מכה לשיכון ובינוי: הוגדרה כגורם ריכוזי במשק

חברת הנדל"ן הוכללה ברשימת הגורמים הריכוזיים, לאחר שמחזור המכירות הקובע והאשראי הקובע של הקבוצה חצו בשנת הכספים 2021 את הרף להגדרתן כריאליות משמעותיות • גם בית ההשקעות מור הצטרף לרשימה

נתי סיידוף, בעל השליטה בקבוצת שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
נתי סיידוף, בעל השליטה בקבוצת שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

לאחר החשיפה בגלובס אודות הבחינה, הוועדה לצמצום הריכוזיות פרסמה היום (ד') כי שיכון ובינוי  וכלל התאגידים הקשורים עמה בקשרי שליטה הוכללה ברשימת הגורמים הריכוזיים וברשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים במשק. גם בית ההשקעות מור  והגופים הפיננסיים בשליטתו התווספו לרשימה של הגופים הפיננסים המשמעותיים, לאחר שחצו את רף ה-20.8 מיליארד שקל.

הסיבה להכללת שיכון ובינוי היא מחזור המכירות הקובע והאשראי הקובע של הקבוצה שחצו בשנת הכספים 2021 את הרף להגדרתן כריאליות משמעותיות (6.14 מיליארד שקל). גם בעל השליטה בקבוצה, נתי סיידוף, נכלל ברשימת הגורמים הריכוזיים.

גם בעלי השליטה בבית ההשקעות מור, יוסף מאירוב, מיכאל מאירוב, דותן מאירוב, בנימין מאירוב, אלי לוי ויוסף לוי, וכלל החברות שבשליטתם הוכללו ברשימת הגורמים הריכוזיים.

תאגידים בקבוצות שונות נגרעו מהרשימה, לאור שינויים בקבוצות. כך, קבוצת דלק-תשובה וחברות מקבוצת אלקטרה ומקבוצת צחי נחמיאס נמכרו והוסרו מרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים ומרשימת הגורמים הריכוזיים.

המשמעות של הופעה ברשימת הגורמים הריכוזיים היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות לגורמים המנויים ברשימה, מחייבים את הגורם הממשלתי לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ בוועדה לצמצום הריכוזיות לגבי ההשלכות של ההקצאה על הריכוזיות הכלל-משקית.

בנוסף, להימצאות ברשימות יש השלכות בהקשר של חובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים.

ביוני חשפנו כי רשות התחרות בוחנת האם להחזיר את שיכון ובינוי לרשימת הגורמים הריכוזיים. עד לשנת 2018 החברה נחשבה לקבוצת מחזיקים ב"גוף פיננסי משמעותי", מכיוון ששרי אריסון, שהחזיקה ב-47% מהחברה, החזיקה גם בבנק הפועלים.

משיכון ובינוי נמסר בתגובה כי "החברה קיבלה את הודעת הממונה על התחרות ותפעל בהתאם. שיכון ובינוי תמשיך להתחרות על פרויקטים בישראל במטרה לקדם את התחרות, ולהמשיך ולהשיא ערך לבעלי מניותיה".