מי קנה דירה ביותר מ-120 מיליון שקל? העסקה החריגה שמסעירה את משרד האוצר

באוגוסט בוצעה בתל אביב עסקת נדל"ן חריגה בהיקפה, ובכירה באגף הכלכלנית אף ציינה כי מדובר באחת העסקאות היקרות בעיר • זהות הרוכשים לא ידועה, אך לגלובס נודע כי מדובר בנכס הממוקם בלב תל אביב

תל אביב / צילום: Shutterstock
תל אביב / צילום: Shutterstock

עסקת נדל"ן בהיקף חריג של מאות מיליוני שקלים התרחשה בתל אביב בחודש אוגוסט האחרון - כך עולה מפוסט שפרסמה גלית בן נאים, שאחראית לסקירות של אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר. 

מה קורה באמת בשוק הדיור? ההסבר של הכלכלנית הבכירה באוצר 
"התיקון במחירים קרוב": ב-UBS מזהירים ששוק הדיור בת"א מראה סימנים של בועה 

בן נאים חשפה בפוסט בפייסבוק כי באוגוסט התבצעה בתל אביב עסקה חריגה אך לא סיפקה פרטים מעבר לכך. "מהעסקאות היקרות ביותר בשוק הדיור המקומי אי-פעם, כאשר אפילו מחיר של 'עד מאה ועשרים' (מיליון שקל) לא מספיק גבוה", ציינה בן נאים.

ממידע שהגיע לידי גלובס עולה כי מדובר על נכס הממוקם ברובע 5 בעיר (שכולל את אזור לב העיר), באחד הבניינים הקיימים, וככל הנראה מתפרס על קומה שלמה, ומדובר על עסקה שככל הנראה נסגרה במעל 100 מיליון שקל. טרם נודע מי הצדדים לעסקה ומה המחיר המדויק.

תל אביב נמצאת בסכנה לבועה

בן נאים הוסיפה כי "היכן נרכשה הדירה? בעיר 'שכיכבה' השבוע במחקר של UBS במדד אחר, של פוטנציאל גבוה לקיומה של בועה", כתבה וכיוונה לתל אביב.

דוח מחקר של הבנק השוויצרי UBS, שפורסם לפני כשבוע, מעלה כי העיר תל אביב נמצאת בסיכון גבוהה לבועת נדל"ן, וזאת בגלל כמות המשכנתאות שטרם נפרעו. עוד מראה הדוח כי שיעור העלייה הנומינלי בהשוואה בין הרבעון השני של 2022 לרבעון הראשון של 2021 הוא 20%, ומבחינה זו מדורגת תל אביב במקום הרביעי בעולם, אחרי מיאמי, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו.

לעומת זאת, עליית המחירים בהתחשב בקצב האינפלציה בתקופה זו הייתה 12.9% בתל אביב - ומבחינה זו היא מדורגת שנייה, רק אחרי מיאמי. על-פי הנתונים, בעשר השנים האחרונות עלו המחירים בתל אביב ב־5.4%.

גם בגזרת השכירות הדוח מראה כי הזמן הנדרש להחזרת השקעה בנכס עומד כיום על 45 שנים - 11 שנים יותר מהזמן שנדרש ב-2012.

באופן כללי, מחוז המרכז מוביל את עליות המחירים ומושך את מדד מחירי הדירות הארצי כלפי מעלה. בשנה האחרונה עלו מחירי הדירות במחוז זה ב-21.2%; מחוזות הצפון (20.3%) וחיפה (20.1%) משכו את המדד אף הם כלפי מעלה. מחוזות ירושלים (עלייה של 17.6% בשנה האחרונה), תל אביב (17.1%) ודרום (16.2) הם המחוזות שרשמו את העליות השנתיות הצנועות יותר.