איך ישפיעו הבחירות על החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל?

תוצאות מערכת הבחירות היום עשויות להשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל, שצפויה ב-21 בנובמבר • חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO: "ללא גיבוש תקציב מדינה לשנת 2023, בנק ישראל ימצא את עצמו בודד במערכה"

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

הבנק הפדרלי בארה"ב יודיע מחר (ד') ככל הנראה על העלאת ריבית נוספת בגובה 0.75%, כך שהריבית הפדרלית תעמוד על 3.75%-4%. בשווקים מצפים שהחל מהחודש הבא הפד יאט מעט את גובה העלאות והצפי שהריבית תגיע לכ-5%.

למהלכים של הבנק האמריקאי יהיו השלכות גם על מדיניות הריבית של בנק ישראל, שעומדת כיום על 2.75%. ההודעה הבאה על גובה הריבית צפויה ב-21 בנובמבר.

הכלכלנית שמזהירה: מדיניות הפד נמהרת, צריך להאט את העלאות הריבית | ראיוןק
הדוחות החלשים של ענקיות הטכנולוגיה עשויים להיות סימן חיובי עבור הפד | פרשנות
המלחמה באינפלציה: האם התרופה של הפד האמריקאי תהרוג את החולה?
האקונומיסט: הריצה להעלאת ריבית לא שברה את האינפלציה

חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, מסביר כי גם לתוצאות הבחירות עשויה להיות השפעה על מה שיקרה אצלנו. לדבריו, "מדיניות הריבית של בנק ישראל תושפע בעקיפין גם מתוצאות הבחירות והסבירות לגיבוש מדיניות ממשלתית להתמודדות עם מחירי הדיור ויוקר המחיה. התמודדות עם סיכוני דיפלציה, קרי - עליית מחירים יחד עם האטה כלכלית, מחייבים שילוב של מדיניות ממשלתית פיסקלית כמשלימה למדיניות הריבית של בנק ישראל. ללא גיבוש תקציב מדינה לשנת 2023, בנק ישראל ימצא את עצמו בודד במערכה על האטת האינפלציה ללא מדיניות ממשלתית משלימה, תוך פגיעה בפוטנציאל הצמיחה של המשק".

ריבית של 3.5% מאמצע הרבעון השלישי של 2023

במסגרת ערב הגאלה של ועידת ישראל לעסקים של גלובס, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, היה אורח מרכזי והתייחס למדיניות העלאות הריבית בארה"ב ובישראל. "מה שיעשו בפד אחרי שנת 2022 יהיה תלוי מאוד בנתונים שהם יראו לפניהם. אם יראו התמתנות מהירה באינפלציה, הם כנראה יעצרו שם, אבל אם האינפלציה תהיה יותר 'דביקה' ותמשיך לבוא לידי ביטוי בעלייה במחירי השכירויות, בשכר ובשירותים, הם יצטרכו להיות יותר אגרסיביים. זאת בהנחה שלא יקרה משהו טקטוני מבחינה גאו־פוליטית או בשווקים".

באשר לישראל, אמר ירון כי "חטיבת המחקר של הבנק חוזה ריבית של 3.5% מאמצע הרבעון השלישי של 2023. אני חושב שזוהי סביבה סבירה, ולא חושב שההתמקדות לשם תהיה לינארית אלא יותר מואצת".

בהקשר של ההשפעה על ישראל, מוסיפה רו"ח הדר וינר שורץ, סמנכ"לית מחקר של ילין לפידות, כי "לאחר ההעלאה הקרובה, הלחץ על הנגיד להעלות את הריבית בחדות ככל הנראה יירד. לצד העלאות הריבית, בנק ישראל ממשיך להנפיק מק"מים בהיקפים נכבדים ומצמצם את כמות הכסף שבשוק".