בורסות עולם | סיקור שוטף

מדדי וול סטריט זינקו לאחר דברי פאוול; מיקרוסופט וגוגל קפצו ביותר מ-4%

מיקרוסופט תשלב בינה מלאכותית במנוע החיפוש ובדפדפן שלה • יו"ר הפד ג'רום פאוול השתתף במפגש של המועדון הכלכלי של וושינגטון: הביע אופטימיות לגבי התקררות האינפלציה ולצד זאת דאגה מדוח התעסוקה החזק • נעילה מעורבת בבורסות אירופה • הריבית באוסטרליה עלתה ב-0.25% • מחירי הנפט עולים ב-4%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

יום תנודתי בוול סטריט הסתיים בעליות יפות, לאחר מפגש השאלות-תשובות בהשתתפות נגיד הפד ג'רום פאוול. "אם יהיו עוד דוחות תעסוקה חזקים, הריבית עלולה לעלות מעבר למה שמתמחרים בשווקים", הזהיר פאוול הערב, אך לצד זאת הפגין אופטימיות באשר להתקררות האינפלציה, במיוחד לצד שוק העבודה ההדוק.

הנאסד"ק קפץ ב-1.9%, S&P 500 עלה ב-1.3% והדאו ג'ונס התקדם ב-0.8%. גם תשואות האג"ח עלו. תשואת האג"ח ל-10 שנים התקדמה ב-4 נק' ל-3.67% ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה בנקודה ל-4.46%.

מיקרוסופט  בלטה בעלייה של 4.2%, לאחר מסיבת העיתונאים שכינסה הערב ובה הכריזה על עדכוני בינה מלאכותית למנוע החיפוש Bing ולדפדפן Edge שלה. בינג יאפשר לשוחח איתו כדי לקבל תשובות מפורטות יותר לשאילתות חיפוש, בדומה לצ'אט GPT של OpenAI. המנכ"ל של האחרונה, סם אלטמן, אף עלה לבמה לרגע במהלך האירוע כדי לאשר שמיקרוסופט משתמשת בטכנולוגיית ה-GPT שלה כדי להפעיל חלק מהתכונות החדשות שלה.

גם אלפאבית (גוגל)  עלתה בשיעור דומה, לאחר שסיפקה את התשובה שלה ל־Chat GPT: השקעה של 300 מיליון דולר בחברת הבינה המלאכותית אנת'רופיק שהקימו עובדי Open AI לשעבר, והטמעת יכולות חדשות במנוע החיפוש שלה.

בשוק הסחורות התחזקו העליות. מחירי הנפט קופצים ב-3.5% עד 4.5%, לרמה של 77.4 דולר לחבית נפט אמריקאי ו-83.8 דולר לחבית ברנט. החוזים הדולריים על הגז הטבעי נסקו ב-5.5% (כאשר מוקדם יותר החוזים באירופה, TTF, צנחו ביותר מ-6%).

21:45

נראה שבשווקים התחברו יותר לצד האופטימי בדבריו של פאוול והמדדים שבו לטפס. הנאסד"ק בראש עם עלייה של 1.2% ואחריו S&P 500 שמוסיף 0.8% לערכו. הדאו ג'ונס מתקדם בכ-0.4%.

בקרב ענקיות הטק מיקרוסופט  בולטת בעליה של 3.7% אחרי שהודיעה על השקת הצ'אט AI וגם אלפאבית (גוגל)  מטפסת בשיעור דומה, גם היא הודיעה על השקת שירות דומה שיוטמע בדפדפן הכרום. אנבידיה מטפסת ב-4% וגם אפל , AMD ומטא עולות. לעומתן, טסלה  יורדת ב-0.3% ואמזון  ב-1.8%.

בשוק הסחורות מזנקים החוזים על הנפט הגולמי ב-4%. נפט אמריקאי מגיע ל-77 דולר לחבית והברנט ל-83.6 דולר לחבית. הזהב עולה ב-0.3% ל-1,872 דולר לאונקיה.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות. הביטקוין נסחר סביב 23 אלף דולר והאת'ריום סביב 1,654 דולר.

21:10

התנודתיות בוול סטריט נמשכת בעוד המשקיעים מעכלים את דבריו של יו"ר הפד ג'רום פאוול. המדדים שוב עברו לעליות: נאסד"ק עולה ב-0.6%, S&P 500 עולה ב-0.4% והדאו ג'ונס מחק את הירידה ונסחר ללא שינוי.

ענקית שיחות הווידאו זום  הודיעה על תוכניות לקצץ כ-1,300 עובדים, שהם 15% מכוח העבודה שלה. המנכ"ל אריק יואן כתב בפוסט בבלוג של החברה שככל שהעולם ממשיך להסתגל לחיים לאחר המגפה, החברה צריכה להסתגל ל"אי הוודאות של הכלכלה העולמית". יואן גם אמר שהוא מתכנן להפחית את השכר שלו לשנת הכספים הקרובה ב-98%, והוא גם מוותר על בונוס תאגידי לשנת 2023. המניה קופצת ב-7%.

20:55

בוול סטריט אהבו תחילה את דברי פאוול האופטימיים והמדדים עלו בעד 1.3%, אך בשעה זו נמחקו העליות כאשר פאוול לקראת סיום דבריו הזהיר שוב כי דוחות תעסוקה חזקים נוספים עלולים להביא לעליית הריבית מעבר למה שמתמחרים בשווקים.

נאסד"ק יורד ב-0.4%, S&P 500 יורד ב-0.5% ודאו ג'ונס נסוג ב-0.7%. באג"ח - תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה ב-3 נק' ל-3.66% ותשואת האג"ח לשנתיים יציבה על 4.45%.

"אנו מצפים להתקדמות משמעותית באינפלציה השנה, ותפקידנו לייצר אותה", אומר פאוול. הוא מוסיף כאמור שהפד עלול להצטרך להעלות את הריבית יותר ממה שבשווקים מתמחרים, אם דוחות התעסוקה ימשיכו להיות חזקים באופן בלתי צפוי והאינפלציה תטפס. "יש לנו דרך משמעותית להורדת האינפלציה ל-2%", אומר פאוול, ומוסיף כי יציבות מחירים וציפיות אינפלציה מעוגנות הן "הבסיס לשוק עבודה חזק". 

19:55

"אנו מצפים ש-2023 תהיה שנה של ירידות משמעותיות באינפלציה", אומר פאוול. "הניחוש שלי הוא שלא נגיע ליעד של 2% השנה אלא רק בשנה הבאה", הוסיף.

רובנשטיין מציין כי נראה ששוק העבודה לא מגיב להעלאות הריבית של הפד. פאוול אומר שזה דבר טוב שהתקררות האינפלציה התחילה גם לצד שוק עבודה חזק. "שוק העבודה חזק כי הכלכלה חזקה", אומר פאוול, ומוסיף כי טוב שהאינפלציה התחילה לרדת מעט מבלי לגרום לאובדן מקומות עבודה.

לכתבה המלאה, שתתעדכן לאורך הערב, לחצו כאן.

19:50

דיוויד רובנשטיין שאל את פאוול אם היה יודע שדוח התעסוקה יהיה כה חזק (פורסם בשישי, יומיים אחרי העלאת הריבית), אם היה בוחר בכל זאת בהעלאת ריבית מתונה של 0.25%. פאוול השיב שלהערכתו אם הנתונים ימשיכו להיות כאלה חזקים אכן יהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות והודה שלא ציפה שהדוח יהיה כה חזק. "זה מראה למה חשבנו שזה תהליך שימשך על פני זמן רב", אמר.

רובנשטיין שאל את פאוול אם הנחת השווקים שתהיה עוד העלאת ריבית של 0.25% בישיבה הבאה היא הנחה טובה, ופאוול חוזר ואומר שקובעי המדיניות חושבים שהעלאות מתמשכות יהיו מתאימות. הוא מתחמק מכמה מהשאלות היותר ישירות של רובנשטיין לגבי האופן שבו דוח המשרות של יום שישי שינה דברים עבור פקידי הפד. "כל המספרים האלה שאנחנו זורקים כאן מותנים בנתונים נכנסים", אומר פאוול.

בוול סטריט אוהבים את דברי פאוול, והמדדים עולים: נאסד"ק קופץ ב-1.1%, S&P 500 עולה ב-0.7% וגם דאו ג'ונס עבר לעלייה של 0.3%. 

19:40

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ידבר הערב בפני המועדון הכלכלי של וושינגטון על התחזית הכלכלית והמדיניות המוניטרית של ארה"ב, בשיחה בהנחיית המשקיע והפילנתרופ המיליארדר דיוויד רובנשטיין. מפגש השאלות-תשובות צפוי להתחיל בעוד מספר דקות.

בשבוע שעבר העלה הפד את הריבית בארה"ב ב-0.25%, לטווח של 4.5%-4.75%. בהכרזת הריבית ציין שהוא רואה סימנים לכך שהאינפלציה מתקררת, אך הוסיף שעל הבנק המרכזי "לשמור על המשמר".

בינתיים בוול סטריט המגמה עודנה מעורבת. נאסד"ק עולה ב-0.2%, S&P 500 ללא שינוי ודאו ג'ונס יורד ב-0.3%.

18:35

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת, כאשר מדד פוטסי עלה ב-0.3% (וגם יורוסטוקס 50 סיים בעלייה קלה) ואילו דאקס ירד ב-0.1% וכך גם קאק הצרפתי.

בוול סטריט המגמה מעורבת אף היא בשעה זו. נאסד"ק עבר לעלייה של 0.3% ו-S&P 500 מחק את הירידה ונסחר ביציבות, בעוד שדאו ג'ונס עדיין משיל כ-0.3%. בשוק האג"ח האמריקאי נרשמת יציבות וגם הדולר ללא שינוי מול סל המטבעות.

בקרב למניות הישראליות, בדומה למצבה בבורסה המקומית אודיוקודס  צונחת גם בניו יורק לאחר פרסום הדוחות. גם מיי סייז, אלומיי, רדהיל , פאגאיה וסייברוואן מאבדות גובה. לעומתן נרשמות עליות אצל ורוניס סיסטמס , אבוג'ן, פורסייט, טוקספייס ופרטנר  - שהיום עודכן שתימחק ממסחר בוול סטריט.

בשוק הסחורות מתחזקות העליות של הנפט ל-3%, כאשר הנפט האמריקאי נסחר סביב 76.3 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט תמורת 82.8 דולר לחבית. גם הגז הטבעי מטפס בכ-2%.

17:30

בוול סטריט נמשכות ירידות מתונות בשיעורים של 0.2%-0.4%. באירופה המגמה מעורבת - מדדי דאקס וקאק יורדים בכ-0.3% ואילו פוטסי הבריטי עולה ב-0.1%.

באיסטנבול מדד הדגל BIST 100 התרסק ב-8.6% ברקע רעידת האדמה הקטלנית, שגבתה חייהם של אלפי בני אדם. הנשיא ארדואן הכריז על 3 חודשי מצב חירום.

בשוק הסחורות נרשמות עליות של עד 1% במחירי הנפט הגולמי בעוד שהזהב עולה בכ-0.1% לרמה של 1,868 דולר לאונקיה.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח גם היום בירידות קלות. הדאו ג'ונס יורד ב-0.5%, S&P 500 משיל 0.2% והנאסד"ק ללא שינוי. באג"ח הממשלתיות תשואת האיגרת ל-10 שנים עולה קלות ל-3.65% ותשואת האג"ח לשנתיים יציבה ברמה של 4.45%.

מפעילת המרכזים לטיפול ראשוני אוק סטריט הלת'  מזנקת ביותר מ-30% לאחר שהוול סטריט ג'ורנל דיווח ש-CVS  קרובה להסכם לרכישתה תמורת כ-10.5 מיליארד דולר כולל חובות, מחיר של כ-39 דולר למניה, לעומת כ-26 דולר בנעילה אמש. עוד בולטת באידו  הסינית שקופצת ביותר מ-10% לאחר שאמרה שתשיק צ'אט בוט בינה מלאכותית משלה שייקרא Ernie Bot באנגלית.

בצד השני של הטבלה בד באת' אנד ביונד  צוללת ב-30% אחרי שהודיעה על הנפקה ציבורית לגיוס של כמיליארד דולר.

15:07

שנתיים אחרי שאבי גבאי הוביל את חברת התקשורת שניהל, סלקום, למחיקה ממסחר בוול סטריט - הוא  מוביל כעת מהלך זהה  בחברה המתחרה פרטנר , שאותה הוא מנהל בשנה האחרונה. בדומה למניית סלקום, גם פרטנר צפויה להמשיך ולהיסחר בבורסה בתל אביב.

14:05

נמשכת המגמה המעורבת באירופה. הדאקס רושם ירידה קלה, הפוטסי עולה בכ-0.6% מדד הקאק שומר על יציבות. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת יציבות.

הבורסה של איסטנבול צונחת בכ-8% על רקע אסון רעידות האדמה במדינה, והלירה הטורקית נסחרת ביציבות מול הדולר. 

במסחר המוקדם בניו יורק ממשיכה בד באת' אנד ביונד  לרכש עניין רב וצונחת ב-28% לאחר טיסה של 92% אתמול.

טסלה  רושמת עלייה קלה, באידו  מזנקת ב-15% וגם AMC  מרכזת עניין ועולה בכ-2% לאחר שאתמול קפצה בכ-12%.

ניל קשקארי ( Neel Kashkari ), נגיד הפדרל ריזרב של מינאפוליס אמר היום בריאיון ל-CNBC כי "אנחנו צריכים להמשיך להעלות את הריבית באגרסיביות בכדי להילחם באינפלציה". לדעתו ריבית הפד יכולה להגיע ל-5.4% לעומת רמה נוכחית של 4.5%-4.75%. 

"הנתונים האחרונים של שוק העבודה, שהצביעו על עוצמת השוק וירידת שיעור האבטלה לשפל חדש, מצביעים על כך שעדיין אין השפעה רבה להעלאות הריבית שלנו על המשק האמריקאי. אנחנו מתחילים לראות השפעה מסויימת אבל היא לא משמעותית בינתיים", הוא הוסיף.

12:00

מגמה מעורבת באירופה. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

הבורסה של איסטנבול צונחת בכ-6% על רקע אסון רעידות האדמה במדינה, והלירה הטורקית נסחרת ביציבות מול הדולר. 

עונת הדוחות: חברת אודיוקודס  דיווחה הבוקר כי ההכנסות ברבעון האחרון הסתכמו ב-70.7 מיליון דולר, גידול של 6.9% לעומת הרבעון המקביל ב-2021. ההכנסות בשנת 2022 כולה הסתכמו ב-275.1 מיליון דולר, גידול של 10.5% לעומת שנת 2021. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ברבעון הרביעי ב-11.9 מיליון דולר, 36 סנט למניה, לעומת רווח נקי של 13.4 מיליון דולר, 39 סנט למניה, ברבעון הרביעי של שנת 2021. בשנת 2022 הסתכם הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP ב-45 מיליון דולר לעומת 51.8 מיליון דולר בשנת 2021. 

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה מעורבת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

בטורקיה רושם מדד 100 המניות המובילות באיסטנבול ירידה של יותר מ-3%.

בשוק הסחורות, החוזים העתידיים על הנפט רושמים כעת עליות של כ-2%. 

חברת סולאראדג'  הודיעה היום על השקת תוכנית המאפשרת לבעלי סוללות ביתיות בבריטניה להשתתף ב"תחנת כוח וירטואלית", במסגרת תוכנית של מינהל רשת החשמל הלאומית במדינה. בחברה מציינים כי ההשתתפות בתוכנית, הנקראית "שירות גמישות הביקוש", זמינה לאלפי בעלי סוללות מתוצרת סולאראדג' ברחבי בריטניה, שכעת יכולים לזכות בתמריצים כספיים עבור שימוש באנרגיה האגורה בסוללה הביתית שברשותם, במהלך זמני עומס קיצוני בצריכת חשמל.

חברת סופטבנק היפנית דיווחה היום על הפסד של כ-6 מיליארד דולר ברבעון האחרון. חטיבת Vision Fund רשמה הפסד של כ-5 מיליארד דולר ברבעון זה. 

09:40

ענקית האנרגיה BP  דיווחה היום על רווח נקי של 27.7 מיליארד דולר ב-2022 לעומת 12.8 מיליארד דולר ב-2021. ברבעון האחרון עמד הרווח על 4.8 מיליארד דולר, ב-100 מיליון דולר מעל צפי האנליסטים. החברה הכריזה, במקביל לפרסום הדוחות, על תוכנית נוספת לרכישה בחזרה של מניותיה בהיקף של 2.75 מיליארד דולר והעלתה את היקף הדיבידנד שהיא מחלקת ב-10%.

בטוקיו ננעל המסחר ביציבות במדד הניקיי ובסיאול עלה מדד הקוספי בכ-0.5%.

08:05

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת: מדד הניקיי בטוקיו יורד כ-0.1%, ומדד ההנג סנג מטפס בכ-0.5% בהונג קונג. גם הקוספי עולה בכ-0.6% ושנחאי יציבה.

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. זאת לאחר שבוול סטריט הסתיים אמש יום המסחר בירידות, כאשר הדאו ג'ונס ירד ב-0.1%, S&P 500 ב-0.6% ונאסד"ק - שסיים את 5 השבועות האחרונים בעליות - נחתך ב-1%.

● הפרטים הקטנים באינפלציה גדולה: מה עשוי לדחוף להמשך העלאת ריבית הפד 

● גפני ניסה להשתיק את אנשי המקצוע. הנגיד לא נשאר חייב 

לצד הירידות בשוק המניות בוול סטריט אתמול נרשמו ירידות חדות גם במחירי האג"ח של ממשלת ארה"ב, והתשואה עליהן זינקה. תשואת האג"ח ל-10 שנים קפצה ב-11 נק' ל-3.64% ותשואת האג"ח לשנתיים המריאה בכמעט 18 נק' ונסקה ל-4.47%. כעת נרשמת יציבות במסחר.

בשוק הסחורות, החוזים העתידיים על הנפט רושמים כעת עליות של 0.8%-0.9%. החוזה לאפריל על נפט מסוג ברנט נסחר סביב 81.7 דולר לחבית; והחוזה על נפט גולמי מסוג WTI נסחר סביב 74.8 דולר לחבית.

הזהב נסחר בעלייה קלה לרמה של 1,886 דולר.

בשוק הפורקס העולמי הדולר נחלש קלות מול האירו ונסחר סביב 1.074 דולר לאירו. גם הליש"ט מתחזקת קלות ונסחרת סביב 1.205 דולר לליש"ט. הין היפני מתחזק בכ-0.3% ונסחר סביב 132.2 ין לדולר.

בזירת הקריפטו, הביטקוין נסחר בירידה קלה סביב 22.9 אלף דולר, וגם האת'ריום יורד קלות לרמה של 1,634 דולר.

בתחום המאקרו, הבנק המרכזי של אוסטרליה העלה היום את הריבית ב-0.25% ל-3.35%, בהתאם לצפי. בארה"ב יפורסמו נתוני יבוא ויצוא, ובערב (19:40 שעון ישראל) יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול צפוי לשאת דברים, וייתכן שיטלטל את השוק.