בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בעליות; הדיווח על הפיטורים במטא הקפיץ אותה ביותר מ-6%

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב טיפסו לצד המגמה החיובית בשוק המניות, הדולר נחלש • נעילה מעורבת בבורסות אירופה • היבוא בסין פספס את התחזיות וירד לראשונה מאז חודש מאי 2020 • אפל הודיעה על עיכובים בייצור האייפון החדש במפעל פוקסקון,  אך סיימה בעלייה קלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo
וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:01

יום מסחר שהתחיל בתנודות קלות הסתיים לבסוף בעליות כ-1% ומעלה במדדים המרכזיים. הדאו ג'ונס קפץ ב-1.3%, ה-S&P 500 עלה ב-1%, והנאסד"ק הוסיף כ-0.9%.

גם תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב עלו הערב, תשואת האיגרת ל-10 שנים התקדמה ל-4.21%, ותשואת האג"ח לשנתיים ל-4.72%. הליש"ט קפצה ביותר מ-1% ביחס למטבע האמריקאי, ושערה 1.15 דולר. גם האירו התחזק ביחס לדולר, ובסך-הכול ירד הדולר ב-0.6% מול אינדקס המטבעות.

מטא (פייסבוק)  סיימה בעלייה של 6.6% במחזור כספי גבוה מאוד לאחר דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" על כך שהיא בדרך לפטר אלפי עובדים. ורוניס  הישראלית, גם היא תפטר עובדים, קפצה בקרוב ל-4%. אפל  סיימה בעלייה קלה, על אף שהודיעה על עיכובים בייצור האייפון בשל הגבלות קורונה בסין, וגם מיקרוסופט , אלפאבית (גוגל)  ואנבידיה  עלו. לעומתן, טסלה  צנחה ב-5%, כשברקע הבעלים אילון מאסק בולט בעיקר בקשר עם הרכש החדש שלו, טוויטר (שהפכה לפרטית ולא נסחרת יותר).

21:20

האווירה בוול סטריט מתבהרת, ומדד הנאסד"ק עבר גם הוא לעלייה של 0.5%, בהובלת מטא, אדובי, וולגרינס ומאטצ'. במקביל מתחזקות העליות של הדאו ג'ונס וה-S&P 500, שמוסיפים כעת 1.2% ו-0.7%, בהתאמה.

לצד העליות בשוק המניות, גם תשואות האג"ח ממשיכות לטפס. תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה ב-5 נקודות ל-4.20%, ותשואת האג"ח לשנתיים מתקדמת ב-6 נקודות ל-4.71%.

בקרב המניות הישראליות, סטיקספיי  בולטת לרעה וצוללת ב-24%, סנטינל וואן  מאבדת 8.5%, וגם למונייד , גלובל-אי, סייברוואן, גילת וראדא מאבדות גובה. בצד החיובי, סלינה מזנקת ב-37%, וגם אוטונומו, פאגאיה , קוגנייט, אאוטבריין, צים  וטבע  רושמות עליות חזקות.

20:00

המסחר בוול סטריט ממשיך להתקיים במגמה מעורבת ביום שלפני בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, שבהן ייקבע איזו מפלגה תשלוט בקונגרס. 

משרד המשפטים האמריקאי הודיע היום כי תפס כ-3.36 מיליארד דולר ב-50.6 אלף מטבעות ביטקוין גנובים במהלך פשיטה שלא הוכרזה בעבר ב-2021 על ביתו של אדם בשם ג'יימס ז'ונג, שהודה ביום שישי באישום של הונאת רשת, שעונשו המרבי הוא 20 שנות מאסר.

פלנטיר  צונחת ב-10%, לאחר שהחמיצה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח ברבעון השלישי אך עקפה בהכנסות. החברה דיווחה על רווח מתואם של סנט אחד למניה, כשהצפי היה ל-2 סנט למניה; וההכנסות הסתכמו ב-478 מיליון דולר, לעומת תחזיות של 470 מיליון דולר. זו עלייה של 22% בהשוואה לאשתקד.

18:50

המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה מעורבת. מדד דאקס עלה ב-0.5% בפרנקפורט (וגם מדד יורו סטוקס 50 הכלל-אירופי עלה בשיעור דומה), פוטסי הבריטי ירד ב-0.4%, וקאק הצרפתי ננעל ללא שינוי.

גם בוול סטריט המגמה מעורבת עתה, לאחר שמדד נאסד"ק עבר לירידה של 0.2%. ה-S&P 500 עולה ב-0.1%, והדאו ג'ונס מתקדם ב-0.5%. בשוק האג"ח, תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה ל-4.20%, ותשואת האג"ח לשנתיים מתקדמת ל-4.72%.

אתמול דווח כי חברת הסייבר הישראלית-אמריקאית ורוניס  הודיעה על מהלך התייעלות שבמסגרתו תפטר 5% מכוח-האדם שלה - מעל ל-100 עובדים בעולם, מתוכם כ-40 עובדים בישראל. גם חברת הטכנולוגיה למסחר אלקטרוני גלובל-אי  נפרדת בימים אלה מ-5% מהעובדים (כ-40 עובדים), בעיקר בכפילויות מחברות שנרכשו על-ידה בשנה האחרונה, כמו גם בתפקידי פיתוח. שתי המניות נסחרות בירידה.

18:00

המסחר בוול סטריט ממשיך להתקיים בעליות מתונות בדאו ג'ונס וב-S&P 500, בעוד שהנאסד"ק נסחר סביב רמת הפתיחה. 

רכבת ההרים במניותיהן של המונפקות החדשות סטיקספיי  וסלינה  הישראליות נמשכת. סלינה מזנקת ביותר מ-70%, בעוד סטיקספיי צוללת בקרוב ל-30%. המניות רושמות תנודות חדות באופן עקבי מאז שהונפקו בוול סטריט. סלינה רחוקה ביותר מ-80% מהשיא שלה, ואילו סטיקספיי ירדה ב-53% מאז הרמה הגבוהה ביותר שלה.

ברקשייר האת'ווי  מתחזקת בהמשך לפרסום הדוחות שלה ביום שבת. ענקית ההשקעות של וורן באפט דיווחה על רווחים תפעוליים טובים מהצפוי, וגם ההכנסות עלו על התחזיות. עם זאת, ברקשייר האת'ווי רשמה הפסד כולל לאחר הרבעון הקשה בשוק המניות.

16:31

שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בעליות קלות. שלושת מדדי המניות המרכזיים עולים ב-0.3%-0.5%, ולצד זאת נרשמת עלייה של 5 נקודות בתשואת האג"ח של ממשל ארה"ב לשנתיים, שעולה ל-4.70%. תשואת האיגרת לעשור יציבה ברמה של 4.16%.

מטא  (פייסבוק)  מטפסת ביותר מ-4%, לאחר שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי היא מתכננת להתחיל לפטר עובדים בקנה-מידה גדול השבוע. לפי הדיווח, זה עשוי להיות בין הסבבים הגדולים ביותר של פיטורים בחברות טכנולוגיה בחודשים האחרונים. לעומתה, אפל  נחלשת קלות, לאחר שהודיעה כי הגבלות הקורונה בסין מעכבות את ייצור האייפון במפעל Foxconn, שהוא אתר ייצור האייפון הגדול בעולם.

הושלם המיזוג בין החברה האמריקאית יוניטי סופטוור  לחברת הטכנולוגיה הישראלית איירון סורס , שעליו דיווחו שתי החברות בחודש יולי האחרון - וזאת לפי רבע מהשווי שבו נכנסה איירון סורס לוול סטריט. בעלי חברת הטכנולוגיה הישראלית קיבלו 27% ממניות החברה הממוזגת. יוניטי מטפסת בכ-2% במסחר.

15:10

חברת סרגון  דיווחה היום כי ההכנסות הסתכמו ב-78.6 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה, גידול של 3.3% לעומת 76.1 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2021. על בסיס non-GAAP הרווח התפעולי ברבעון הסתכם ב-6.4 מיליון דולר, והרווח הנקי הגיע לב-4.1 מיליון דולר.

הנהלת סרגון צופה כעת לסיים את השנה עם הכנסות של 296-304 מיליון דולר. "ההכנסות שלנו בטווח החדש יושפעו בעיקר משינוי במדיניות של אחד מלקוחותינו המובילים בקשר לקבלת ציוד לפני סוף השנה. אנו צופים כי החלק שלא יסופק
ברבעון הרביעי של 2022, יסופק ברבעון הראשון של 2023. צפי ההכנסות שלנו לגבי 2023 נותר ללא שינוי - 325-345 מיליון דולר".

14:05

בורסות אירופה נסחרות במגמה מעורבת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.6%-0.7%.

במסחר המוקדם נרשמות עליות בולטות במניות מטא , בואינג , סלינה , פאגאיה, סנטינל וואן , ניאו, מאנדיי  וטסלה. אפל , מנגד, יורדת ב-1.8%. 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירה שפרסם כי "השווקים הפיננסים בעולם שיקפו מגמה מעורבת במהלך השבוע האחרון, שהושפעה מהמסרים מצד הבנקים המרכזיים ומציפיות למדיניות קורונה מרוככת יותר בסין. המסרים הניציים של יו"ר הפדרל ריזרב הובילו לעליית תשואות בשוק איגרות החוב ולירידות חדות במדדי המניות המובילים בארה"ב בהובלת מניות הטכנולוגיה. נגידי הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה מיישרים קו עם מסר של המשך העלאת ריבית, תוך צפי להאטה מסוימת במינון ההעלאות.

"למעשה, המסר הוא שעלייה מהירה לרמה גבוהה יחסית שנתפסת כמרסנת, ממעיטה מן הצורך לבצע העלאות ריבית המינונים גבוהים, והדגש עובר לרמת הריבית שתהיה מספיק מרסנת בכדי להוריד את האינפלציה. כמו כן, בכל הנוגע לפעילות הריאלית, נראה כי המסרים הופכים בהדרגה ליותר פסימיים עם הסתברות גוברת למיתון בהשפעת הריסון המוניטארי הנדרש בכדי להוריד את האינפלציה. לפיכך, במהלך השבוע האחרון נרשמה עליית מדרגה נוספת בציפיות להעלאת הריבית בארה"ב ובגוש היורו, לרמות של 5.25%-5% וכ-3%, בהתאמה. עם זאת, בהתחשב ברמת האינפלציה הגבוהה ובשוקי העבודה ההדוקים, נראה כי הלחץ להמשך עלייה בסביבת הריביות יימשך לפחות עד לנקודה בה תירשם הרעה משמעותית נוספת תנאים הפיננסים", הוא כותב.

12:10

בורסות אירופה נסחרות במגמה מעורבת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של 0.6%-0.7%.

בבית ההשקעות אופנהיימר כותבים כי לאחר הדוחות של חברת אורמת  כי החברה פרסמה תוצאות מעל הצפי והעלתה קלות את תחזיותיה להמשך השנה. "התקדמות בפרוייקטים של אנרגיה גיאו-תרמית וסביבה רגולטורית תומכת בארה"ב הם הגורמים המשפרים את נראותה העסקית של אורמת, זאת לצד דרישת השקעות קפיטליות נמוכות מהצפוי ושיפור בתזרים מזומנים. אנו צופים המשך ההתקדמות בפרויקטים בשנים 2023-2024, משמרים את המלצת Outperform ומעלים את מחיר היעד מ-97 ל-106 דולר למניה".

ד"ר רון אייכל, אנליסט ראשי בקולמקס שוקי הון, פרסם המלצת מכירה חזקה למניית
מטא (פייסבוק), לאחר שפרסמה תחזית חלשה לרבעון הרביעי ופרסמה דוחות מאכזבים. "טכנית, המניה נמצא בעמדת מכירה חזקה בשבוע הקרוב. אינדיקטור המומנטום הוא ניטרלי. קו התמיכה נמצא ברמה של 84.27 דולר. קו ההתנגדות נמצא ברמה של 126.22 דולר".

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית. גם במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

באסיה, מדד הנג סנג בהונג קונג ננעל בעלייה של כ-2.5%, מדד שנגחאי התקדם ב-0.2%, ומדד ניקיי היפני עלה ב-1.2%.

מטא , לשעבר פייסבוק, מתכננת להתחיל לפטר עובדים בקנה-מידה גדול השבוע, כך על-פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". הפיטורים צפויים להשפיע על אלפי עובדים, והודעה מתוכננת להגיע כבר ביום רביעי הקרוב. לפי הדיווח, זה עשוי להיות בין הסבבים הגדולים ביותר של פיטורים בחברות טכנולוגיה בחודשים האחרונים. 

מומחי המט"ח של הבנק השוויצרי לומברד אודייר מציינים בסקירה שפרסמו כי "עקב הטלטלות האחרונות בשווקים, אנו מאמינים כי בשלושת החודשים הקרובים הדולר ייסחר בממוצע של 0.98 דולר לאירו וינוע בטווח 0.96 ל-1.00. עם זאת, לטווח הארוך יותר של 12 חודשים אנו מורידים את תחזיתנו ל-0.93 דולר לאירו, כיוון שמשבר האנרגיה צפוי להימשך גם ל-2023, והנזילות העולמית תמשיך להתהדק עד לרבעון השני של 2023, מה שיתמוך בדולר".

יחד עם זאת, "במקרה שבנקים מרכזיים יעברו מעמדה ניצית לעמדה ניטרלית ואף יונית יותר, וסין תראה סימנים להתאוששות כלכלית, הדולר עשוי להיחלש. ציפייה גדולה מצד השווקים לירידות בשער הדולר במהלך 2023 מאתגרת את יתרון הסחר של ארה"ב, זאת לאחר שהדולר דווקא התחזק במהלך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שלא כמו מטבעות של כלכלות אירופיות ואסייתיות. בעוד שראינו כיצד בנקים מרכזיים התערבו בשוקי המטבעות או האג"ח, אנו רואים סבירות נמוכה מאוד להתערבות שכזו מצד האמריקאים לטובת החלשת הדולר.

"לסיכום ניתן לומר כי הערכת השווי של הדולר עדיין לא מגיעה לשיאים שנראו בעבר ושדורשים התערבות בשוק המט"ח, ויתרה מכך, האינפלציה תהיה חייבת לרדת משמעותית כדי שהפד יהפוך לניטרלי, והדרך לשם עוד ארוכה", הם כותבים.

06:42

המסחר בבורסות אסיה מתנהל בעליות שערים, כאשר ברקע נתוני היבוא והיצוא מסין שפספסו משמעותית את תחזיות האנליסטים. מדד הנג סנג בהונג קונג מזנק בכ-3.5%, מדד שנגחאי מתקדם ב-0.5%, ומדד ניקיי היפני עולה ב-1.3%.

היצוא מסין ירד ב-0.3% באוקטובר בהשוואה לתקופה הזהה בשנה שעברה, רחוק מאוד מהתחזיות שציפו לצמיחה של 4.3%. מדובר גם בירידה משמעותית מאוד מחודש ספטמבר, בו סין רשמה עלייה של 5.7% ביצוא. מדובר בירידה השנתית הראשונה ביבוא בסין מאז חודש מאי 2020.

גם היבוא בסין באוקטובר ירד ב-0.7% בהשוואה לתקופה הזהה אשתקד, רחוק מהתחזיות לעלייה של 0.1%. בספטמבר היבוא בסין צמח ב-0.3%. היואן הסיני נחלש בקרוב ל-3% מול הדולר באוקטובר.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות. בגזרת המסחר במטבעות, הדולר מתחזק קלות לאחר שרשם ירידה חדה מול המטבעות המרכזיים ביום שישי. האירו נחלש בכ-0.1%, הליש"ט ב-0.3% והין היפני בכ-0.3% מול הדולר.

בגזרת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט יורדים ב-1%-1.3% לאחר שזינקו ב-4%-5% ביום שישי. הזהב נסחר ביציבות.

עוד בסין, אפל  הודיעה כי המפעל העיקרי שלה לייצור האייפון 14 פרו ומקס נפגע משמעותית ממדיניות האפס קורונה, והרכבת המכשירים בו תתעכב משמעותית.

בשישי האחרון בוול סטריט, המסחר ננעל בעליות שערים של יותר מ-1% במדדים המובילים. נתוני התעסוקה שפורסמו בארה"ב עקפו את התחזיות וסימנו את הדרך להעלאות הריבית הבאות של הפדרל ריזרב עד ל-5.25% בשנת 2023.

מספר המועסקים בארה"ב צמח ב-261 אלף באוקטובר, בעוד שיעור האבטלה עלה ל-3.7%. האנליסטים ציפו לעלייה של 205 אלף מועסקים בלבד. עם זאת, הם גם שיערו כי שיעור האבטלה יעמוד על 3.5% בלבד. השכר הממוצע לשעה עלה ב-4.7%, בהתאם לצפיות האנליסטים, זאת בהשוואה לעלייה של 5% בספטמבר.