תמורת בונוסים ומענקים: התעשייה האווירית תעסיק אלפי עובדים במפעל חדש בבאר שבע

ההחלטה התקבלה עוד בקיץ 2019, אז לא יצאה לפועל וכעת כוללת את המעבר של כלל חטיבת היבשה דרומה • על הפרק: מענק מעבר ותוספת שכר לעובדים שיעברו

המבנה החדש של התעשייה האווירית בבאר שבע / הדמיה: התעשייה האווירית
המבנה החדש של התעשייה האווירית בבאר שבע / הדמיה: התעשייה האווירית

בדירקטוריון התעשייה האווירית לישראל התקבלה החלטה לקדם את העברת חטיבת היבשה של החברה מאשדוד ועוד שני מפעלים במרכז הארץ לבאר שבע. תחילה, בין 200 ל־300 עובדים יועסקו במפעל בתוך שלוש שנים.

בקרדיט סוויס מסמנים תעשייה אחת כהזדמנות השקעה לוהטת במיוחד
סמנכ"ל כוח-אדם בתעשייה האווירית: "זה לא משבר בהייטק, זו הצטננות קלה"
אין אפילו תאריך יעד: העיכובים בקו האדום של הרכבת הקלה יצאו משליטה

ההחלטה המקורית על הקמת מפעל חדש התקבלה כבר ב־2019, אז הודיעה החלה החברה לפעול בתחומי רובוטיקה אוטונומית קרקעית, מערכות מכ"ם יבשתיות ומכ"מים להגנת גבולות, והודיעה כי תקים לשם כך מפעל בבאר שבע. אלא שיישום ההחלטה כמעט ולא מומש בפועל.

קוראים למדינה לסייע

ההחלטה שהביא היו"ר עמיר פרץ לדירקטוריון מפשירה למעשה את התוכנית שכאמור התקדמה בעצלתיים, ומודגש בה כי הכוונה העיקרית היא לפתח מקומות תעסוקה לתושבי הנגב. אליהם יצורפו עובדים שיסכימו להעברה מאשדוד ומפעלי המרכז ואלה יזכו לחבילת ההטבות שסוכמה עם הוועד. פרץ אומר כי מדובר במפעל מחקר ופיתוח שיזדקק לאנשי הטכנולוגיה המתקדמים ביותר, ולא רק ל"רתכים ומסגרים בהאנגרים" כפי שהפנו בעבר למפעלים בפריפריה.

התקציב המשוער לשלב הראשוני של הפרויקט, הכולל קידום המהלך ואישור תוכניות המבנה המיועד למעבדות המחקר והפיתוח, הוא למעלה מ־100 מיליון שקל. מדובר במבנה שיוקם על שטח של יותר מ־200 דונמים ברובע הטכנולוגיה של באר שבע.

עמיר פרץ, יו"ר החברה, אישר את הדברים לגלובס, והוסיף כי ההחלטה מסמלת את החזון של התעשייה האווירית לפתח את הנגב. לטענת פרץ, כדי לקדם את המהלך, נדרשת מעורבות ממשלתית.

עמיר פרץ, יו''ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף
 עמיר פרץ, יו''ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף

יו"ר החברה מתכוון להעלות את הדברים בפני הממשלה החדשה. ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, היה זה שהכריז על באר שבע בירת הסייבר והטכנולוגיה של ישראל, ובין השאר, בתעשייה האווירית מקווים שכך יהיה.

"הפרויקט מהווה ביטוי למעורבותה של התעשייה האווירית בפיתוח הנגב, תוך הרחבת אפשרויות התעסוקה שבו, בדגש על עולמות הטכנולוגיה", הוסיף בועז לוי, מנכ״ל החברה, בשיחה עם גלובס.

לא רק בתעשייה האווירית רואים במהלך כצעד לאומי. לדברי רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, המפעל החדש יספק משרות נוספות בשכר גבוה ומקומות תעסוקה לצעירי וצעירות תושבי העיר, וימשכו אוכלוסיות חזקות לעיר הדרומית.

תמריצים לעובדים

גורם נוסף שמעורב בהליך קבלת ההחלטה הינו יאיר כץ, מזכיר ארגון ועד העובדים בתעשייה האווירית. לדברי כץ, מדובר במהלך לא פשוט עבור עובדים רבים שיאלצו להעתיק את מקום עבודתם לדרום, ולכן נדרש מנגנון לתמרץ אותם. עוד הוסיף כץ כי לעובדים שיעברו מאשדוד לבאר שבע תוצע חבילת הטבות של מענקים ותוספת קבועה בשכר של כמה אלפי שקלים, ומי שלא ירצה לעבור יועסק בתפקיד אחר במפעל הקיים באשדוד.

יאיר כץ, ראש ועד עובדי התעשיה האווירית / צילום: ועד עובדי התעשיה האווירית
 יאיר כץ, ראש ועד עובדי התעשיה האווירית / צילום: ועד עובדי התעשיה האווירית

אם אכן יקודם חזון ההעברה לבאר שבע, המהלך יוביל להתנגדות של עיריית אשדוד והישובים מסביב, ויצריך דיון מחודש עם ועד העובדים - העברה של כמה מאות עובדים היא דבר אחד, אבל העתקה של אלפים היא סיפור מורכב יותר.

"החטיבה הוכיחה את עצמה"

המפעל ומרכז הפיתוח בבאר שבע יעסקו בין השאר בפיתוח המערכת האוטונומית "כרמל" לכלי רכב משוריינים. מדובר במערכת טכנולוגית שתורכב על כלי רכב משוריינים של צה"ל, טנקים ונגמ"שים, במטרה לשפר את יכולתיהם, לרבות הוספת יכולות איסוף נתונים תוך שימוש במקורות מידע מגוונים, עיבוד מידע וקביעת דרכי פעולה באמצעות מערכות בינה מלאכותית מתקדמת. בשנה שעברה החברה ניצחה במכרז של משרד הביטחון לפיתוח הפרויקט. נציין כי מדובר בפרויקט בהיקף תקציבי של מאות מיליוני שקלים.

בשיחה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל אלתא, חברה בת של התעשייה האווירית המפתחת מערכות צבאיות בתחום המכ"ם, התקשורת והלוחמה האלקטרונית אשר תנהל את המפעל החדש, הוא אמר כי הכניסה של החברה לתחום היבשה מלפני שלוש שנים הוכיחה את עצמה ויש לחטיבה צבר הזמנות משמעותי.

עוד ציין תורג'מן כי המפעל מיועד הן למחקר ופיתוח והן קו ייצור של המוצרים שיפותחו. לדבריו, למפעל יהיה גם חלק בפיתוח מערכות אזרחות, כגון פיתוח מערכות בתחומים כמו רפואה.

תורג'מן מעריך כי בתוך שנתיים המפעל כבר יחל לפעול וחלק ניכר מפעילות זרוע היבשה של התעשייה האווירית תעבור לשם. בחודשים האחרונים התקיימו עשרות פגישות עם הגורמים השותפים למהלך, ביניהם נציגים מעיריית באר שבע וממשרד הביטחון.