על רקע מכירתה לכלל ביטוח: מקס עקפה את ישראכרט ברווחיות

חברת כרטיסי האשראי רשמה רווח של 66 מיליון שקל ברבעון השני, גידול של 43% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד • תיק האשראי צמח ב-38%

רון פאינרו, מנכ''ל מקס / צילום: הדר דולן
רון פאינרו, מנכ''ל מקס / צילום: הדר דולן

חברת כרטיסי האשראי מקס פרסמה הבוקר (ה') את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה, והם מגלים גידול של 43% ברווח הנקי שהסתכם ב-66 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה עמד הרווח של מקס על 118 מיליון שקל, גידול של 37% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח משקף תשואה על ההון של 15.9%, בהשוואה לתשואה של 12.4% בחציון המקביל של השנה שעברה. 

כל זאת על רקע מכירת החברה לכלל ביטוח  שזנחתמה בסוף השבוע שעבר ומשקפת לחברה שווי של 2.47 מיליארד שקל. העסקה שאמורה להיות מושלמת בסוף השנה או בתחילת 2023.

דוחות הרבעון השני של מקס מגלים כי היא עקפה את ישראכרט , חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, מבחינת רווחיות. זאת לאחר שישראכרט הציגה רווח של 51 מיליון שקל ברבעון (32 מיליון שקל לאחר הוצאה חד-פעמית) ושל 114 מיליון שקל במחצית השנה (82 מיליון לאחר הוצאה חד-פעמית).

כאל היא עדיין החברה הרווחית ביותר בתקופה זו עם רווח רבעוני של 81 מיליון שקל וחצי שנתי של 161 מיליון שקל. נזכיר כי הרווחיות של ישראכרט נפגעה החל מהרבעון השני של השנה באופן משמעותי בעקבות הסכם תפעול חדש שחתמה מול בנק הפועלים, שהביא לגידול של 200 מיליון שקל מדי שנה בשיעור הכספים שהיא מעביר לבנק בגין תפעול כרטיסי האשראי של הפועלים.

ההכנסות ומחזורי העסקאות ממשיכים לטפס

ברבעון השני של שנת 2022, הכנסות מקס גדלו בכ-30% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, וזאת בעיקר בשל העלייה במחזורי כרטיסי אשראי ובהעמדות אשראי, שעמדו על כ-445 מיליון שקל. סך ההכנסות במחצית הראשונה של שנת 2022 עמד על 839 מיליון שקל, צמיחה של כ-28% לעומת ההכנסות בחציון המקביל בשנה שעברה.

מחזור ההנפקה של החברה במחצית הראשונה של 2022 הסתכם בכ-53.8 מיליארד שקל, צמיחה של כ-22% ביחס למחצית המקבילה אשתקד, כאשר המחזור בכרטיסים חוץ-בנקאיים צמח בכ-38% לכ-19 מיליארד שקל, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני לשנת 2022 עמד מחזור העסקאות על למעלה מ-28 מיליארד שקל לעומת 23.2 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, צמיחה של כ-22% .

כמות כרטיסי האשראי הפעילים עמדה בסוף יוני 2022 על כ-2.6 מיליון, צמיחה של 12.1% לעומת סוף יוני 2021 ושל כ-5.8% בהשוואה לסוף שנת 2021, כאשר כמות כרטיסי מקס (החוץ-בנקאיים) צמחה בכ-21.8% ו-11.5%, בהתאמה, והגיעה לכמיליון כרטיסים פעילים.

תיק האשראי חצה את רף ה-8 מיליארד שקל

תיק האשראי של החברה, אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של חברות כרטיסי האשראי, חצה את הרף של 8 מיליארד שקל. יתרת תיק האשראי הצרכני (לקוחות פרטיים) הסתכמה בסוף הרבעון השני בסך של כ-7.5 מיליארד שקל, צמיחה של כ-17% מול היתרות בסוף שנת 2021 ושל כ-36.4% בהשוואה ליתרה בסוף המחצית הראשונה של 2021.

במקס ציינו שלמרות שריבית הפריים, הנקבעת על ידי בנק ישראל ומשפיעה ישירות על ההלוואות אותן מעמידה החברה ועל מקורות המימון שלה, עלתה במהלך התקופה בשיעור של 0.65%, מרווח הריבית הממוצעת מעל הפריים, 5.6%, לא השתנה מול המרווח בסוף 2021. כך עמדה הריבית של מקס ללקוחות פרטיים על 7.8% בתום המחצית הראשונה של שנת 2022 ובהשוואה ל-7.2% בסוף 2021. מדובר אף על ירידה בהשוואה למרווח בתקופה המקבילה אשתקד, שעמד על 5.9% כאשר הריבית שגבתה מקס עמדה על 7.5%.

יתרת תיק האשראי לעסקים שהעניקה מקס הסתכמה בסוף הרבעון בסך של כ-675 מיליון שקל, צמיחה של כ-37% לעומת סוף שנת 2021 וצמיחה של כ-56.3% בהשוואה ליתרה בסוף המחצית המקבילה אשתקד. שיעור הריבית הממוצע בגין אשראי עסקי, נכון ליום 30 ביוני 2022, עמד על 5.7%, לעומת 5.2% בסוף דצמבר 2021 ובסוף המחצית המקבילה אשתקד.

סך ההוצאות ברבעון השני של שנת 2022 הסתכמו בכ-357 מיליון שקל, צמיחה של כ-24%, הנובע בעיקר מהעלייה בהוצאות הישירות הקשורות בצמיחה בפעילות העסקית.

מנכ"ל מקס, רון פאינרו, מסר: "מגמה מתמשכת של ביצועים איכותיים, הנובעים מיישום נכון של האסטרטגיה העסקית, חיזקה את האטרקטיביות של מקס ותרמה תרומה מכרעת לחתימת העסקה למכירת החברה לקבוצת כלל החזקות. במחצית הזו בלטה החזרה ל'שגרת נסיעות לחו"ל', הישראלים חזרו לטוס וגם התיירות הנכנסת לישראל חזרה אחרי תקופת קורונה ארוכה, מגמה שנמשכה ועוד נמשכת אל תוך חודשי יולי-אוגוסט".