כך נבלם שיתוף־פעולה בין הבנקים בנוגע למהפכה המשפטית

לגלובס נודע כי הפועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי ניהלו שיחות על פרסום מודעה משותפת בנוגע לרפורמה המשפטית • אחרי דיונים ארוכים אף סוכם על נוסח מרוכך כדי לצמצם מראית עין של התערבות פוליטית מצד הבנקים • אז למה המהלך לא יצא לפועל?

מנכ''ל דיסקונט אורי לוין, מנכ''לית הבינלאומי סמדר ברבר-צדיק, מנכ''ל מזרחי טפחות משה לארי, מנכ''ל הפועלים דב קוטלר ומנכ''ל לאומי חנן פרידמן / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון
מנכ''ל דיסקונט אורי לוין, מנכ''לית הבינלאומי סמדר ברבר-צדיק, מנכ''ל מזרחי טפחות משה לארי, מנכ''ל הפועלים דב קוטלר ומנכ''ל לאומי חנן פרידמן / צילום: יח''צ, תמר מצפי, איל יצהר, גדי דגון

שיתוף־פעולה בין חמשת הבנקים הגדולים הוא מהלך נדיר מאוד, אך אחד כזה כמעט הבשיל בימים האחרונים. לגלובס נודע כי במטרה להרגיע את הרוחות בין תומכי ומתנגדי הרפורמה המשפטית שמוביל שר המשפטים יריב לוין, ומתוך ניסיון למנוע השפעה של הדיונים סביב אותה רפורמה על הכלכלה הישראלית, עלתה יוזמה לפרסום מודעה משותפת של הבנקים לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי.

גולדמן זאקס מזהירים: הרפורמה המשפטית יכולה לפגוע בשקל
עינת גז מול דובי פרנסס: מה חשבו בקהילת ההייטק על הויכוח בין היזמת למשקיע
משקיעת הענק בהייטק הישראלי נגד הרפורמה המשפטית: "מגנים כל ניסיון לרמוס חירויות אישיות"

בין הבנקים התנהלו מגעים על-מנת להגיע לנוסח מוסכם, כאשר חלק מהבנקים היו תקיפים יותר, ואילו אחרים לא רצו להזדהות באופן שעלול להתפרש בפני הלקוחות והמשקיעים באופן פוליטי. בסופו של דבר הבנקים כמעט וסיכמו על ניסוח מרוכך מאוד שקורא לסובלנות בציבור ובמערכת הפוליטית, במטרה להרגיע את הרוחות.

למרות אותה הסכמה, סוף השבוע האחרון טרף את הקלפים, עת ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן בכירים בכלכלה הישראלית לפגישה מיוחדת. במהלך הפגישה אמר מנכ"ל בנק הפועלים , דב קוטלר: "אנחנו רואים ביום-יומיים האחרונים שיש משיכה של פיקדונות בבנקים". קוטלר הוסיף כי לא מדובר לפי שעה בהיקפים גדולים, אלא של מיליוני דולרים בודדים, והם לאו דווקא מגיעים מענף ההייטק (שכזכור ראשיו יצאו בשבוע שעבר במתקפה חריפה נגד הרפורמה במערכת המשפט ואף ארגנו הפגנה בתל אביב נגדה).

מנכ"ל דיסקונט , אורי לוין, אף היה תקיף יותר. "אי-אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל-כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה. אולי אנחנו טועים, ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה", אמר בפגישה. (לוין אף השתתף כאדם פרטי בהפגנה נגד הרפורמה שנערכה במוצאי שבת בתל אביב).

עצם הפגישה עם ראש הממשלה והדברים שנאמרו בה, גרמו לחלק מהבנקים להתנגד לפרסום כדי לשמר קו ממלכתי כזה שלא מזדהה עם שום צד במפה הפוליטית. האם ניתן להספיד לחלוטין את היוזמה? ימים יגידו.