אפל הציגה את הצניחה החדה במכירות מאז 2016 ופספסה את התחזיות; המניה יורדת

החברה רשמה לראשונה מאז 2019 ירידה בסך ההכנסות, שנפלו ברבעון הפיסקלי הראשון של 2023 ביותר מ-5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד • בשוק ציפו לרווח של 1.94 דולר למניה על הכנסות של 121.5 מיליארד דולר • המניה מאבדת 4% במסחר המאוחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Reuters, CLH/Reuters
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Reuters, CLH/Reuters

ענקית הטכנולוגיה אפל  פרסמה בשעה זו את התוצאות הפיננסיות שלה לרבעון הראשון לשנת 2023, לפי השנה הפיסקלית שלה. אפל דיווחה על הכנסות של 117.1 מיליארד דולר, ובכך פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 121.58 מיליארד דולרים. בשורת הרווח, החברה דיווחה על 1.88 דולר למניה, מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על 1.94 דולר למניה.

ההכנסות ירדו בכ-5% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה - הירידה הרבעונית הראשונה של אפל בהכנסות מאז 2019, והירידה השנתית הגדולה ביותר מאז ספטמבר 2016.

הכנסות האייפונים הסתכמו ב-65.78 מיליארד דולר, ירידה של 8.1% בהשוואה לרבעון המקביל ומתחת לתחזיות (68.29 מיליארד). ההכנסות ממק צנחו ב-28.6% בהשוואה לאשתקד והסתכמו ב-7.74 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות של 9.63 מיליארד. הכנסות האייפד דווקא הפתיעו לטובה - 9.4 מיליארד, קפיצה של כמעט 30% בהשוואה לאשתקד ומעל התחזיות (7.76 מיליארד ד'). ההכנסות משירותים הסתכמו ב-20.77 מיליארד דולר, מעט מעל הצפי ועלייה של 6.4% בהשוואה לאשתקד.

המניה יורדת בכ-4% במסחר המאוחר לאחר שטיפסה ב-3.7% במסחר הרגיל.

● השמרנות משתלמת: למה אפל היא ענקית הטכנולוגיה היחידה שלא מפטרת? 
● אפל מכריזה על מחשבי Mac חדשים עם השבבים החזקים ביותר שלה עד כה 

בדומה לכל ענקיות הטכנולוגיה, המצב הכלכלי העולמי משפיע גם על יצרנית האייפון. אי הוודאות בשוק העבודה לצד לחצים מאקרו-כלכליים כמו ריביות עולות ואינפלציה גואה השפיעו על רבים שלא לקנות מוצרי טכנולוגיה יקרים או כאלה שנחשבים למותרויות. במקרה של אפל, היא מתמחרת את מוצריה בתמחור פרימיום, מה שיכול לגרום לה להתמודד עם נתוני מכירות חלשים יותר ממה שהיא מקווה.

זה מצטרף לדאגה נוספת שאפל הייתה צריכה להתמודד איתה ברבעון האחרון: המפעלים בסין. חברת Foxconn שמתפעלת את המפעל המייצר מכשירי אייפון רבים לאפל, התמודדה עם סגרי קורונה קשים במהלך הרבעון. אפל אף הודיעה כי תצמצם זמנית את ייצור מכשירי אייפון 14 בגלל מגבלות הקורונה. כבר אז החברה הצביעה על מכירות נמוכות יותר של מכשירי אייפון.

גם לאחר שסין התחילה לצאת מהגבלות הקורונה - אפל נאלצה להתמודד עם מאבק עובדים לא פשוט. במפעל בז'נגז'ו עובדים כ-200 אלף עובדים בדרך כלל, ולפי דיווחים אפל התמודדה עם מרד עובדים אלים. בחודש שעבר עובדים החלו לעזוב את המפעל בתגובה להחמרת המדיניות במדינה ו-Foxconn ניסתה לגייס עובדים חדשים כשהבטיחה להכפיל בונוסים יומיים. עם זאת דווח כי ההנהלה התנערה מההבטחות לבונוסים, מה שהוביל למאבקים אלימים. לפי אנליסט ששוחח עם CNN, כל שבוע של השבתה ותסיסה כזו, עולה לאפל כמיליארד דולר בשבוע במכירות אבודות של אייפון.

כל אלו גרמו לאפל לפזול יותר מכיוון סין למדינות אחרות. אנליסטים אז טענו שאפל מובילה השקעות רבות בהודו, כדי שתוכל לייצר במדינות אחרות. לפי האנליסט המהימן מינג צ'י קו, השנה ייצור מכשירי אייפון בהודו יגדל לפחות ב-150% בהשוואה ל-2022. היעד לטווח ארוך יותר יהיה לייצר בין 40% ל-45% מהאייפונים מהודו, לעומת נתון נמוך משמעותית כיום, 4% בימים אלו.

גייסה בשמרנות וכעת נמנעת ממהלכי פיטורים

ועדיין, למרות זאת, אפל היא ענקית הטכנולוגיה היחידה שהצליחה עד כה לשמור על עצמה מתוכניות פיטורים כמו החברות האחרות. לפי ניתוח שערכה CNBC, יש התאמה בין כמות הגיוסים שחברות ביצעו בשנות הקורונה לבין מספר המפוטרים. כשהמכירות והרווחים עלו ב-2021 חברות רבות גייסו בלי הפסקה מתוך ציפייה שהצמיחה תשמר, אבל בפועל נרשמה האטה במכירות. הניתוח מראה כי אפל היא היחידה שנהגה בשמרנות בגיוס עובדים, ולכן כעת היא גם היחידה שככל הנראה נשמרת מתהליכי פיטורים.

לצד זאת, החברה נבחנת במכירות שלה בתחומי השירותים - משמע אפל טיוי או אפל מיוזיק. התחרות בסטרימינג גדלה וגוברת, ואפל נאלצת למצוא דרכים כדי לשמר את הצופים שיכולים ללכת למקומות אחרים. אחד המהלכים המשמעותיים של אפל הוא להשקיע בתכני ספורט, שמושכים צופים נאמנים. כך לדוגמה אפל מזרימה שידורי ספורט בחוזים בלעדיים - כמו חתימה על הסכם לשבע שנים עם ליגת MLB, ליגת הבייסבול הבכירה של ארצות הברית וקנדה, תמורת 85 מיליון דולר לשנה, שווי כולל של 595 מיליון דולר. מיד אחריה הגיע עוד הסכם, אפל וליגת MLS, ליגת הכדורגל בארצות הברית ובקנדה, חתמו על עסקה של 2.5 מיליארד דולר - ואפל TV תהיה המשדרת הבלעדית לכל משחקי הליגה.

ישנה גם ביקורת משמעותית על אפל מבחינה טכנולוגית. מומחי טכנולוגיה טוענים שאפל לא מחדשת וכי היא עושה אותו דבר לאורך זמן עם שיפורים מינוריים. שני פרויקטים שאפל לא מודה שהיא מפתחת אבל יכולים להקפיץ אותה בחדשנות משמעותית, אלו פיתוחי משקפי מציאות מורחבת ורכב אוטונומי חשמלי. דיווחים רבים וגיוסים שונים של טאלנט אנושי מתחומים אלו מראים שאפל הולכת לכיוונים האלו, אבל המשקיעים עדיין מחכים לשמוע מהחברה מתי תפרסם מכשיר חדש וחדשני ולא תשפר את המוצרים הקודמים שלה.