הקרוס אובר החדש של מרצדס מפואר, אבל המחיר שאפתני

ה־GLC300, הקרוס־אובר המשפחתי החדש של מרצדס, הגיע לארץ בחודש שעבר • הרכב גדול, מפואר ונוח, אך עבור חצי מיליון שקל, הוא ראוי למנוע מעודן יותר

מרצדס GLC 300 / צילום: יח''צ
מרצדס GLC 300 / צילום: יח''צ

שוק הרכב הישראלי החל את 2023 עם נתונים מרשימים - בחודש ינואר עלו על כבישי ישראל כ־47 אלף מכוניות חדשות וקרוב לוודאי שאלמלא עיכובים לוגיסטיים בנמלים, היו מצטרפים אליהם עוד כמה אלפים והיה נשבר שיא מסירות חודשי חדש. גם בינואר השנה הייתה לפלח מכוניות היוקרה נוכחות בולטת מאוד בטבלה - כמעט 12% מהמסירות היו של מכוניות פאר שבעליהן המתינו, לעיתים חודשים רבים, כדי שברישיון הרכב שלהם יהיה כתוב "שנת העלייה על הכביש - 2023".

סקר גלובס: הציבור רוצה שינוי במערכת המשפט. אבל איזה? 
חולמים לגדל כדורגלן צמרת כמו אוסקר גלוך? זה יעלה לכם, והרבה

בין אלו בלטה מרצדס, שעד לפני עשור הייתה נחשבת למותג נישה וכיום היא מתברגת בעקביות למקום גבוה בכלל המסירות. רק בינואר למשל, מרצדס מסרה כ־1,400 כלי רכב בארץ. אפשר לראות בכך סמל לפער ההולך ומתרחב בחברה הישראלית, בין אלה "שיש להם" ושמחים להפגין את זה, לבין אלה שאין להם או אלה שמנסים לשמור על מה שנותר להם במציאות של אינפלציה גואה, יוקר מחייה נוסק והשקעות נשחקות.

אנו נתמקד הפעם באחד מלהיטי המכירות של מרצדס בישראל, ה־SUV GLC300 בגודל מדיום, שנחת כאן בחודש שעבר לאחר חידוש מקיף עם תג מחיר שנע סביב חצי מיליון שקל, פלוס מינוס.

חדות ואקוסטיקה

המונח "SUV בגודל מדיום" הוא יחסי. בפועל הדור החדש, שצמח בכמעט כל ממד, הוא ארוך, רחב ומרווח כמעט כמו דגמי אקסטרה לארג' מלפני שני דורות. העיצוב החיצוני לא השתנה דרמטית לעומת ה־GLC היוצא, והוא מזוהה מיידית עם "הקו המשפחתי" של מרצדס. זה אומר חרטום שבמרכזו גריל ענק עם סמל מרצדס בגודל פריזבי, צמד פנסי הייטק די גדולים, ועיטור נוצץ לכונס האוויר שמתחת לגריל.

 

פרופיל הצד עגלגל וזורם עם משטחי שמשות גדולים וללא תפיחות אגרסיביות או אלמנטים דרמטיים, למעט חישוקי ענק בגימור של מתכת נוצצת, שמהווים חלק מחבילת AMG האופציונלית. גם הזנב חסר מאפיינים ייחודיים והעיצוב בכללו ידידותי ו"משפחתי", למעט הסמל והממדים. מי שירצה יותר דרמה יצטרך להזמין את הרכב הזה בצבעים כהים עם חלונות מושחרים או את גרסת ה"קופה" המוחצנת.

מרצדס מותירה את מתחרותיה מאחור בשנים האחרונות מבחינת עיצוב תא הנוסעים. גם התא של ה־GLC החדש הוא מקלט מבודד של יוקרה. זה מתחיל במערך תצוגה דיגיטלי שכולל לוח מחוונים על בסיס מסך אופקי, ולצדו מסך אנכי רחב ודקיק. שני המסכים בטכנולוגיית OLED חדים מספיק גם עבור מי ששכח את משקפי הקריאה שלו, ומערך התפריטים שלהם הוא מהברורים בתעשייה.

הקו היוקרתי מאפיין גם את דיפוני הפנים שעטויים בעור ובחומרים פלסטיים רכים. יש גם פתחי אוורור עם תאורה פנימית שמתחלפת בהתאם למצב הנהיגה, ומתגי מתכת קרירים ומוצקים. ההגה נראה כמו תכשיט, ובגרסת ה"פלטינום" שלקחנו למבחן יש גם מערך מרשים של רמקולים High End שחבויים בפינות שונות ויוצרים סביבה אקוסטית עשירה.

בכל הנוגע להנדסת האנוש, מרצדס נצמדת למסורת עם ידית הילוכים קטנה על עמוד ההגה ושלל מתגי מגע קטנטנים על ההגה עצמו. כפיצוי, מקבלים את מערכת תפעול קולית משובחת שמאפשרת להפעיל כמעט כל פונקציה בשפה טבעית בלי להוריד מבט מהכביש. כמקובל בפלח, האבזור מכובד וכולל מערכת נהיגה סמי־אוטונומית. איכות הייצור מרשימה, אם כי החישוקים הגדולים מחדירים לא מעט רעשי כביש ורוח.

תנוחת הישיבה גבוהה, סף הכניסה והיציאה נוח, ומרחב המחייה מתאים למשפחות פעילות. המושב אחורי יכול להכיל ללא קושי שלושה מבוגרים רחבים עם המון מרחב לרגליים, מרחב ראש נדיב ותצפית טובה מבעד לחלונות הגדולים. המושבים עוצבו מחדש והם נוחים גם לנסיעה ממושכת. תא המטען הענק הוא מהגדולים בפלח ויכול "לבלוע" בקלות ציוד פיקניק של חמישה נוסעים, אם כי חלק מהמתחרים בפלח מציעים שורת מושבים שלישית על חשבון תא המטען.

החיסרון: רעשי המנוע

כמו כל יצרני הרכב האירופאים, מרצדס משקיעה בשנים האחרונות את מירב המשאבים במערכות הנעה "ירוקות", בעיקר של הנעה חשמלית ומערכות פלאג־אין. מנועי הבנזין המסורתיים זוכים לפחות ביקוש ותשומת לב הנדסית, ונראה שכך גם מנוע ה־2 ליטר טורבו של גרסת ה־300 בה נסענו. על הנייר יש לרכב הספק מכובד של כ־250 כ"ס, ועם לחיצה אגרסיבית, הוא מאיץ במרץ בכל השיפועים. אבל באופן מסתורי המנוע הזה מצליח להשמיע קולות של מנוע דיזל, והוא נשמע די מחוספס ומאומץ תחת האצה אגרסיבית.

בשיוט עירוני או על הכביש המהיר צליל המנוע נדם ומערכת סיוע היברידית "קלה" מסייעת לגלישה חרישית בפקקים. ובכל זאת, נראה שהנעות הפלאג־אין הן בחירה הרבה יותר טובה וחסכונית.

ה־GLC בהחלט ראויה למנוע רציני לאור השלדה שנחשבת לאחת הטובות בפלח. הגרסה בה נהגנו כללה מתלי אוויר וחבילת AMG, ועל כבישים מפותלים היא משילה מעליה את הדימוי המשפחתי, והופכת למכונת נהיגה רצינית ומהנה. ההיגוי במצב הספורט חד ומהיר, נטיית הגוף בפניות מזערית, ולמרות המשקל העודף - המכונית "רוקדת" בפניות בחינניות של בלרינה. מתלי האוויר מעניקים נוחות נסיעה טובה מאוד ומפצים על צמיגי הספורט הרחבים.

מרצדס GLC300 בגרסת הבסיס עולה 510 אלף שקל וגרסת הפלטינום בה נסענו, שמוסיפה לחבילה מתלי אוויר ואבזור נוחות נוסף, עולה 550 אלף שקל. זה מחיר די שאפתני גם לרכב בפלח הזה וניתן למצוא אופציות זולות יותר שהן חזקות ולא פחות מפוארות ומרווחות. אבל הנתונים מראים שלמעלה מ־650 איש גילו נכונות לשלם את המחיר בשנה שעברה (כולל יבוא עקיף) כדי להציב בחניה את ה־GLC עם סמל הכוכב המשולש.

חלק מהמתחרות

אאודי Q5 45TFSI

381 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אאודי Q5 45TFSI. בסיס הגלגלים הוא באורך 2.83 מ', תא הנוסעים מפואר, וההנעה הכפולה מספקת שפע של אחיזה. מנוע 2 ליטר טורבו מייצר 265 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־6.1 שניות.

אאודי Q5 45TFSI / צילום: יח''צ
 אאודי Q5 45TFSI / צילום: יח''צ

לקסוס RX350H

440 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת של לקסוס RX350H. הרכב, מהגדולים בפלח, הוא מרווח ותא הנוסעים חדשני. להנעה אחראי מנוע 2.5 ליטר בנזין ושני מנועים חשמליים שיוצרים הנעה כפולה עם הספק משולב של 250 כ"ס.

לקסוס RX350H / צילום: יח''צ
 לקסוס RX350H / צילום: יח''צ

ב.מ.וו X3 30E

440 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין של ב.מ.וו X3. לרכב יש מנוע 2 ליטר טורבו, מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם הספק משולב של 292 כ"ס וטווח חשמלי של עד 44 ק"מ. הממדים החיצוניים והפנימיים נדיבים ותא הנוסעים חדשני.

ב.מ.וו X3 30E / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו X3 30E / צילום: יח''צ