במקום לרכוש חברת כרטיסי אשראי: הפניקס תשתף פעולה עם ישראכרט למתן אשראי צרכני

שתי החברות חתמו על מזכר הבנות במסגרתו תושק הזרוע "הפניקס אשראי", כשישראכרט תבצע את החיתום והתפעול, ואילו חברת הביטוח את השיווק ללקוחותיה • המימון יגיע מכיסן של שתי החברות, ובעיקר מזה של הפניקס שגם תקבל את מירב ההכנסות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: איל יצהר
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: איל יצהר

קבוצת הפניקס וישראכרט מודיעות היום (ב') כי חתמו על מזכר הבנות לשיתוף פעולה למתן אשראי צרכני ללקוחות פרטיים. במסגרת הרחבת פעילויות האשראי שלה, הכוללות כבר היום בין היתר אשראי לעסקים ולתחום הבינוי והנדל"ן, הפניקס  תחת המנכ"ל אייל בן סימון, משיקה את זרוע האשראי הצרכני (סולו) ללקוחות הפניקס הקיימים והחדשים.

● עובדי מקס רוצים נתח גדול יותר מהמכירה לכלל: השביתו את המוקד הטלפוני 

● אקירוב ייאלץ לחכות: רשות ני"ע ביקשה, ואסיפת בעלי המניות של כלל נדחתה ביומיים 

לקוחות חברת הביטוח אשר ירצו לבקש אשראי מהחברה יעברו תהליך חיתום של ישראכרט, שגם תעניק את שירותי התפעול. נזכיר כי ישראכרט הציבה את תחום האשראי כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה לשנים הבאות, ולשם כך שידרגה תחת המנכ"ל רן עוז (עד לפני כשנה וחצי מתחרה של הפניקס בתפקידו הקודם כמנכ"ל מגדל) והיו"ר תמר יסעור את מערכות מתן האשראי שלה.

במקביל, מי שתהיה אמונה על שיווק האשראי היא הפניקס והיא תעשה זאת באמצעות מערכי השיווק הישירים שלה, לפחות בתחילת הדרך. המימון לפעילות יועמד על ידי שתי החברות ביחס שנקבע ביניהם, לתקופה של חמש שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות. לגלובס נודע כי הפניקס היא שתעמיד את החלק הארי של האשראי, והיא גם זו שתקבל את מרבית ההכנסות.

משמעות המהלך היא שהפניקס מקצרת למעשה את דרכה למתן אשראי צרכני. תהליך הקמה של חברה למתן אשראי צרכני אורך כשנתיים-שלוש, ובאמצעות שיתוף הפעולה, שכפוף לאישור רשות התחרות, ולחתימת הסכם סופי בין הצדדים, פרק הזמן עד למתן ההלוואה הראשונה עומד על מספר חודשים. כלומר המהלך מאפשר לה לקבל את כל היתרונות של חברה המעניקה אשראי צרכני בלי לשלם מחיר לא מבוטל כפי שצפויה לשלם כלל ביטוח עבור רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס - כ-1.6 מיליארד שקל במזומן ובמניות.

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי
 רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

בשבועות הקרובים אמורה להיות מוכרעת עסקת הרכישה של חברת כרטיסי האשראי על ידי כלל ביטוח. ביום רביעי השבוע תיערך הצבעה בקרב בעלי המניות באשר למינוי דירקטורים בכלל, כאשר אלרוב נדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב המתנגדת לעסקת כלל-מקס, תנסה להכניס שני מועמדים לדירקטוריון וכך לסכל את העסקה.

בימים הקרובים אמור גם להכריז שר האוצר החדש, בצלאל סמוטריץ', על החלטתו אם להפריד את חברת כרטיסי האשראי כאל מקבוצת דיסקונט (השולט ב-72% ממנה). אם יעשה זאת, סמוטריץ' יקבל את המלצת הוועדה המיוחדת שהוקמה לבדיקת הנושא, והמליצה על הפרדה בין הגופים. זהו תהליך שאם יצא לפועל ייארך כ-3-4 שנים.

שיתוף הפעולה בין הפניקס לישראכרט  נועד על מנת להעמיד אשראי צרכני אטרקטיבי שיתחרה בבנקים, כך שככל הנראה הריביות יהיו קרובות יותר לאלו שמציעים בבנקים בהלוואות לכל מטרה מאשר להלוואות של הגופים החוץ בנקאיים שכבר הגיעו לריבית דו ספרתית לאחר העלאות הריבית האחרונות (היום יודיע נגיד בנק ישראל על העלאה נוספת, ככל הנראה ב-0.5%).

להפניקס היכרות טובה עם לקוחותיה בשל המידע הרב שיש לה עליהם, בין אם על לקוחות פרטיים ובין אם על עסקים, מידע הכולל בין היתר תנאים מסחריים, והיא פוגשת אותם בעת חידושי ביטוח רכב לדוגמה, ביטוח דירה או רכישת ביטוח נסיעות לחו"ל, אירועים בהם היא יכולה להציע להם אשראי. בנוסף, היא תהנה מרפורמת הבנקאות הפתוחה, שתאפשר לה להשיג מידע על לקוחות נוספים, אם אלו יתנו לכך אישור. מישראכרט והפניקס נמסר כי שיתוף הפעולה מגביר את התחרות בתחום האשראי הצרכני ויביא ערך רב לצרכן באמצעות מינוף החוזקות של שני הגופים.

עבור הפניקס, המהלך הוא חלק מהכרזת כוונותיה לצמוח באפיק האשראי, כפי שציין בן סימון גם בוועידה העסקים של גלובס באוקטובר האחרון, וכחלק מהתכנית האסטרטגית של החברה. על כן, השקת הפעילות למתן אשראי צרכני בראשות אילון דחבש כמנכ"ל הפעילות מתווספת לפעילות האשראי הקיימת בקבוצה ותטופל תחת מותג "הפניקס אשראי".

ישראכרט הגדירה כאמור את תחום האשראי הצרכני כמיקוד אסטרטגי ומנוע צמיחה מרכזי. שיתוף פעולה זה מהווה מהלך נוסף בהשלמת מעטפת הפתרונות של החברה. ישראכרט פועלת הן בצורה אורגנית ועצמאית והן על ידי שיתופי פעולה עם גופים מובילים כדי לממש את הפוטנציאל הגלום בביצוע האסטרטגיה.

בן סימון אמר עם התחימה על מזכר ההבנות כי "תחום האשראי הקמעונאי והצרכני הוא התפתחות טבעית לפעילות הקבוצה בתחום המימון הכוללת, בין היתר, מימון חברות, אשראי לעסקים ופעילות מימון וערבויות בענף הנדל״ן. הקמת זרוע אשראי צרכני ומזכר ההבנות שנחתם היום עם ישראכרט למתן אשראי סולו למשקי הבית הם תוצאה של תהליך מקצועי ויסודי שנולד בתוכנית האסטרטגית של הקבוצה, שמטרתו להעניק מטרייה של פתרונות אשראי".

מנכ"ל ישראכרט, רן עוז, אמר בשיחה עם גלובס כי שיתוף הפעולה עם הפניקס הינו מיזם נוסף שמצטרף לצמיחת תיק האשראי האורגנית ולמיזם קנה עכשיו שלם אחר כך (BNPL). "עבדנו קשה בשביל לבנות ולשדרג את המודלים של מתן האשראי הצרכני וכבר ברבעון השלישי התחילו לראות את התוצאות. שיתוף הפעולה עם הפניקס חושף אותנו לבסיס לקוחות נוסף מאוד משמעותי והוא יתרום רבות לשתי החברות".

האם התחרות שלכם מכוונת לבנקים או לחברות אשראי חוץ בנקאי?

"תלוי בלקוחות שיגיעו. לחברה כמו הפניקס שיש בה בסיס לקוחות רחב שמייצג את רוב הפרופילים בחברה הישראלית. כמו בכל מקום יש לקוחות באיכות בנקאית ושם נתחרה בבנקים. חלק מהלקוחות ברמת סיכון יותר גבוהה ואז בהגדרה הריבית תהיה יותר גבוהה".

האם שיתוף הפעולה לא ינגוס בהתפתחות של תחום האשראי בישראכרט?

"אנחנו מתחילים מבסיס נמוך ביחס לסך כל האשראי הצרכני בשוק, כשהחלק שלנו מאוד קטן. זה מאפשר לנו לצמוח גם באופן אורגני וגם באמצעות מיזמים וכך נעשה. בתיאוריה אולי תהיה חפיפה, אבל היא תהיה מאוד בשוליים".

מה לגבי אשראי לעסקים?

"אשראי לעסקים נמצא מחוץ למיזם עם הפניקס, ושם אנחנו פועלים באופן עצמאי והכוונה היא להמשיך לפעול שם. לכן השקענו הרבה בלבנות את חטיבת האשראי בישראכרט עם מנהלות מהשורה הראשונה".