אחרי שאיבד 22 מיליארד דולר ביום אחד: גאוטם אדאני מגיע לישראל

השבוע יגיע אדאני לישראל לטקס העברת הבעלות על נמל חיפה לקבוצה ברשות חברת הבת שלו • במשרדי הממשלה לא מוטרדים מהחששות סביב אמידות עסקיו של אדאני, בין היתר מכיוון שההשקעה בנמל חיפה קטנה יחסית לעסקיו בעולם

גאוטם אדאני / צילום: APSEZ
גאוטם אדאני / צילום: APSEZ

בשבוע שעבר הודיעה חברת ההשקעות האמריקאית הינדנבורג ריסרץ' כי היא בפוזיציית שורט על מניות קבוצת אדאני, והאשימה את הקונגלומרט בהונאה חשבונאית ומניפולציה במניות. בתגובה נפלו מניות החברה בימים האחרונים בחדות. חמש מתוך שבע החברות הציבוריות של קבוצת אדאני סיימו את יום שישי בירידות של 16% עד 20%. בסך הכל, 7 החברות של קבוצת אדאני מחקו כ-47 מיליארד דולר בשווי שוק מאז שפורסם הדוח של חברת הינדנבורג. ואילו אדאני עצמו איבד 22.5 מיליארד דולר ביום אחד

על רקע המשבר הזה, גאוטם אדאני יגיע השבוע לישראל לטקס העברת הבעלות על נמל חיפה לקבוצה ברשות חברת הבת שלו וחברת גדות הישראלית. בטקס ישתתף גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנתון אף הוא במשבר מול המגזר העסקי בישראל, על רקע תכניותיו למהפכה במערכת המשפט. משברים אלו יעיבו, כך נראה, על האווירה החגיגית אך גם בעלי פוטנציאל לשרת את השניים.

● משקיעה אמריקאית נגד האיש העשיר באסיה: "ביצע הונאה במניות"
האנליסט שחושף תרמיות יוצא לקרב מול ההודי הכי עשיר בעולם

במשרדי הממשלה לא מוטרדים באופן מיוחד מהחששות סביב אמידות עסקיו של אדאני. זאת, מכיוון שהנמל כבר נרכש ומנהליו בפועל הם אנשי חברת גדות המיומנת, ומכיוון שההשקעה בנמל חיפה קטנה יחסית לעסקיו של אדאני בעולם.

קבוצת אדאני־גדות רכשה את נמל חיפה לפי הצעה של 3.9 מיליארד שקל. ההצעה הייתה גבוהה ביותר ממיליארד שקל מההצעה הבאה. לאחר הזכייה פורסמו עובדות כלכליות שדיברו על כך שקבוצת אדאני ממונפת מאוד והועלו חששות בדבר סיום הרכישה. אחת מהחברות של קרדיט סוויס פרסמה הערכה לפיה "תרחיש גרוע עלול להוביל אותה לסחרור ולמלכודת חוב מאסיבית". עם זאת, בקבוצה פרסמו מצגת מיוחדת שבה נתונים שמלמדים על כך שהמינוף שלה סביר והיציבות שלה איתנה.

אולם, הרכישה הושלמה בתחילת החודש כשמודל המימון כלל הלוואה של 1.6 מיליארד שקל בריבית של 7.5% לתקופה של שנתיים, והיתר ממקורות עצמיים. בקבוצה הזוכה סבורים כי ביצעו עסקה טובה, שכן בקופת הנמל יש כמיליארד שקל המיועדים לשדרוג תשתית הנמל.