לשכת בנט ממשיכה להתרוקן: דובר ראש הממשלה, מתן סידי, פורש

אחרי כחמש שנים בלשכת בנט, דוברו של ראש הממשלה, מתן סידי, הודיע על התפטרותו • הכוורת של בנט מתפרקת: בחודש האחרון פרשו גם היועצת המדינית שמרית מאיר, ראש הסגל טל גן צבי ומנהלת הלשכה נעמי ששון • בסביבת סידי נטען כי הוא עוזב בשל תחושת מיצוי מהתפקיד, אך גורמים בימינה טוענים כי הסיבה לגל העזיבות הפתאומי היא למעשה המתיחות בלשכה

בנט וסביבתו: דובר הממשלה מתן סידי, ראש הסגל טל גן צבי, היועצת המדינית שמרית מאיר / צילום: אוהד צויגנברג, יח''צ, יוסי לזרוף
בנט וסביבתו: דובר הממשלה מתן סידי, ראש הסגל טל גן צבי, היועצת המדינית שמרית מאיר / צילום: אוהד צויגנברג, יח''צ, יוסי לזרוף

גל העזיבות בלשכת בנט נמשך: דוברו של ראש הממשלה, מתן סידי, הודיע הבוקר (ב') על התפטרותו מהתפקיד. סידי בן ה-26 מלווה את בנט מאז כיהן כשר חינוך והוא מצטרף למצעד העזיבות הגדול של הלשכה בחודש האחרון: היועצת המדינית שמרית מאיר, ראש הסגל טל גן צבי ומנהלת הלשכה נעמי ששון. מאז 2017 סידי נמצא צמוד לראש הממשלה בתפקידיו השונים, למעט הפוגה קלה שבה כיהן כדובר מבקר המדינה, ונחשב לאחד מאנשיו הקרובים ביותר.

בניגוד לעזיבת מאיר שהייתה בודדה בלשכה, עזיבת גן צבי לפניו אותתה על הבאות מאחר שהשניים תפקדו בצוותא סביב בנט במשך למעלה מחמש שנים באופן הדוק. כאמור, בשנים שחלפו כיהן סידי בשורה של תפקידים, בהם דובר בנט כשר ביטחון, דובר מבקר המדינה וכן דיברר את בנט והמפלגה בארבע מערכות הבחירות של השנים האחרונות. מגיל צעיר מאוד ולמעשה מרגע שחרורו מצה"ל עבר סידי לצד בנט במשרדים הבכירים ביותר ועד ללשכת ראש הממשלה.

לאחר הודעת הפרישה, הודיעה לשכתו של בנט כי יותם בן יצחק ייכנס לתפקידו כדוברו המדיני של ראש הממשלה. בן יצחק (32) שירת בחטיבת דובר צה״ל, ומילא תפקידים פיקודיים ומקצועיים כמפקד פלוגת המתעדים וכדובר פיקוד העורף.

בתפקידו האחרון בצה״ל שימש כדובר פיקוד המרכז והשתחרר בדרגת רב-סרן בתום 12 שנות שירות. עם שחרורו מצה"ל, החל לשמש כדוברו של שר האוצר לשעבר, ישראל כ״ץ. בשנה האחרונה שימש כדוברו הפוליטי של ראש הממשלה.

תחושת מיצוי אישי או כאוס בסביבת ראש הממשלה?

בסביבת סידי נטען כי הוא עוזב בשל תחושת מיצוי מהתפקיד ופניו כעת למגזר הפרטי. כזכור, לפני שבועיים היה זה גן צבי שהודיע על התפטרותו גם כן מתחושה של מיצוי אישי, אלא שבמסדרונות הכנסת תוהים מה גורם לשדרה המרכזית של מקורבי בנט במשך שנים לסיים את עבודתה אצל ראש הממשלה בתוך זמן כל כך קצר. גורמים בימינה טוענים כי הסיבה לגל העזיבות הפתאומי היא המתחים בלשכה שנוצרו בעקבות החלטת בנט לצדד ביועצת לשעבר מאיר בתוך חודשי המתיחות שנוצרו בלשכה מאז תחילת כהונתו של ראש הממשלה בין גן צבי למאיר. "נוצרו שם משקעים שכבר לא ניתן להתגבר עליהם", אמרו במפלגה.

רק בסוף השבוע האחרון פרסם בנט אגרת לאזרחי ישראל בניסיון להציל את הממשלה. את האגרת כתב בנט בעצמו בניסיון להתניע תמיכה פוליטית הולכת וגוברת ברחובות שכזו איננה נמדדת כרגע בסקרים. כך, כאשר בנט נמצא בשפל פוליטי ובהישרדות מתמדת, עזבו אותו בתוך כחודש ארבע דמויות, שלוש מהן מרכזיות במיוחד בעשייתו הציבורית. גן צבי שהלך איתו למעלה מעשור, סידי שהיה צמוד אליו למעלה מחמש שנים וכן היועצת המדינית המקורבת ומנהלת הלשכה.

העובדה כי בלשכתו של ראש הממשלה נותרה מתיחות כל כך גדולה שהעיבה על היחסים בין אנשיו ואף חלחלה החוצה, הובילה לבסוף ליצירת משקעים בין בנט למי שליוו אותו שנים ארוכות אחרי שהוא בחר צד במאבקים. בין הסערות שהתחוללו עד לאחרונה "נאום הגדה המערבית" של בנט שכתבה מאיר ומעוררת זעם אצל גן צבי, "הקוראן הירדני" שחולל מתיחות מול לשכת לפיד וכן העובדה כי הפכה לגורם המשמעותי ביותר בתוך הלשכה להעדפת בנט.

המתיחות מול מאיר עברה דרך הבכירים ביותר בממשלה כאמור מלשכת גנץ וביתר שאת לשכת לפיד ועד ללשכת שרת הפנים שקד. אלא שבפועל נראה כי החודשים האחרונים יוצרים אצל בנט לשכה בלתי מתפקדת שכל בכיריה מעדיפים לעזוב מאשר להישאר בתפקיד הנחשק. כדי לכסות חלקית על שורת העזיבות, מונו בסוף החודש האחרון עדן ביזמן במקום גן צבי לתפקיד ראש הסגן וקרן הג'יוף במקום מאיר ליועצת המדינית.