ביצועים חלשים ואי יציבות ניהולית גובים מחיר: רווחי הקמעונאות של שופרסל צללו ב-60%

רשת המזון הגדולה בישראל שמרה על היקף המכירות שלה ברבעון השני, אך העמקת המבצעים וגידול בהוצאות הובילו לירידה חדה ברווחיה • מנהלי שופרסל: "התוצאות משקפות את החזרה לשגרה ואת היציאה מתקופת הסגרים של הקורונה. החברה נערכת להתאמת הוצאות"

סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

דעיכת מגפת הקורונה ועלייתה של האינפלציה פגעו בתוצאותיה של שופרסל ברבעון השני של 2022. בסיכומו אומנם עלו הכנסותיה של רשת הקמעונאות הגדולה בישראל בשיעור של 3.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל, אך נתוני הרווחיות שלה צנחו, ובשורה התחתונה עמד הרווח הנקי על 68 מיליון שקל - ירידה של 30% המהווים כ-1.8% מההכנסות (בהשוואה לרווח של 97 מיליון שקל שהיוו כ-2.7% מההכנסות ברבעון השני של 2021). 

רשות ניירות ערך החלה בבדיקה בחשד לאי-סדרים ברשת שופרסל 
עם אברכהן כיו"ר ומנכ"ל חדש: האם שופרסל תגיע מוכנה לתחרות מול קרפור? 
מהמינוי ועד ההדחה: מאחורי הקלעים של פיטורי מנכ"ל שופרסל, לאחר חודשיים בלבד בתפקיד 

בסיכום המחצית הראשונה של השנה נחתך הרווח הנקי ב-55% ועמד על 95 מיליון שקל (1.3% מהמכירות), זאת לעומת 211 מיליון שקל ( 2.9% מהמכירות) במחצית המקבילה אשתקד.

התוצאות החלשות והטלטלות הקשות שחוותה הנהלת שופרסל בחודשים האחרונים באות לידי ביטוי בביצועי המניה שמציגה תשואת חסר משמעותית. מניית שופרסל  רושמת ירידה של 12% מתחילת השנה, בעוד שמניית המתחרה רמי לוי עלתה ב-15%. שווי השוק של הרשת עומד כיום על 6 מיליארד שקל. 

שופרסל מציינת כי העלייה בהכנסות נבעה בעיקרה מהחזרה לשגרה, הרחבת פעילות השוק העסקי ועיתוי חג הפסח שחל השנה במהלך הרבעון השני. המכירות בסניפים זהים גדלו בשיעור של כ-11.2% ברבעון ובכ-16.2% במחצית השנה, לעומת התקופות המקבילות אשתקד. העמקת המבצעים ועלייה בהוצאות התפעול גרמו לכך ששיעור הרווח התפעולי נשחק משמעותית והסתכם (אחרי הכנסות והוצאות אחרות) ב-141 מיליון שקל, ירידה של 23% ביחס לרבעון המקביל.

הרווח התפעולי היווה 3.8% מסך ההכנסות ברבעון, למול שיעור של 5.1% ברבעון השני אשתקד. בסיכום המחצית הראשונה נחתך הרווח התפעולי ב-45% והסתכם ב-209 מיליון שקל, כ-2.9% ממחזור המכירות, זאת בהשוואה לכ-381 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד שהיוו כ-5.2% ממחזור המכירות.

בתגובה לתוצאות המאכזבות אמרו בכירי שופרסל, יו"ר הדירקטוריון איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן, כי "תוצאות הרבעון השני משקפות את החזרה לשגרה ואת היציאה מתקופת הסגרים של הקורונה. החברה נערכת להתאמת הוצאות, באופן שיאפשר לה לחזור לשיעורי הרווחיות שאפיינו את הרבעונים הקודמים".

בסיכום מחצית הראשונה ירדו הכנסות שופרסל ב-2% והסתכמו ב-7.2 מיליארד שקל בהשוואה ל-7.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה, כאשר כאן ניכרת כבר השפעת סיומה של המגפה, שעוד הייתה דומיננטית במחצית המקבילה אשתקד. בהנהלת שופרסל מסבירים כי הציבור הישראלי יצא מהסגרים וחזר לטוס לחו"ל, מה שהוביל לצמצום הצריכה.

התורם העיקרי לרווח: נדל"ן מניב

מי שאחראי על עיקר הרווח של שופרסל ברבעון השני היה תחום הנדל"ן המניב שלה. לשופרסל יש תיק נכסים גדול בשווי כולל של 2.8 מיליארד שקל, שיצר לה הכנסות נטו מדמי שכירות (NOI) של 86 מיליון שקל ברבעון.

הרווח התפעולי שנבע לשופרסל מפעילות הנדל"ן עמד על 136 מיליון שקל, יותר מפי  2.5 לעומת הרווח שהפיק מגזר הקמעונאות ועלייה של 270% ביחס להכנסות מגזר הנדל"ן בשנה שעברה. הרווח התפעולי של המגזר הקמעונאי צנח ברבעון השני ב-60% ביחס לרבעון המקביל ל-53 מיליון שקל.

לשופרסל יש גם מגזר פעילות נוסף תחת המותג Be, שבו פועלת רשת הפארם שבהחזקתה. ההכנסות מ-Be צמחו ברבעון השני בכ-14% והסתכמו בכ-255 מיליון שקל, בהשוואה ל-223 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במחצית הראשונה הסתכמו הכנסותיה של Be ב-524 מיליון שקל, גידול של כ-19%. המכירות בסניפים זהים גדלו בשיעור של כ-11.2% ברבעון ובכ-16.2% במחצית לעומת התקופות המקבילות. אולם למרות הגידול הנאה בהכנסות, תרומת הפארם לרווחיות היא אפסית - הרווח התפעולי שנבע ממגזר Be הסתכם ב-2 מיליון שקל, בדומה להיקפו ברבעון השני אשתקד.

אתגרי ניהול, חשבונאות וחקירות

שופרסל, המתנהלת ללא גרעין שליטה, ידעה בחודשים האחרונים טלטלות רבות בקומת ההנהלה, כולל החלפת היו"ר והמנכ"ל. הגופים המוסדיים המחזיקים ברוב מניות החברה הובילו לחזרת המנכ"ל הפורש אברכהן לרשת, הפעם בתפקיד היו"ר, והוא מצידו מינה מנכ"ל חדש, אורי וטרמן, במקום עופר בלוך שנאלץ לפנות את מקומו לאחר כהונה קצרה בת חודשיים בתפקיד, ובעקבותיו בכירים נוספים בחברה.

אך לא רק שינויים בצמרת ההנהלה חוותה הקבוצה. בשבוע שעבר פורסם כי רשות ניירות ערך החלה בבדיקה באשר לאי-סדרים חשבונאיים ברשת. הרשות שלחה מכתב לבעלי תפקידים בהנהלת שופרסל, בו היא מבקשת מידע באשר להתנהלות הכספית ברשת.

במקביל, נמשכות חקירות רשות התחרות בפרשת תיאום המחירים שנחשפה בנובמבר שעבר בחשד לתיאום מחירים לכאורה בין חברות המזון. היו"ר אברכהן זומן לחקירה נוספת בחודש שעבר, לאחר שבכירים בשטראוס נחקרו גם הם פעם נוספת.

על כניסת קרפור לארץ: "יודעים להתמודד עם תחרות"

האתגרים שניצבים בפני שופרסל צפויים להתגבר בחודשים הקרובים בצורה משמעותית. רשת קרפור הצרפתית צפויה להיכנס לפעילות בארץ עד לסוף השנה, באמצעות קבוצת יינות ביתן-מגה. המנכ"ל הטרי של שופרסל, אורי וטרמן, שמונה לתפקידו בחודש שעבר, הביע ביטחון ביכולות הרשת להתמודד עם האתגר החדש, ולדבריו, "תחרות היא דבר חיובי".

לדברי וטרמן, כניסת הרשת הבינלאומית לארץ "תחדד אותנו במקומות בהם זה נדרש ותגדיל את היתרונות שלנו. יש לנו תשתיות אדירות של מותג פרטי, מועדון לקוחות, אלה דברים שנבנים בעשרות שנים. אנחנו מתייחסים לכולם בכבוד ובהערכה, ונעשה את הכי טוב מבחינתנו". 

וטרמן, המנכ"ל שאותו הביא אברכהן מניהול רשת Be, ציין כי למרות פרק הזמן הקצר שבו הוא מכהן, כבר הספיקו השניים להוביל צעדים חדשים: "מהיום שמוניתי למנכ"ל איציק ואני עובדים מסביב לשעון על התוכניות להמשך", אמר. "בחודש האחרון עשינו המון שינויים, ואנחנו משוכנעים שכפי שהחברה ידעה להתמודד בעבר עם תחרות ומשברים, נדע לצאת חזקים ולהוביל את שוק קמעונאות המזון בישראל בסטנדרטים עולמיים, כפי שהיה עד כה".