פסגות | ניתוח

הצרות של פסגות: מניה יורדת, חוב מכביד וכעת גם חקירה בחשד לשימוש במידע פנים ע"י בכירים בבית ההשקעות

חוקרי רשות ני"ע פשטו השבוע על משרדי פסגות בחשד שנושאי משרה בבית ההשקעות עשו שימוש במידע פנים, אך עדיין לא ברורה זהותם • לא מדובר בכאב הראש היחיד שיש לבעל השליטה בפסגות, שמנייתה צנחה ב-40% בשנה האחרונה

בית פסגות / צילום: Shutterstock, Teo K
בית פסגות / צילום: Shutterstock, Teo K

חוקרי רשות ניירות ערך פשטו השבוע על משרדי קבוצת פסגות פיננסים, הפועלת בתחום של ניהול קרנות נאמנות ותיקי השקעות. מדיווח של הקבוצה לבורסה עולה כי החוקרים "ביצעו חיפוש במשרדי החברה, במסגרת חקירה של נושאי משרה בפסגות בנוגע לחשד לשימוש במידע פנים. למיטב ידיעת החברה, בשלב זה אין חשדות נגד החברה".

בפעם הראשונה מאז 1987: עודף תקציבי בקופת האוצר בסוף 2022 
ותודה לאינפלציה: מדרגות המס מתעדכנות, מה יקרה לנטו שלכם? 
מהפכה? בזמן שחברות הביטוח המסורתיות רק מתעצמות, מניות החברות הדיגיטליות צוללות | ניתוח

עם פרסום הדיווח הבוקר (ד') צנחה מניית פסגות , ושווי השוק של הקבוצה ירד לכ־230 מיליון שקל בלבד.

בעל השליטה בקבוצת פסגות הוא רני צים, המחזיק ב־61.5% ממניות החברה ומשמש גם כיו"ר הקבוצה. מנכ"ל קבוצת פסגות הוא יניב בנדר, המחזיק בכ־10% ממניות החברה הציבורית. את השליטה בפסגות רכש צים במאי 2021 מידי אלטשולר שחם בתמורה ל־405 מיליון שקל.

בפסגות וברשות ניירות ערך סירבו למסור מה הוביל לחשדות לשימוש במידע פנים על־ידי בכירים בפסגות, והאם מדובר באירוע שקדם לרכישת פעילות בית ההשקעות פסגות לפני כשנה וחצי או כזה שהתרחש בתקופה האחרונה, בה דיווחה החברה על מגעים להכנסת שותפים בפעילותה. לגלובס נודע כי לפי שעה כל החשודים בפרשה הם מתוך החברה.

לא כאב הראש היחיד של החברה

חקירת רשות ניירות ערך, שכאמור עדיין לא ברור מי החשודים בה, איננה כאב הראש היחיד שיש לבעל הבית של פסגות. רני צים - שקנה לעצמו שם של קמעונאי מיומן ברשת המזון "כמעט חינם" שהקים בעבר עם אחיו עדי, ומאוחר יותר בחברת מרכזי המסחר הנושאת את שמו - ראה כיצד איבדה מניית פסגות כ־40% מערכה בשנה האחרונה.

נראה כי נטל החוב שנלקח ברכישת בית ההשקעות מכביד על החברה הציבורית, ועל רקע סביבת הריבית המטפסת מנסה צים להוריד את המינוף שנטל באמצעות הכנסת שותפים לחברה.

המאזן של קבוצת פסגות בסוף ספטמבר האחרון כלל התחייבויות של יותר ממיליארד שקל לעומת הון של 231 מיליון שקל. בין היתר יש לפסגות פיננסים שלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל־300 מיליון שקל, הנסחרות במערכת רצף מוסדיים, אחת מהן בתשואה גבוהה של 9%.

ההצעה של הפניקס והדחייה של פסגות

בשבוע שעבר, בתגובה לפרסום בתקשורת, אישרה פסגות כי קיבלה הצעה מחברת הביטוח הפניקס  לרכוש את מלוא פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים שלה,אשר שיקפה לפעילות זו שווי של כ־480־550 מיליון שקל. בפסגות טענו כי דחו את ההצעה והבהירו כי ניתנה לפני בחינה כלכלית ראשונית של הפעילות נשוא ההצעה. "הצעה זו נפסלה על־ידי החברה משיקולים אסטרטגיים, מסחריים ורגולטורים. בהמשך לכך הצדדים מנהלים מגעים על מתווה עסקה שונה", הסבירו בפסגות. כך או כך, באותו יום בו דווח על הצעתה של הפניקס, זינקה מניית פסגות בכ־16%.

עוד קודם לכן, במהלך חודש נובמבר, אישרה פסגות פרסומים בתקשורת שנגעו למגעים להכנסת משקיעים לפסגות. החברה הודיעה כי ניהלה אז מגעים מול מספר גופים בארץ ובחו"ל להשקעה הונית פוטנציאלית בפסגות בית השקעות.

בטרם הדיווחים הללו הגדילו בכירי החברה את החזקותיהם. באוגוסט האחרון הגיע בעל השליטה צים לסיכום עם שרון פלאצ'י, מבעלי המניות הגדולים בחברה הציבורית עד לאותה עת, על רכישת החזקותיו. תחילה סוכם על רכישת כל מניותיו בקבוצת פסגות בתמורה לסכום כולל של כ־36.5 מיליון שקל בשתי פעימות, ובהמשך נערך הסכם חדש למכירת יתרת המניות בתמורה ליותר מ־20 מיליון שקל.

במהלך החודשיים הבאים רכש צים חלק ניכר מאותן מניות נשוא העסקה בסכום של יותר מ־12.5 מיליון שקל והגדיל את החזקותיו בחברה בכ־3%. לפני כחודש רכש גם המנכ"ל בנדר מניות של פסגות בסכום של כ־2.8 מיליון שקל בשתי פעימות בהפרש של ימים ספורים.

"אנשים הרימו גבה, אני עוף אחר"

צים עצמו השלים את רכישת פסגות באוגוסט 2021, שלושה חודשים אחרי הסיכום עם אלטשולר שחם, אז שילם כאמור סכום של יותר מ־400 מיליון שקל עבור פעילויות הקרנות, תיקי ההשקעות והברוקראז' של בית ההשקעות פסגות - רכישה שמומנה ברובה בהלוואה בנקאית של כרבע מיליארד שקל מבנק מזרחי טפחות.

"בהתחלה הרימו גבה, כי אני עוף אחר. לא באתי מעולם של אוניברסיטה של בתי השקעות, אלא מאוניברסיטה של החיים, אבל  אני לומד תוך כדי תנועה", אמר צים בשנה שעברה בראיון לגלובס בהתייחסו לפסגות. "אנשים חשבו שלא נבלע את העסק, שיעזבו אותנו, אבל השתלטנו על זה, והיום יש דרישה חזקה לבוא לפסגות. אנחנו כבר על הסוס, הארגון התייצב, התגבש, והדי.אן.איי של פסגות היום זה חדשנות.

רני צים / צילום: רמי זרנגר
 רני צים / צילום: רמי זרנגר

"אנחנו חבר'ה מאוד צעירים, דינמיים, ואם תשאלו אותי מה מיוחד אצלנו, זה שאנחנו יודעים לקבל החלטות ורצים מהר. גם בקורונה, כשהיה אסון, עשינו המון מהלכים. לא נתנו לרוחות להזיז אותנו, זה כמו הישרדות. אנחנו לא יודעים לפשל".

בתשובה לשאלה מהן השאיפות שלו לגבי פסגות, השיב אז צים כי הוא רוצה "להביא את האנשים הכי טובים ואת התוצאות הכי טובות. אם פעם היו פסגות וכל השאר, אז היום זה לא ככה. אנו בונים אותה בצורה מהירה וברורה, נכונה, אנחנו כבר בהצלחה, אבל מכוונים אותה יותר גבוה, מדייקים אותה".

רני צים נחשף לראשונה לבורסה בתל אביב בשנת 2010, כשיחד עם אחיו עדי פעל להנפיק את רשת קמעונאות המזון המוזלת "כמעט חינם". כשנתיים בלבד לאחר מכן השלימו השניים את האקזיט הגדול שלהם, שאותו ביצעו בשנת 2012, עם מכירתה של "כמעט חינם" לרשת המתחרה יינות ביתן, בעסקה שהניבה להם תמורה של כ-350 מיליון שקל (והשלימה להם צבירת הון של כ-420 מיליון שקל מאז ההנפקה - במכירת מניות, בשכר ובדיבידנדים).

נכסי קרנות נאמנות בהיקף של 46 מיליארד שקל

קבוצת פסגות פיננסים הציגה ברבעון השלישי של 2022 הכנסות של 95 מיליון שקל ורווח נקי של 2.1 מיליון שקל. נכון להיום מנהלת החברה נכסי קרנות נאמנות בהיקף של 46 מיליארד שקל, ואת השנה היא סיימה בפעילות זו עם גיוס חיובי של 2.5 מיליארד שקל, בעיקר הודות לגיוס בקרנות הכספיות, שהפכו ללהיט בחודשים האחרונים בעקבות עליית הריבית והיותן תחליף לפיקדונות הבנקאיים.

מלבד הפעילות המתבצעת דרך בית ההשקעות, לקבוצת פסגות פיננסים יש שתי פעילויות נוספות - אחת בתחום האשראי החוץ-בנקאי והשירותים הפיננסיים; והשנייה תפעול ארנקים דיגיטליים וכרטיסי חיוב נטענים.

נציין עוד כי ב־6 בנובמבר האחרון אישרה ועדת התגמול של פסגות עדכון בפוליסת האחריות לנושאי משרה בחברה, לרבות זו של בעל השליטה רני צים עצמו. כחלק מהעדכון גדל כיסוי האחריות מ־4 מיליון דולר לסך של 5 מיליון דולר למקרה בודד ולתקופת ביטוח שנתית. עדכון זה הוסיף עוד 21 אלף דולר לפרמיה השנתית שמשלמת החברה ונועדה לכסות את נושאי המשרה מפני תביעות אישיות בגין נזקים וכן להעניק להם ייעוץ משפטי בעת הצורך. 

*** פסקת החפות: הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.