הציבור הלך על בטוח: כמה גייסו הקרנות הכספיות באוקטובר?

הציבור חזר להזרים כספים לקרנות הנאמנות המנוהלות, אם כי הכספיות הן עדיין אפיק הקרנות המועדף • גייסו 5.5 מיליארד שקל בחודש אוקטובר

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

הציבור הישראלי עדיין מעדיף ללכת על בטוח כשהשווקים טרם התייצבו, ומגלה יותר ויותר עניין בקרנות הנאמנות הכספיות - שהפכו ללהיט בחודשים האחרונים. באוקטובר גייסו הקרנות הללו סכום של 5.5 מיליארד שקל, והיוו את אפיק הגיוס העיקרי של ענף קרנות הנאמנות, בפער ניכר משאר סוגי הקרנות. מתחילת השנה עמדו הגיוסים לכספיות על יותר מ-20 מיליארד שקל, שהקפיצו את סך הנכסים המנוהלים בהן ל-36.6 מיליארד שקל, המהווים כ-10% מסך נכסי קרנות הנאמנות בישראל.

קרנות הנאמנות הכספיות הן אפיק חיסכון הדומה יותר לפיקדונות בבנקים מאשר לקרנות נאמנות המנוהלות באופן ישיר על ידי בתי ההשקעות, או לכאלה העוקבות אחרי מדדים מסוימים או סקטורים ספציפיים (קרנות סל). יתרון מרכזי של הקרנות הללו, לצד הטבת מס, הוא היותן נזילות הרבה יותר מאשר הפיקדונות.

הפכו למוצר אטרקטיבי בסביבת ריבית עולה

הכספיות מציעות ריבית כמעט קבועה, שעולה בהתאם לריבית הבנק המרכזי במדינה שבה הן פועלות, ומכיוון שישראל, כמו כל העולם, נמצאת בסביבה של ריבית עולה, הן הפכו למוצר אטרקטיבי. זאת בעיקר כשהאי-ודאות השוררת בשוקי ההון גדולה, והתשואות במרבית אפיקי החיסכון שליליות.

 
  

יש לציין כי הריבית המוצעת בקרנות הכספיות גבוהה במקצת מריבית הבנק המרכזי, בכ-0.1%-0.2%, מאחר שהן מחזיקות במח"מ (משך חיים ממוצע) של עד 90 יום, ויכולות לשלב מק"מים קצת יותר ארוכים, שכיום נותנים תשואה של 3% (לעומת ריבית בנק ישראל העומדת על 2.75%). עוד הן יכולות לקנות אג"ח קצרות מאוד של בנקים, שמוסיפות שברי אחוז נוספים.

במקביל לפלח הקרנות הכספיות, חודש אוקטובר, שהתאפיין בעליות בשוק ההון, האיר פנים גם לקרנות הנאמנות המתמחות במניות, בעיקר אלו המשקיעות בחו"ל ובפרט בוול סטריט.

על פי נתוני רשות ני"ע, עליות של 14% במדד דאו ג'ונס, של 8% ב-S&P 500 ושל 4% בנאסד"ק הביאו את הקרנות העוקבות אחר מניות בחו"ל לגייס בחודש החולף יותר מ-1.6 מיליארד שקל. זאת לאחר פדיונות עתק שהציגו קרנות אלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, שצמצמו את היקף הנכסים המנוהלים בהן ב-17 מיליארד שקל כמעט (פדיונות וירידת ערך).

גיוסים בקרנות העוקבות אחר מניות בארץ

הפתעה מסוימת הגיעה דווקא משוק הקרנות העוקבות אחר המניות בישראל, שגייסו בחודש שעבר סכום כפול מהקרנות העוקבות אחר מניות בחו"ל. זאת למרות שבשוק המניות בארץ נרשמה מגמה מעורבת, עם נטייה לעליות כשמדד ת"א-35 עלה ב-5.8% ומדד ת"א-125 עלה ב-4%, אך מדד ת"א-90 ירד בשיעור מינימלי של 0.5%.

הקרנות העוקבות אחר מניות בישראל גייסו באוקטובר סכום נאה של כ-3.3 מיליארד שקל, פי שלושה מהסכום שגויס מתחילת השנה, שהתאפיינה ברובה בפדיונות.

הסיבה לכך היא שהשוק בישראל הוכיח את עצמו כעוגן יציב בתקופה שבה שוקי ההון בעולם צנחו, עם ירידות מתונות יותר, ומכיוון שעל פי התחזיות הטלטלות בשווקים טרם הסתיימו, הוא גם נתפס כיותר דפנסיבי.

לעומת הקרנות המנייתיות, הקרנות שהמשיכו את השנה המטלטלת הן הקרנות המתמחות באג"ח, וכל הסקטורים העוסקים בתחום, בין שבארץ ובין שבחו"ל, אג"ח קונצרניות או ממשלתיות, סיימו את אוקטובר עם פדיונות. זאת בהובלת הקרנות המשולבות בארץ (עוקבות אחר כמה סקטורים שונים), שבהן נפדו באוקטובר כ-1.25 מיליארד שקל.

חודש טוב גם לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל

העליות בשוקי ההון בעולם הביאו מוצר חיסכון נוסף - קרנות הפנסיה וקופות הגמל - לרשום חודש חיובי. על פי התחזית של בית ההשקעות מיטב, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הכלליות הגדולות יציגו באוקטובר תשואה נומינלית (ברוטו) ממוצעת של 1.5%, וחלקן אף ירשמו תשואה של 2% כמעט.

על פי תחזית זו, קופות הגמל במסלולים המנייתיים, עם החשיפה הגדולה יותר למניות, יציגו תשואה חיובית ממוצעת של 4.2%, וחלקן אף יגיעו ל-5%. במסלול לבני 50 ומטה בקרנות הפנסיה, תשואות אוקטובר הממוצעת עומדת על פי מיטב על 2.3%.

למעשה, אוקטובר הוא החודש השלישי בלבד בשנת 2022 שבו מציגות קרנות הפנסיה וקופות הגמל תשואות חיוביות, וקדמו לו החודשים מרץ ויולי. הביטוי לתשואה השלילית שנרשמה ביתר החודשים מביאה את המסלולים הכלליים להציג תשואה שלילית ממוצעת של 8% כמעט מתחילת השנה, גם לאחר אוקטובר החיובי, ואת המסלולים המנייתיים לתשואה ממוצעת שלילית של יותר מ-14%. בקרנות הפנסיה (מסלול לבני 50 ומטה), התשואה הממוצעת מתחילת השנה עומדת על כ-5.5%.