תביעה של בית השקעות נגד חברת הקריפטו צלזיוס טוענת להונאת פונזי

בית ההשקעות KeyFi הגיש תביעה נגד חברת הקריפטו הישראלית-אמריקאית צלזיוס, בטענה כי השתמשה בכספי הלקוחות כדי לבצע מניפולציה במחיר מטבע הקריפטו שלה • לפני כחודש החברה הקפיאה את כספי המשקיעים בגלל "תנאי שוק קיצוניים"

דניאל לאון, מייסד שותף בצלזיוס, ועו''ד רוני כהן פבון, מנהל אסטרטגיה והכנסות / צילום: איל יצהר
דניאל לאון, מייסד שותף בצלזיוס, ועו''ד רוני כהן פבון, מנהל אסטרטגיה והכנסות / צילום: איל יצהר

מנהל השקעות ג'ייסון סטון, שנמצא בראש חברת ההשקעות KeyFi, תובע את חברת צלזיוס, בטענה כי השתמשה בהפקדות של לקוחות כדי לזייף את המחיר של מטבע הקריפטו שלה (CEL), אך לא הצליחה לגדר כראוי את הסיכון, וכתוצאה מכך נאלצה להקפיא נכסים של לקוחות. "לנתבעת אין בקרת אבטחה בסיסית כדי להגן על מיליארדי הדולרים שהחזיקה", טוען סטון בתביעה.

בכתב התביעה נטען כי צלזיוס ניהלה הונאת פונזי כדי להרוויח כתוצאה מ"ניהול כושל של הפקדות הלקוחות", וכי הונתה את KeyFi לספק לה שירותים בשווי מיליוני דולרים בלי לשלם עבורם. בתביעה, שהוגשה לבית המשפט של ניו יורק במנהטן, לא ננקב סכום הנזקים שנגרמו לחברה או היקף הפיצויים הנדרשים.

התביעה מגיעה כאמור בהמשך להחלטה של צלזיוס מ-12 ביוני להקפיא משיכות והעברות של לקוחותיה בגלל "תנאי שוק קיצוניים". סטון אמר כי צלזיוס לא הצליחה לשלם למשקיעים שלה מכיוון שלא הצליחה לגדר השקעות, מה שגרם להפסדים חמורים כאשר ערכם של מטבעות קריפטוגרפיים שונים השתנה.

על-פי סטון, החברה הבטיחה ללקוחותיה תשואה מופרזת שמגיעה גם ל-19% בשנה. הוא אף האשים את צלזיוס ברישום חלק מההפקדות בספרים שלה על בסיס דולר אמריקאי גם אם שולמו עם ביטקוין או במטבעות קריפטו אחרים, מה שיצר פער של 100-200 מיליון דולר שהחברה "לא יכלה להסביר או לפתור".

לטענת סטון, KeyFi עבדה עם צלזיוס ללא הסכם כתוב וייצרה עבורה רווח של 838 מיליון דולר (לפני הוצאות) בין אוגוסט 2020 למרץ 2021, כאשר KeyFi זכאית ל-20% מהרווח הנקי.

סטון אמר כי הוא עזב את המערכת יחסים העסקית עם צלזיוס במרץ אשתקד, מיד לאחר שהתברר לו כי בעיות הגידור עלולות "להרוס את צלזיוס כלכלית" ולפגוע במוניטין של KeyFi, אך טען כי צלזיוס סירבה להכיר בהתפטרותו. 

לאחרונה פורסם כי בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מנסים לגייס 2 מיליארד דולר ממשקיעים על-מנת לרכוש נכסים מצלזיוס.