קצב האינפלציה השנתי חצה את רף ה-5%; מחירי הדירות השלימו זינוק של כ-20% בשנה

מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר ב-0.6%, בהתאם לתחזיות • עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות והפירות שעלו ב-4.1%, הלבשה והנעלה שעלה ב-4%, המזון שעלה באחוז, הדיור והתחבורה שעלו ב-0.6% כל אחד

האינפלציה מזנקת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האינפלציה מזנקת / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוקטובר 2022 ב-0.6% - בהתאם לגבול העליון של התחזיות המוקדמות. קצב האינפלציה השנתי עומד כעת על 5.1%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הירקות והפירות שעלו ב-4.1%, הלבשה והנעלה שעלה ב-4%, המזון שעלה באחוז, הדיור והתחבורה שעלו ב-0.6% כל אחד ותחזוקת הדירה שעלה ב-0.4%. בין הסיבות לעליות: גל ההתייקרויות במשק, היחלשות השקל מול הדולר בחודש שעבר וסיום מבצעי החגים ברשתות השיווק.

המדריך להכרת האינפלציה: מה צריך לדעת כדי להבין את מדד המחירים לצרכן? 
שיעור האבטלה מזנק: האם זה ישפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל? 
מה צפוי למשק הישראלי בהמשך השנה? הנתון שכדאי להכיר | ניתוח

ההערכות המוקדמות דיברו על העלאה של 0.5%-0.6%, והיו אף אנליסטים שחזו עלייה של 0.4% בלבד.

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי התרבות והבידור, הריהוט והבריאות. סעיף שכר הדירה ממשיך לעלות בקצב גבוה - והפעם בחצי אחוז. בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציינים כי יצוין כי 90% לערך מהשוכרים מצויים תחת חוזה קיים, ולכן המדד לגביהם נותר כמעט ללא שינוי. עבור אלו שחידשו חוזה (7%) נרשמה עלייה של כ-3.7% ובדירות שבהן הייתה תחלופת שוכרים נרשמה עלייה של 6.2% בשכר הדירה. בנוסף לכך, מדד תשומות הבנייה נותר ללא שינוי באוקטובר וב-12 החודשים האחרונים עלה ב-5.7%.

 
  

מחוז הדרום הוביל את העליות בדיור

כמו כן, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמו גם את השינוי במחירי הדירות, בנפרד ממדד המחירים לצרכן. מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים אוגוסט- ספטמבר 2022 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי- אוגוסט 2022, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.1% ובכך השלימו עלייה של 19.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (אוגוסט- ספטמבר 2021). זוהי עליית המחירים השנתית הגבוהה ביותר מזה עשור.

מחוז הדרום הוביל הפעם את העליות עם 2.4%, אחריו מחוז הצפון עם 1.5%, חיפה עם 1.1%, במרכז נרשמה עלייה של אחוז, בתל אביב של 0.9% ובמחוז ירושלים של חצי אחוז. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, המחוז שבו נרשמה עליית המחירים החדה ביותר הוא מחוז הצפון (20.9%) ואחרון הוא מחוז הדרום (17.9%).

ברבעון השלישי של שנת 2022 מחיר ממוצע ארצי של דירה עלה ב-1.9% ל-1.93 מיליון שקל.

האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית

ביום שני הקרוב יודיע בנק ישראל על החלטת הריבית שלו, שעומדת כיום על 2.75%. הערכות האנליסטים הן שהריבית תעלה בחצי אחוז, אך קיימת אף סבירות שנראה פעם נוספת קפיצה של 0.75%. הצפי שהבנק הפדרלי בארה"ב יאט את קצב העלאות הריבית בקרוב תומך בחצי אחוז, ועל ההחלטה ישפיעו בין היתר נתוני האינפלציה הנוכחיים ונתוני הצמיחה של המשק הישראלי שיתפרסמו מחר.