עוד חד-קרן מפטר: פאנדבוקס מקצצת 150 עובדים

סטארט-אפ הפינטק זימן לשימוע לפני פיטורים 40% מעובדי החברה בישראל ובארה"ב • לפי הודעת פאנדבוקס, לחברה עדיין יש 100 מיליון דולר בקופה, ומטרת המהלך היא לצמצם פעילות במוצרים חדשים שעדיין לא הוכיחו תרומה משמעותית

פראשנט פולוריה, מנכ''ל פאנדבוקס ישראל / צילום: Hagop’s Photography
פראשנט פולוריה, מנכ''ל פאנדבוקס ישראל / צילום: Hagop’s Photography

סטארט-אפ הפינטק הישראלי פאנדבוקס הודיע היום (ג') לעובדיו על זימון לשימוע לפני פיטורים של 40% מעובדי החברה בישראל ובארה"ב. פאנדבוקס מעסיקה 360 עובדים, כך שלשימוע זומנו כ-150 עובדים. 

המשבר בהייטק: מספר המשרות הפנויות בישראל צנח ב-22% בתוך חצי שנה 
● פאנדבוקס מנסה להיחלץ ממשבר הקורונה עם גיוס לפי שווי של מיליארד דולר 

פאנדבוקס, העוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, מצטרפת לשורה ארוכה של סטארט-אפים ישראלים שפיטרו עובדים בחודשים האחרונים כחלק מהיערכות לשינוי במצב הכלכלי. בימים האחרונים הודיעו על פיטורים הסטארט-אפים אורקם, סניק ואנטידוט.

בנובמבר האחרון הודיעה פאנדבוקס על גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר (אחרי הכסף), שהפך אותה לחד-קרן. לפי הודעת החברה, בקופתה עדיין יש 100 מיליון דולר, ומהלך ההתייעלות הנוכחי נועד לאפשר לה להתמקד בביזנס המרכזי שלה, אשראי לעסקים, ולצמצם פעילות במוצרים חדשים שעדיין לא הוכיחו תרומה משמעותית. 

"צעד כואב אך הכרחי" 

"זהו שינוי כואב מאוד, במיוחד עבור עמיתים לעבודה שנפגעים באופן ישיר. עם זאת, זהו צעד הכרחי לחיזוק היסודות העסקיים שלנו, כדי שנוכל לבצע את המשימה שלנו לעזור לבעלי עסקים קטנים למלא אחר הצרכים הפיננסיים שלהם", כתב מנכ"ל פאנדבוקס, פראשנט פולוריה, במכתב לעובדים.

לדבריו, "העסק שלנו צמח במהירות במהלך השנתיים האחרונות, והגדלנו את הצוות שלנו בהתאם. גייסנו עמיתים שתרמו רבות להתקדמות שלנו. אבל האמת היא שהגדלנו את הצוות שלנו מהר מדי, ואנחנו צריכים כמובן לתקן".

פאנדבוקס הוקמה על-ידי אייל שנער, יובל אריאב ותומר מיכאלי ב-2012. שנער, לשעבר סגן נשיא בקרן ההון סיכון באטרי, כיהן כמנכ"ל פאנדבוקס בשנותיה הראשונות, אך ביוני 2020 פרש מתפקיד המנכ"ל והפך ליו"ר. במקומו קודם לתפקיד פולוריה, ששימש קודם כסמנכ"ל התפעול של פאנדבוקס. פולוריה הוא אמריקאי יליד הודו שעבד בעבר בחברות כמו גוגל, פייסבוק ויאהו. אריאב ומיכאלי אינם פעילים בחברה עוד.

המוצר הראשוני של פאנדבוקס היה אשראי לעסקים קטנים אל מול חשבוניות לפירעון עתידי, מעין הלוואת גישור שנועדה לתת לעסקים כסף מידי במקום להמתין לתשלום עתידי בשוטף פלוס 60 או 90. עם הזמן החברה הרחיבה את היצע המוצרים שלה, וכיום היא מספקת קווי אשראי והלוואות נוספות לעסקים בסכום של עד 100 אלף דולר. הלוואות אלה פונות בין השאר למי שאינם יכולים לקבל אשראי מהבנקים על רקע היסטוריה פיננסית לא מספקת, למשל. ספקי ההלוואות הפרטיים נותנים אשראי מהיר הרבה יותר מהבנקים, כאשר בפאנדבוקס הכסף מגיע לחשבון בתוך יום אחד לכל היותר.

בשיחה עם "גלובס" אמר עופר קארפ, מנהל פאנדבוקס בישראל וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה, כי החברה החליטה לעצור את ההשקעה במוצרי תשלומים ומנויים וחלק גדול מהעובדים שזומנו לשימוע עסקו בהם. "בשוק שוררת חוסר בהירות גדולה לגבי גיוס השקעות, הסביבה לא טובה לגיוס כסף כרגע, וזה משפיע עלינו כחברה מבוססת הון סיכון שהייתה עד עכשיו מכוונת צמיחה. הסימנים כרגע מראים שאנחנו הולכים למיתון שיהיה עמוק וארוך ולכן היעד שלנו כחברה כרגע הוא להגיע לתזרים מזומנים חיובי עד סוף 2023", הוסיף קארפ.