נגיד הפדרל ריזרב באטלנטה: אנחנו עדיין לא במיתון. צריך עוד העלאות ריבית

"יש הרבה ביקוש שם בחוץ, ולכן אני חושב שאנחנו רחוקים ממיתון", אומר נשיא הפד באלטנטה

יו''ר שלוחת הפד באטלנטה, רפאל בוסטיק / צילום: Reuters, Christopher Aluka Berry
יו''ר שלוחת הפד באטלנטה, רפאל בוסטיק / צילום: Reuters, Christopher Aluka Berry

נגיד הפדרל ריזרב של אטלנטה, רפאל בוסטיק, אומר שהוא לא מאמין שארה"ב נמצאת במיתון כעת, וכי הבנק המרכזי יצטרך להמשיך להעלות את הריבית כדי להוריד את האינפלציה הגבוהה.

"אני לא חושב שהמדינה נמצאת במיתון", אמר בוסטיק ביום שישי. "אחד הדברים שמעודדים אותי הוא למעשה כמה חזקה הייתה הצמיחה במשרות, מה שאומר לי שיש בכלכלה הרבה מומנטום. יש בחוץ הרבה ביקוש, ואני חושב שאנחנו לא קרובים למיתון".

כלכלת בחירות בארה"ב: למי אכפת אם יש או אין מיתון, או שיהיה מיתון | יואב קרני, וושינגטון
המשפט שהקפיץ את וול סטריט והמשפט שהמשקיעים בחרו להתעלם ממנו: כל מה שכדאי לדעת על העלאת הריבית | גיא בן סימון, פרשנות
הריבית בארה"ב זינקה, הצמיחה יורדת וההחלטות הקשות של הפד עוד לפנינו | אורי פסובסקי, פרשנות

בוסטיק אמר את הדברים יום אחרי פרסום נתונים שהראו שהפעילות הכלכלית הצטמצמה ברבעון השני, לאחר שגם ברבעון הראשון הייתה ירידה. מבחינת רבים, שני רבעונים רצופים של התכווצות הם מה שמגדיר "מיתון", אפילו בזמן שכלכלנים רבים טוענים אחרת בייחוד כשהכלכלה מייצרת משרות בקצב מהיר והאבטלה "אפסית".

הפד העלה את הריבית ב־0.75% בפגישה האחרונה, לרמה שבין 2.25% ו־2.5%, והודיע שהעלאות נוספות צפויות, בזמן שהבנק מנסה להוריד אינפלציה משיא של 40 שנה. היו"ר ג'רום פאוול אמר ברביעי כי "אולי תהיה עוד העלאה גדולה גם בפגישה הבאה, אבל זו החלטה שתהיה תלויה בנתונים שנקבל עד אז".

להוריד את האינפלציה שוב

דעתו של פאוול על מצבה הנוכחי של הכלכלה תואמת את דעתו של בוסטיק. "אני לא חושב שארה"ב נמצאת כרגע במיתון, והסיבה היא, שיש פשוט יותר מדי תחומים במשק שהביצועים בהם פשוט יותר מדי טובים", אמר פאוול.

בוסטיק אמר בריאיון שלמרות שהכלכלה כנראה לא נמצאת כרגע במיתון, הרבה אנשים מתמודדים עם קשיים וחשוב להוריד את האינפלציה. "אני משוכנע שנצטרך לעשות יותר בכל הנוגע לריבית, אבל בדיוק כמה ומתי, וגם באיזה כיוון, כל זה יהיה תלוי בהתפתחות הכלכלה בשבועות ובחודשים הבאים", אמר בוסטיק. "אנחנו הולכים לקבל הרבה נתונים בחודשיים הקרובים לפני הפגישה הבאה שלנו וכך תהיה לנו אינדיקציה טובה מה צפוי להיות המסלול הנכון לפעולה".

הנתונים שפורסמו ביום שישי מראים כמה מגמות בכלכלה. מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב, מדד המחירים להוצאות על צריכה אישית, עלה ב־6.8% ביוני לעומת אותו חודש שנה שעברה - האצה בצריכה לעומת עלייה של 6.3% שנרשמה בכל אחד משני החודשים שקדמו ליוני.

ציפיות לרגיעה באינפלציה

אומין שריף, מחברות התחזיות הפיננסיות Inflation Insights, אמר שדוח האינפלציה כנראה יותיר את הבנק במסלול לעוד העלאות ריבית גדולות. "הפד יצטרך לראות לא רק רגיעה של אינפלציה אלא גם רגיעה בנתוני הפעילות בין עכשיו וספטמבר כדי לקבוע שהם יכולים לרדת מהעלאה של 0.75% להעלאות של 0.5%", כתב ללקוחותיו.

אבל ציפיות האינפלציה, כפי שנמדדו בסקר סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לגבי חודש יולי, היו נמוכות לעומת החודש לפניו. המגיבים צפו שתוך שנה מעכשיו תהיה האינפלציה בשיעור של 5.2%, לעומת ציפייה ל־5.3% ביוני; ובתוך שלוש שנים מעכשיו נצפית אינפלציה בגובה 2.9%, לעומת ציפייה ביוני ל־3.1%.

בינתיים המדד של הפד באטלנטה לגבי צמיחה כלכלית בזמן אמיתי, GDPNow, קבע שהצמיחה ברבעון השלישי עמדה על 2.1%, נכון ליום שישי.