המצב הפיננסי של אילון מאסק מסתבך בגלל הירידה בהונו והלחצים בטוויטר

יכולת לקיחת ההלוואות של אילון מאסק הצטמקה עם הירידה במחיר מניות טסלה • לדבריו, "אני פרנואידי במידה מסוימת לאחר שחוויתי שני מיתונים קשים ביותר"

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Hannibal Hanschke
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Hannibal Hanschke

העושר ויכולת לקיחת ההלוואות של אילון מאסק מועמדים למבחן כעת, כשמניות טסלה , המנוע העיקרי של עושרו, ירדו בחדות, במקביל לניסיונותיו לייצב את ההשקעה האישית העצומה שעשה בטוויטר. 

מחיר המניה של יצרנית המכוניות החשמלית ירד רק השבוע ב־18% וביותר מ־60% מאז שמאסק הכריז על תוכניתו לקנות את פלטפורמת הרשת החברתית. יכולתו להשתמש במניותיו בטסלה כדי לגייס כסף, על־ידי מכירתן או לקיחת הלוואות כנגדן, הסתבכה בגלל הירידה המהירה בשוויין בחודשים האחרונים. 

טסלה צנחה השנה ביותר מ-60%. אילון מאסק מצא את האשמים 
מאסק: "אתפטר ברגע שאמצא מישהו טיפש מספיק לקחת את תפקיד מנכ"ל טוויטר"
יוותר על תפקיד המנכ"ל? אילון מאסק שאל בטוויטר אם עליו להפסיק לנהל אותה, וזו התוצאה 

בהסתכלות לעבר, מאסק היה מיליארדר עני במזומנים, ותלוי במה שנקראות הלוואות מרג'ין - הלוואות המגובות על־ידי מניותיו - להוצאותיו האישיות וההשקעות העסקיות שלו, בעת שהחזיק במניותיו בטסלה והרוויח מהעלייה במחירן.

אבל השנה צנח שווי השוק של טסלה בכ־700 מיליארד דולר, ויחד עם הירידה בשווי שוק החברה צנח גם הונו האישי של מאסק. הירידה בהערכת השווי של טסלה מגיעה לאחר שנים של צמיחה שאפשרו למאסק ללוות כסף בקלות מבלי להצטרך למכור מניות.

מניות טסלה ירדה בכ־65% ב־2022 ונפגעו, בין היתר, בגלל סביבה של ריבית גבוה יותר. נושא נוסף עלול להיות קשור לסיבה בגללה מאסק זקוק למזומנים: טוויטר. משקיעי טסלה חששו שתשומת־הלב של מאסק לא מוקדשת כולה לחברת המכוניות מאז השתלטותו באוקטובר על חברת הרשת החברתית.

בסוף שנה שעברה, בדיוק כשמחיר המניה של טסלה הגיע לשיא, הוא החל למכור מניות של החברה, בסך כולל של יותר מ־39 מיליארד דולר, כולל 3.5 מיליארד דולר בשבוע שעבר. לא ברור מה מצב הנזילות הכספית של מאסק לאחר שאמר כי חבות המס שלו ב־2021 תהיה יותר מ־11 מיליארד דולר, ולאחר שהעמיד כ־25 מיליארד במזומן לרכישת טוויטר.

ההחזקות של מאסק בטסלה כיום, לא כולל אופציות הניתנות למימוש, עומדות על 424 מיליון מניות בשווי של כ־52 מיליארד דולר, נכון למחיר הסגירה ביום שישי, כ־123.15 דולר למניה.

במלים פשוטות, לו יכול היה מאסק לנצל את כל המניות האלה כערבות במסגרת הכללים של טסלה, הוא היה יכול ללוות כ־13 מיליארד דולר. זה סכום הגדול רק במעט מהסכום שהתכוון ללוות באפריל כחלק מעסקת טוויטר המקורית על־ידי שימוש ב־40% בלבד ממניותיו כערבות, מה שמדגיש עד כמה יכולת ההלוואה שלו הצטמקה עם קריסת מחיר המניה של חברת המכוניות. מאוחר יותר ביטל את הלוואות המרג'ין שהציע למימון הרכישה בעקבות חששות של משקיעים לגבי הסיכון הכרוך בכך.

מאסק וטסלה לא הגיבו לבקשות תגובה. 

"תרגיל כיבוי אש במצב חירום"

מניות טסלה אינן הנכס היחיד של מאסק או האפיק היחיד דרכו יכול מאסק לגייס כספים. הוא מחזיק גם מניות בחברת הטילים והחלל SpaceX, ויש לו בעלות בסטארט־אפים כמו Boring Co., חברה לכריית מנהרות. רמת החוב האישית שלו לא ידועה. 

השאלה העומדת בםני מאסק היא האם טסלה, שבה הוא גם מנכ"ל, מוכנה למיתון בעת שהוא מנסה במקביל להקטין הפסדים בטוויטר, על־ידי קיצוץ אלפי עובדים מהרשת החברתית. מאוחר ביום שלישי, אמר מאסק כי קיצוצי ההוצאה הדרסטיים שעשה בטוויטר היו נחוצים בגלל שהחברה נמצאה על נתיב לדמם מיליארדי דולרים. הצוות שלו ניסה גם להשיג משקיעים נוספים בטוויטר.

"יש לנו על הידיים תרגיל כיבוי אש במצב חירום", אמר מאסק בשיחה פומבית שערך ב־Twitter Spaces. לאחר שעשה את המאמצים הדרסטיים האלה, אמר, יכולה טוויטר להיות במצב של איזון בשנה הבאה.

בעוד שטוויטר לעתים רחוקות הייתה רווחית בעשור האחרון, המצב הפיננסי של החברה נעשה יותר מאתגר בעקבות החוב שלקח על עצמו מאסק למימון רכישתה ובגלל ירידה בהוצאה מצד מפרסמים החוששים לגבי השינויים התזזיתיים שקרו תחת הנהגתו. אנליסטים מעריכים כי הוצאות החוב לבדן הוסיפו יותר ממיליארד דולר בעלויות שנתיות לחברה ששנה שעברה ייצרה 5 מיליארד דולר במכירות, בעיקר מפרסומות. 

מאסק כבר היה במצב הזה לפני כן - שקוע בחוב ושורף כסף בזמן שהכלכלה העולמית מקרטעת - ויצא מזה בהצלחה.

ההצלחות האלה והתלהבות המשקיעים לגבי היוזמות שלו העלו אותו לתקופה מסוימת למדרגת האיש העשיר ביותר בעולם. הירידה בערך מניות טסלה הורידה את מאסק בדירוג למקום השני אחרי ברנאר ארנו, יושב־הראש והמנכ"ל בקונגלומרט מוצרי היוקר LVMH. נכסיו של מאסק ירדו לכ־140 מיליארד דולר לפני מעט יותר משנה, על־פי מדד המיליארדרים של בלומברג. 

"פרנואידי במידה מסוימת"

אם הוא זקוק למזומנים, מאסק תמיד יכול למכור עוד מניות טסלה, כפי שעשה לאחרונה. אבל בעבר, מאסק, בעל המניות הבודד הגדול ביותר בטסלה, לא מיהר למכור. בטסלה אין למאסק את סוג המניות בשני סוגים המאפשרים למייסדי מטא או אלפבת להיות בעלי השליטה בחברה. במקום זה, בעבר, כוח הווטו דה־פקטו שהיה למאסק על הצעות של בעלי מניות אחרים נבעה מהנתח הגדול שיש לו במניות טסלה ומדרישת החברה להצבעה ברוב מיוחס לגבי החלטות של בעלי המניות.

ביום חמישי אמר מאסק כי מכר חלק מהמניות על־מנת לוודא שיש לו "אבקה יבשה... לתסריט של המקרה הגרוע ביותר", ואמר כי הוא סיים עם המכירות עד 2025 כנראה, אם כי כבר הצהיר הצהרות כאלה השנה ואז מכר עוד מניות.

"אני פרנואידי במידה מסוימת לאחר שחוויתי שני מיתונים קשים ביותר", אמר מאסק.

אומנם היו בעבר מקרים בהם לקח מאסק הלוואות מרג'ין, אבל הרעיון ללוות מיליארדים על בסיס מניות טסלה כדי לעזור לטוויטר כרוך בסיכונים.

הדירוקטוריון בטסלה הגביל את יכולת ההלוואה שלו לכ־25 סנט מכל דולר בשווי מניה, כך ניתן ללמוד מדיווחים לרשויות. כשהמניות יורדות בערכן, הוא עדיין חייב לציית למגבלת 25% הזו. הסיכון לבעלי המניות בטסלה, כפי שמתארת החברה בדיווחים שלה לרשויות, הוא שמאסק עלול להיאלץ להיפטר מהרבה מניות במכה כדי לייצר מזומנים. הוא מעולם לא גילה באיזה מחיר יתבקש להציג עוד ערובות.

בימים האחרונים מתח מאסק ביקורת על עצם הרעיון של הלוואות מרג'ין. בציוץ הזהיר מאסק כי צעד כזה אינו חכם בשוק. "בזמן שישנם סיכונים מאקרו־כלכליים, זה נבון בדרך־כלל להימנע משימוש בהלוואות מרג'ין בכל חברה, בגלל שמניות עלולות לנוע בדרכים שאינן קשורות לפוטנציאל שלהן בטווח הארוך", כתב ב־8 בדצמבר.

נכון לדיווח הציבורי האחרון שהוגש, הבטיח מאסק כערובה יותר מחצי מהחזקותיו בטסלה, חוץ מאופציות שביכולתו לממש. ההתחייבות לא בהכרח מצביעה על כך שההלוואות כנגד המניות האלה נלקחו, כך נכתב בדיווח.