פיטורי מאות עובדים וסגירה או הסבת עשרות סניפים: מה הוביל להתייעלות בשופרסל ויינות ביתן

השחיקה ברווחיות והתחרות הגוברת, גורמות לכל אחת משתי רשתות המזון הגדולות בישראל לבצע תוכנית אגרסיבית להפחתת הוצאות • "שופרסל מצויה כעת בתקופה שבה עליה להתאים את עצמה למציאות החדשה", כתב המנכ"ל אורי וטרמן לעובדים

נחום ביתן (יינות ביתן) ואורי וטרמן (שופרסל) / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר
נחום ביתן (יינות ביתן) ואורי וטרמן (שופרסל) / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר

השחיקה הניכרת ברווחיות לאחר היציאה מסגרי הקורונה והתחרות הגוברת בענף שולחות שתיים מרשתות המזון הגדולות בישראל, שופרסל ויינות ביתן, לדווח על אישור לתוכנית התייעלות מקיפה במטרה להתמודד עם התחרות העתידית ולשפר את תוצאותיהן, על רקע גל ההתייקרויות הצפוי מצד ספקיהן.

הקרמבו של יוניליוור ומוצרי החלב של טרה ירדו ממדפי שופרסל. מי הבא בתור? 
מתי ייפתח הסניף הראשון של סבן אילבן בישראל? 

בשופרסל, בראשות היו"ר איציק אברכהן והמנכ"ל אורי וטרמן, מעריכים כי כלל הצעדים הכלולים בתוכנית כרוכים בעלות חד-פעמית של כ-200 מיליון שקל שיופרשו בדוחות הרשת השנה, בעוד החיסכון המוערך בגין ההתייעלויות צפויה להגיע לכ-250 מיליון שקל בשנה הבאה.

התוכנית של הרשת הגדולה בישראל, המפעילה 312 סניפים ומעסיקה 16,600 עובדים, כוללת שינויים במערך הסניפים, ופיטורים נרחבים, של כ-120 עובדים, בעיקר בקרב מטה החברה.

התוכנית כוללת שלושה מוקדים: פיטורי מעל 10% מעובדי המטה והיחידות העסקיות, כשהחיסכון המוערך עומד על כ-60 מיליון שקל; סגירת סניפים, מהלך שאמור לחסוך כ-100 מיליון שקל; וצמצום ההוצאות התפעוליות, מהלך שבו החיסכון מוערך בכ-90 מיליון שקל.

כחלק מהתוכנית ייסגרו 33 סניפים - 14 סניפי שופרסל, 11 סניפים של רשת הדרגסטורים Be, וכן 8 סניפי אונליין - חנויות שאליהן לא נכנסים לקוחות ואשר משמשות לליקוט בלבד, בעקבות הפעלת המחסן האוטומטי במודיעין שייפתח בשנה הבאה. במסגרת ההתייעלות מציעה שופרסל תוכנית פרישה מרצון לעובדים המועסקים בהסכם קיבוצי במטה החברה והיחידות העסקיות. בנוסף, תיפרד החברה מחלק מעובדי המטה המועסקים בהסכמים אישיים "לצורך התאמת מצבת כוח האדם לצרכים ולאתגרי שוק הקמעונאות במציאות המשתנה". לא ידוע עדיין כמה מהעובדים יבחרו לנצל את תוכניות הפרישה.

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock
 סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

"פרידה מעובדים היא קשה, אך היא המוצא האחרון וזאת לאחר שביצענו כל שביכולתנו על מנת לבחון חלופות ולמזער את היקפה, תוך שיתוף פעולה ותיאום מלא עם אריאלה סיסו, יו"רית ועד עובדות ועובדי שופרסל", אמר מנכ"ל שופרסל אורי וטרמן, שנכנס לתפקידו ביולי האחרון במקום עופר בלוך, שהודח לאחר חודשיים בלבד בתפקיד - זמן קצר לאחר כניסתו של אברכהן לתפקיד היו"ר.

בהתייחסו להחלטה לסגור 11 סניפי רשת הפארם Be, אמר וטרמן כי "רשת Be פועלת זה ארבע שנים ויצרה תחרות אמיתית לראשונה בשוק הפארם בישראל. עיקר הסניפים שייסגרו הינם סניפים היסטוריים של ניופארם (שמה הקודם של הרשת, ש"ס) המצויים במיקומים עם פוטנציאל רווח נמוך. כעת, לאחר שבשנים האחרונות נפתחו 35 סניפים חדשים ושודרגו כ-20 סניפים קיימים, אנו עתידים לפתוח בשנה הקרובה כ-11 סניפים חדשים של הרשת במיקומים חדשים ואסטרטגיים".

יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
 יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

שופרסל: פחות ייעוץ חיצוני ותקציבי פרסום

בשופרסל מבינים שתוכנית ההתייעלות היא הכרחית כדי להתאים את עצמה לתחרות בשוק הקמעונות הרווי - שתתעצם כשקרפור (באמצעות יינות ביתן) תפתח את סניפיה הראשונים - וכדי להציג לבעלי המניות ירידה בהוצאות התפעוליות ושיפור ברווחיות.

החברה מעדיפה להשקיע בסניפים המציגים מכירות גבוהות יחסית מאשר בייעוץ חיצוני ובתקציבי פרסום. "לאחרונה נמצאת הכלכלה העולמית במסלול האטה ומשפיעה על הכלכלה הישראלית: התייקרות חומרי הגלם, המזון והאנרגיה; המשבר בשרשרת האספקה; אירועים פוליטיים וגיאופוליטיים; וסימנים לשילוב מסוכן של אינפלציה ומיתון - לכל אלה יש מחיר והשפעה גם בשוק הקמעונאות", כתב וטרמן במכתב לעובדי החברה.

"לצד זאת, שופרסל שחוותה שנים של צמיחה ושגשוג, בפרט בתקופת הקורונה, שהביאה לצמיחה חדה בתוצאותיה העסקיות, מצויה בתקופה בה עליה להתאים עצמה למציאות החדשה של חזרה לשגרה, לצד היערכות למציאות כלכלית מאתגרת. על רקע זה הנהלת הקבוצה, בשיתוף פעולה מלא עם ועד העובדים, נאלצת להוציא לפועל תוכנית התייעלות חיונית להמשך פעילותה כמובילה בשוק הקמעונאות בישראל". וטרמן מציין כי במסגרת השינויים במצבת כוח האדם שולבו חלק מעובדי המטה בסניפי הרשת, וכי אין בכוונת החברה לפטר עובדים מהסניפים.

 
  

כשבשופרסל מדברים על צעדי התייעלות נרחבים להתמודדות עם התחרות העתידית והיעדים הפיננסיים, שני דברים עולים: התחרות הקרבה מצד ענקית הקמעונות הבינלאומית קרפור שמביאה רשת יינות ביתן (שבשליטת אלקטרה צריכה), והדוחות האחרונים של שופרסל עצמה, שהראו ירידה חדה ברווחים, מה שהוסבר על ידי וטרמן ואברכהן כחזרה לשגרה ויציאה מתקופת הסגרים של מגפת הקורונה. בסיכום המחצית הראשונה ירדו הכנסות שופרסל ב-2% בלבד והסתכמו ב-7.2 מיליארד שקל אך הרווח הנקי נחתך ב-55% ועמד על 95 מיליון שקל (1.3% מהמכירות), זאת לעומת 211 מיליון שקל ( 2.9% מהמכירות) במחצית המקבילה אשתקד.

יינות ביתן: "השקת קרפור תשפר את התוצאות"

בד בבד, דיווחה כאמור גם אלקטרה צריכה על תוכנית התייעלות ברשת יינות ביתן שבשליטתה, בעלות של 50-60 מיליון שקל שיופרשו בדוחות הקרובים. התוכנית כללה בין היתר פיטורי עובדים, סגירת חמישה סניפים מפסידים, שיפוץ סניפים אחרים והסבתם לרשת קרפור לקראת השקתה בשנה הקרובה.

אלקטרה מוצרי צריכה מעדכנת כי יינות ביתן, המנוהלת מאז יוני האחרון בידי אורי קילשטיין (לשעבר יד ימינו של אברכהן בעת שזה שימש כמנכ"ל שופרסל), ביצעה במהלך הרבעון השלישי תוכנית התייעלות ורה ארגון שבמסגרתה פוטרו כ-300 מעובדי הרשת, המפעילה 151 סניפים ומעסיקה כ-4,600 עובדים. כאמור כחלק מהמהלך התקבלה ברשת החלטה לסגור חמישה סניפים בהפסדים, שופצו 12 סניפים של יינות ביתן לצורך הסבתם לחנויות של רשת קרפור (פועלים כיום תחת השם SUPER) ופוטרו כ-300 עובדי החברה.

אורי קילשטיין, מנכ''ל קרפור ישראל / צילום: איל יצהר
 אורי קילשטיין, מנכ''ל קרפור ישראל / צילום: איל יצהר

בדיווח לבורסה נכתב כי עד סוף השנה הנוכחית יוסבו 20 סניפים לסניפי קרפור. לפי מקורבים לרשת, לאחר השיפוץ הנרחב ועוד טרם החדרת כל המוצרים שביינות ביתן מתכוונים להכניס לסניפים של המותג הפרטי של קרפור, עלו המכירות באותן חנויות בעשרות אחוזים. על פי התכנית העסקית של יינות ביתן, בשנת 2023 יוסבו 40 סניפי הרשת לסניפי קרפור וייפתחו 10 סניפים חדשים.

אלקטרה צריכה צופה כי "יישום תוכנית ההתייעלות והרה ארגון הכוללת את האצת הסבת סניפי הרשת לקרפור, ישפר את יכולות החברה לפעול להשגת היעדים והאסטרטגיה העסקית במגזר המזון, אשר העיקרי שבהם הוא השקת קרפור כבר במחצית הראשונה של 2023. דבר זה צפוי לשפר את ה-EBITDA של מגזר המזון החל מהרבעון הרביעי השנה ולהגדיל את הפדיון בחנויות המוסבות.

"כמו-כן מימוש התוכנית יאפשר להשיק בצורה אפקטיבית את מועדון כרטיסי האשראי בסמוך להשקת רשת Carrefour".

סניף של יינות ביתן / צילום: איל יצהר
 סניף של יינות ביתן / צילום: איל יצהר

כאמור אלקטרה צריכה, חברת החזקות בשליטת קבוצת אלקו של משפחת זלקינד, מעריכה כי בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי השנה תירשם הפרשה בגין תוכנית הרה-ארגון (לרבות הפרשות בגין ירידת ערך רכוש קבוע ואחרות), אשר תקטין את תוצאות מגזר קמעונות המזון בסכום של 50-60 מיליון שקל.

יו"ר ועד עובדי מגה יינות ביתן, אייל אלי, מסר כי "תוכנית ההתייעלות שהייתה בחברה הסתיימה לפני כחודש. במסגרת אותה תוכנית, מקום עבודתם ופרנסתם של עובדי החברה המאוגדים בהסתדרות נותרו מוגנים. תוכנית ההתייעלות שהחברה ביצעה עסקה בהפרשת עובדים אירעיים, עובדים שעברו את גיל הפרישה ועובדי מטה מההנהלה הבכירה. אין ולא תהיה שום כוונה לפגוע בשום עובד שמאוגד בהסתדרות. אנו נרגשים לקראת כניסתה של רשת קרפור שתאפשר לעובדינו לעבוד בסביבת עבודה תחרותית ונעימה".