חברת תיווך הנדל"ן קומפאס בראשות אורי אלון מפטרת עשירית מעובדיה

גם רדפין, חברת תיווך נדל"ן נוספת, מפטרת כ-8% מכוח העבודה שלה • אורי אלון הקים את קומפאס בשנת 2012 עם שותפו העסקי, רוברט רפקין, לשעבר יועץ בבית הלבן וראש לשכת מנכ"ל ונשיא גולדמן סאקס • מניית קומפאס צנחה ב-10.5% במסחר ביום שלישי, וכעת נסחרת ב-4.26 דולר

ד''ר אורי אלון, אחד המייסדים של חברת Compass / צילום: יח''צ
ד''ר אורי אלון, אחד המייסדים של חברת Compass / צילום: יח''צ

חברות תיווך הנדל"ן קומפאס ורדפין מפטרות 920 עובדים, לאחר שהעלאות הריבית מצננות את שוק הנדל"ן האמריקאי, שהגיע לשיא במהלך תקופת הקורונה.  מניית קומפאס צנחה ב-10.5% במסחר ביום שלישי, וכעת נסחרת ב-4.26 דולר. שווי המניה הוא 76% ממה שהיה בעת ההנפקה ב-2021, אז היא נמכרה ב-18 דולר למניה.

בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב מפטרת כמעט חמישית מעובדיה

בקומפאס, חברה בראשותו של אורי אלון, יפטרו 450 עובדים - כעשירית מכוח העבודה של החברה - מה שיעלה לחברה ברבעון הקרוב כ-21.5 מיליון דולר עד 23 מיליון דולר. ברדפין יפוטרו 470 עובדים - כ-8% מהעובדים - וההערכה היא שהפיצויים לעובדים יעלו כ-10 מיליון דולר. 

הפיטורים בקומפאס הם חלק מתוכנית רחבה להתמודד עם המצב החדש, שכוללת גם השהייה של ההתרחבות הגיאוגרפית שלה והן של הרכישות והמיזוגים שלה. החברה גם מצפה לאחד משרדים על מנת לצמצם עלויות. 

אורי אלון הקים את קומפאס בשנת 2012 עם שותפו העסקי, רוברט רפקין, לשעבר יועץ בבית הלבן וראש לשכת מנכ"ל ונשיא גולדמן סאקס. קומפאס מפעילה פלטפורמת תוכנה שמיועדת לסוכני נדל"ן בשוק המגורים בארה"ב. החברה גדלה במהירות ורכשה חברות תיווך אחרות על מנת להתרחב וגם על מנת לגייס סוכני נדל"ן מובילים בארה"ב. החברה הייתה חברת התיווך המובילה בארה"ב במכירות ב-2021, כך על פי אתר Real Trends. 

הקיצוצים בחברות מגיעים לאור עליית מחירי המשכנתאות בארה"ב, שמרחיקים רוכשי דירות. ברדפין אמרו שהביקוש לנדל"ן ירד במאי ב-17% מתחת לציפיות החברה. אחוז הריבית למשכנתה קפצו בחודשים האחרונים בארה"ב, לאחר שב-2021 הם היו מתחת ל-3%, וכעת הם נמצאים ב-5.2%. הפעם האחרונה שהריבית עלתה מעל ל-5% הייתה ב-2011. גם מחירי הבתים קפצו בכ-20%, מה שמרחיק רוכשים רבים מהשוק. 

"גייסנו מאות מיליוני דולרים כדי שלא נצטרך לאבד אנשים לאחר כמה חודשים של חוסר וודאות", אמר מנכ"ל רדפין בפוסט בבלוג שלו, "אבל שערי הריבית על משכנתאות עולים באופן מהיר יותר מבכל זמן עבר. אנחנו עלולים להיות לפני שנים, לא חושדים, של ירידה במספר עסקאות הנדל"ן. רדפין עדיין מתכננת לנסוק. אם ליפול מ-97 דולר למניה ל-8 דולר למניה לא מעביר חברה דרך תלאות, אני לא יודע מה כן". 

מניית רדפין נפלה ב-5% וכעת נסחרת ב-8.13 דולר - הרחק מהשיא ב-2021, אז נסחרה ב-97 דולר.