טסלה | ניתוח

הצרות של טסלה: המניה צונחת, מאסק עסוק בטוויטר, והמפעל בסין משותק

שנת 2022 הייתה קשה מאוד עבור ענקית הרכב החשמלי: החל מאובדן 800 מיליארד דולר מערכה, דרך ירידה באמון המשקיעים בשל ההרפתקאות של אילון מאסק בטוויטר ועד הצניחה במספר ההזמנות • בקצב הזה, טסלה עלולה לאבד את הבכורה העולמית בשוק הרכב החשמלי

אילון מאסק. מנכ''ל טסלה / צילום: Reuters, Dado Ruvic
אילון מאסק. מנכ''ל טסלה / צילום: Reuters, Dado Ruvic

מניית טסלה הייתה אחת הנחשקות בשנים האחרונות, עם זינוק של כ־3,000% בין 2016 ל־2021. אלא שבשנה האחרונה ערכה צנח בכ־70%, ולאחר שהחברה הייתה שווה כבר כ־1.2 טריליון דולר, בסוף השבוע האחרון היא כבר רשמה שווי של פחות מ־400 מיליארד דולר - וכעת (ג') היא צונחת בעוד כ-8% במסחר לשווי של כ-350 מיליארד דולר.

רק לשם ההשוואה, בשיאה, טסלה הייתה שווה יותר מכל 12 יצרניות הרכב הגדולות בעולם ביחד - וזאת למרות שחלקה מסך המכירות היה הנמוך ביותר. במקביל, מספר ההזמנות של טסלה נמצא בשפל ומפעל הייצור שלה בסין מושבת בשל התפרצויות קורונה.

טסלה צנחה השנה ביותר מ-60%. אילון מאסק מצא את האשמים 
בפעם השנייה מאז עסקת טוויטר: אילון מאסק מכר מניות טסלה 
המצב הפיננסי של אילון מאסק מסתבך בגלל הירידה בהונו והלחצים בטוויטר 

בעיית רכישת טוויטר

הירידות במניית טסלה התגברו בחודשים האחרונים, לאחר רכישת טוויטר בחודש אוקטובר האחרון ב־44 מיליארד דולר. המהלך עורר חשש אצל המשקיעים שחשו שעיסוקיו האחרים של מאסק פוגעים בביצועי טסלה. גם ההחלטה שלו למכור לאורך השנה את המניות שלו בטסלה בשווי 22 מיליארד לא תרמו לאמון. החשש בקרב משקיעי שוק ההון הוא שמאסק יאלץ למכור מניות נוספות שלו בחברה על מנת לממן את הרשת החברתית שרכש.

בשבוע שעבר הודיעה טסלה על הנחה של 7,500 דולר במחיר הדגמים המובילים שלה בארה"ב, מהלך שהוביל לירידה של 9% בשווי של מניות החברה. מאוחר יותר צייץ מאסק, ככל הנראה בניסיון להרגיע את המשקיעים, שהוא אינו מתכוון למכור עוד ממניותיו בחברה במהלך השנה הקרובה.

צניחה גם בהזמנות

באוקטובר פרסמה טסלה את נתוני מסירות המכוניות לרבעון השלישי, שהראו כי החברה מסרה מספר שיא של 343,830 כלי רכב חשמליים ביולי־ספטמבר, עלייה של כ־11% ביחס לרבעון הראשון השנה. למרות זאת, האנליסטים חזו כי נתוני המסירות של ענקית הרכב החשמלי יהיו גבוהים יותר ויעמדו על יותר מ־360 אלף מכוניות ברבעון. בנוסף, החברה ייצרה ברבעון השלישי 22 אלף כלי רכב יותר מאשר מסרה, מה שמעיד על כך שהביקוש לרכבי טסלה נמצא בירידה.

ואכן, על פי מספר דיווחים בתקשורת בארה"ב, טסלה סובלת כבר מספר חודשים מירידה עקבית במספר ההזמנות לכלי רכב חדשים. מהנתונים עולה שנכון לתחילת דצמבר, מספר ההזמנות עמד על 163 אלף רכבים, זאת לעומת 476 אלף רק ביולי האחרון.

אנליסטים בעולמות הרכב חוזים שמספר ההזמנות יצנח בתחילת שנת 2023 אל מתחת ל־100 אלף. המשמעות: בתקופת ייצור מלאה, מפעלי החברה יוכלו להשלים את כל ההזמנות בתוך 30 ימים בלבד.

סימנים לירידה בביקוש ניתן לראות לפני זמני האספקה של רכבי טסלה חדשים. עד לפני מספר חודשים רשימת ההמתנה לדגמים המובילים של החברה ארכו שבועות ארוכים. כעת, כמעט בכל מדינות העולם זמני האספקה עומדים על ימים בודדים.

לכך יש להוסיף את התחרות עימה החברה מתמודדת מצידם של יצרנים סיניים ואירופאים, שנוגסים בנתח הפלח החשמלי בעולם ופונים לקהל הפוטנציאלי של רוכשי טסלה.

פגיעה נוספת, בעיקר תדמיתית, נעוצה בעובדה שהחברה לא שחררה לשוק דגם חדש מאז 2020. בשוק בו חדשנות היא שם המשחק, המשקיעים רואים בכך חולשה. בטסלה התחייבו להתחיל למכור את המשאיות החשמליות כבר במהלך השנה הבאה, אלא שבינתיים יצרניות בולטות אחרות כבר הציגו את הדגמים שלהן.

סגירת המפעל בסין

כאמור, בעיה נוספת שבטסלה צריכים להתמודד איתה היא התפרצות הקורונה בסין. על פי דיווחים, החברה הודיעה לעובדיה בשנחאי כי מפעל הייצור ייסגר יום אחד לפני שהיה אמור להיסגר לרגל חופשת חג המולד. המפעל ייפתח מחדש ככל הנראה רק ב־2 בינואר. מדובר במפעל שהוא חלק משמעותי בשרשרת הייצור של החברה ומייצר יותר ממחצית מהמכוניות שלה.

בהצהרה שניתנה לעיתון מקומי הסבירו בטסלה שסגירת המפעל נובעת מעבודת תחזוקה על פס הייצור. אלא שהסיבה האמיתית היא, ככל הנראה, מספר גבוה של חולי קורונה בקרב עובדי הייצור. מוקדם יותר השנה החברה נאלצה לסגור את המפעל למספר שבועות בשל התפרצות קורונה והמדיניות של הממשל הסיני שמנע המשך פעילות תקין של פס הייצור.