טוויטר | פרשנות

הדוחות הכספיים מלמדים אותנו שטוויטר חייבת שאילון מאסק ירכוש אותה

הרשת החברתית דיווחה על תוצאות פיננסיות לא טובות ברבעון השני לשנת 2022 • היא פספסה בתחזיות לרווח, בהכנסות ובגידול המשתמשים • כל זה מלמד אותה שהיא חייבת לנצח בבית המשפט ולהכריח את אילון מאסק לרכוש אותה

אילון מאסק וטוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin
אילון מאסק וטוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

חברת טוויטר  פרסמה היום (ו') את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני, ואפשר להעריך כי במשרדי הרשת החברתית מתכוננים ללילות לבנים בחטיבה המשפטית והשקעת משאבים ותקציבים רבים - לקראת המשפט מול אילון מאסק. המטרה: לנצח בערכאה המשפטית ולהכריח את איל ההון לרכוש אותה, ולא משנה כמה מכשולים יהיו בדרך.

טוויטר לא עמדה בתחזיות הרווח ומאשימה: אילון מאסק בין האחראים לכך
טוויטר זכתה: המשפט המזורז מול אילון מאסק יחל באוקטובר 
הסאגה של אילון מאסק וטוויטר: מה קרה עד עכשיו

טוויטר החמיצה את ציפיות השוק לרבעון הזה: הפסד מותאם של 8 סנט למניה (האנליסטים העריכו בקונצנזוס שטוויטר תדווח על רווח של 14 סנט), וההכנסות הגיעו ל-1.18 מיליארד דולר (התחזיות עמדו על 1.32 מיליארד דולר, גם כאן פספסה). ולמרות זאת, חשוב לומר כי הדוחות הללו הם בעיקר פורמליים בזמן שטוויטר ממתינה לסגירת העסקה.

אך דווקא הערה שהכניסה הרשת החברתית בדוח מצביעה על מה מדברים במסדרונות החברה. טוויטר האשימה את המצב הכלכלי, אבל מעניין יותר - היא תקפה את אילון מאסק וטענה שאי הוודאות סביב הרכישה פגעו בתוצאות הפיננסיות שלה. הרשת החברתית ממתינה שאילון מאסק יגיע עם הסוס הלבן ויציל אותה מהמצב שבו היא נמצאת, בעודה חוששת שהוא יבריז.

אם העסקה תיפול, טוויטר עלולה להיות בבעיה קשה. החברה כבר הבינה שהניהול בשנים האחרונות לוקה בחסר - היא החליפה מנכ"לים, זאת לאחר שבעלי המניות והמשקיעים הערימו קשיים על המנכ"ל דאז, ג'ק דורסי. טוויטר בניהולו של דורסי לא ניצלה את ההזדמנויות העסקיות שנקלעו לפתחה, בזמנו טענו כי יש כסף שנמצא על השולחן שרק צריך לאסוף. לא רק זה, החברה קבעה אז יעד של 315 מיליון משתמשים יומיים עד סוף 2023 ולהגדיל את ההכנסות ל-7.5 מיליארד דולר בשנה. התוצאות הנוכחיות מראות כמה טוויטר רחוקה מזה - היא דיווחה על 237.8 מיליון משתמשים פעילים (גם כאן, האנליסטים ציפו למספר גבוה יותר).

לכן זה ברור לחלוטין מדוע החברה נלחמת בשיניה מול מאסק, כעת בבית משפט: אחרי שמאסק הודיע על נסיגתו מהעסקה, טוויטר החליטה לתבוע אותו. בעוד שמאסק טוען שהחברה לא מספקת לו את המידע הדרוש בנושא החשבונות המזויפים והספאם שישנם ברשת החברתית, טוויטר תוקפת וטוענת שהוא מסרב לכבד את ההתחייבויות שלו כלפיה וכלפי בעלי המניות, כי העסקה אינה משרתת עוד האינטרסים האישיים שלו. חברות הטכנולוגיה חטפו כולן וירידות נרשמו בחודשים האחרונים לכולן בוול סטריט, גם טוויטר איבדה מהשווי שלה.

לכן ברשת החברתית היו חייבים השבוע לרשום ניצחון בדלאוור: בית המשפט בדלאוור פסק לטובת טוויטר בסעיף שנשמע טכני, אבל יכול להיות מבחינתה מציל חיים: במקום שהמשפט יימרח חודשים רבים, בית המשפט קבע כי הוא יתקיים במתכונת משפט מזורז, משמע בחודש אוקטובר ולמשך חמישה ימים. כך למעשה טוויטר מראה עד כמה המהלך הזה חשוב - ההתנהלות המהירה בהכרעה המשפטית יכולה להציל אותה מהמצב אליה היא נכנסה, ובתקווה רבה מבחינתה היא לא תצטרך לפרסם דוחות נוספים שיציבו אותה במבוכה (כמו ברבעון הנוכחי). בטוויטר מקווים שהפסיקה הזו תהיה סימן לאופי הפסיקות העתידיות בהמשך הדרך. 

בטוויטר לא מעוניינים להשלים את העסקה כי זו אפשרות טובה מבין האפשרויות הרבות שיש לה, אלא היא הבינה שזו האפשרות הבלעדית שלה לצאת מהביצה. הרשת החברתית עברה את התהליך קשה: כשמאסק בהתחלה העלה את האפשרות לרכישה, טוויטר נאבקה בו קשות וניסתה להדוף אותו. כשמאסק הצליח להוכיח את מקורות המימון שלו, טוויטר החליטה להתישיב על שולחן המו"מ כדי להגיע להסכמות. לבסוף, הצדדים חתמו על הסכם והחברה התחילה להיות שגרירה נלהבת של הרכישה. הבעיה כעת של טוויטר שמערכת היחסים הזו הפכה חד צדדית, וטוויטר מעוניינת להילחם בכל האמצעים.

אין ספק שעסקי פרסום רבים חטפו מכות קשות בתקופה הכלכלית הזו: האינפלציה המשתוללת, החשש ממיתון אפשרי, הריבית, בעיות בשרשרת האספקה והמלחמה באוקראינה - כל אלו גרמו לחברות רבות להתאים את עצמן להמשך הדרך. גם טוויטר תצטרך לשאול את השאלות הללו את עצמה, אך עמוק בלב היא מקווה שאילון מאסק הוא זה שינווט את הספינה ולא תאלץ לעשות את זה לבד.