האוצר: ירידה קלה ברכישת הדירות, הזוגות הצעירים פונים לפריפריה

רכישת הדירות ירדה ב-2% בשליש הראשון של 2022, כך עולה בסקירת הכלכלנית הראשית באוצר • הזוגות הצעירים מעדיפים את הפריפריה ושיעור הרכישות שם גדל ב-18% בחמשת החודשים הראשונים של השנה

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

העלאת הריבית ואווירת המשבר החלו לעשות את שלהן, ובשליש הראשון של 2022 נרכשו 43.9 אלף דירות, ירידה של כ-2% לעומת השליש הראשון של 2021. כך עולה מסקירת שוק הדיור של הכלכלנית הראשית באוצר. את הירידה חולל חודש אפריל האחרון, שבו נרכשו 9.1 אלף דירות, ירידה של 17% בהשוואה לאפריל אשתקד. הזוגות הצעירים מגבירים את רכישת הדירות שלהם באזורי הפריפריה הזולים.

● מסתערים על הדירות: במאי נלקחו כ-12 מיליארד שקל במשכנתאות
● אלקין: "לא התחייבנו שמחירי הדירות ירדו, כי אני לא אוהב לשקר לציבור" 
● הזוגות הצעירים חששו מעליית הריבית ולא חיכו להגרלות הגדולות

אתמול פרסמה הלמ"ס את נתוני רכישת הדירות החדשות (שמחושבים במתודה שונה מזו של הכלכלנית הראשית), שהורו על ירידה בהיקף הרכישות יחסית לסוף 2021, שבו נרשם שיא כל הזמנים ברכישת דירות, ואולם עדיין הנתונים הורו על גידול לעומת השליש הראשון של 2021. ואולם על פי הכלכלנית הראשית, נרשמה דווקא ירידה בין שתי התקופות, מה שמחזק את ההערכה, כי השוק מגיב לאווירה המאקרו כלכלית המתקדרת, ושאין מדובר רק בירידה תקופתית באפריל, שנרשמה עקב חג הפסח.

אחד מהנתונים שמביאה הכלכלנית לחיזוק ההערכה הזו, הוא השוואה בין חודשי אפריל בשנים האחרונות. מתברר, כי חודש אפריל האחרון נמצא במקום הרביעי מבחינת היקפי רכישת דירות, זאת לאחר תקופה ארוכה בה הייתה רמת העסקאות בכל חודש הגבוהה ביותר, או השנייה בגובהה, בהשוואה לחודשים המקבילים בעשרים השנים האחרונות.

רכישות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-1.4 אלף דירות, ירידה חדה של 28% בהשוואה לאפריל אשתקד ושיעור ירידה דומה (27%-) בהשוואה לפברואר 2022. "בכך נמשכת הירידה החדה ברכישות המשקיעים מאז הוכבד מס הרכישה עליהם בסוף נובמבר אשתקד", כותבת הכלכלנית הראשית בסקירתה. "כך, בחמשת החודשים שחלפו מאז העלאת מס הרכישה עמד ממוצע רכישות המשקיעים על אלף וחמש מאות דירות לחודש, נמוך ב-32% בהשוואה לחודשים המקבילים בשנה הקודמת (דצמבר 2020-אפריל 2021).

בהשוואה להעלאת המס הקודמת ביוני 2015 נמצא כי ממוצע רכישות המשקיעים בחמשת החודשים הראשונים שלאחר העלאת המס דומה לזה שלאחר העלאת המס האחרונה. עוצמת הירידה ברכישות המשקיעים מעט גבוהה יותר (בשלוש נקודות אחוז) לאחר העלאת המס האחרונה". ואולם תחת קבוצת המשקיעים כוללת הכלכלנית הראשית גם את קרנות הריט והחברות המייעדות את הדירות שהן רוכשות להשכרה, כך שנראה כי בקרב המשקיעים הרגילים תמונת המצב גרועה אף יותר.

נוהרים לפריפריה

מאז הודרו המשקיעים מהשוק, הזוגות הצעירים מהווים כמחצית משוק הנדל"ן. באפריל רכשו 4.6 אלף דירות (כולל "מחיר למשתכן"), ירידה של 11% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה של 28% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי בחודש אפריל ב-3.7 אלף דירות, ירידה מתונה יחסית בשיעור של 4% בהשוואה לאפריל אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם מגיע שיעור הירידה ל-27%. משפרי הדיור לעומת זאת צמצמו את היקפי הרכישות שלהם בין מרץ לאפריל האחרונים ב-24% וב-6% לעומת אפריל 2021.

שוב מתברר, כי הזוגות הצעירים נוהרים למקומות הזולים, והם נוטים יותר לרכישת דירות בפריפריה בחמשת החודשים האחרונים שבין דצמבר 2021 לאפריל 2022, הגיע הממוצע החודשי של רכישת דירות בפריפריה (בשוק החופשי) ל-2,000 דירות, גבוה ב-18% בהשוואה לממוצע זה בחמשת החודשים המקבילים בשנה הקודמת.

לעומת זאת באזורי הביקוש במרכז הארץ עמד ממוצע רכישות הצעירים בפריפריה במהלך חמשת החודשים הללו על 2.3 אלף דירות, גבוה ב-4% בלבד בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בכך הגיע משקל רכישות דירה בפריפריה ע"י מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה לשיעור של קרוב ל-47%, מסך רכישות אלו.

שיעור זה גבוה בשלוש נקודות אחוז בהשוואה לאפריל אשתקד וגבוה כמעט בעשר נקודות אחוז בהשוואה לינואר 2020, טרם פרוץ מגפת הקורונה.