על רקע העלייה ביוקר המחיה, אתרי הקופונים וההנחות רושמים התחזקות

שנת 2023 נפתחה עם גידול של כ־20% בכמות ההזמנות באונליין, וזאת לעומת הירידות שנרשמו בדצמבר • ענף התיירות בולט בזכות מבצעים ומחירים מוזלים, וכך גם דלתא, שנמצאת במגעים לרכישת גולף • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

משרדי חברת BUYME / צילום: איל יצהר
משרדי חברת BUYME / צילום: איל יצהר

שנת 2023 נפתחה עם גידול של כ־20% בכמות ההזמנות באונליין, וזאת לעומת הירידות שנרשמו בחודש דצמבר, שהיה אנטי־קליימקס למבצעים החזקים של נובמבר.

"ינואר מסתמן כחודש הכנות לפורים, לפסח ולחופשות הקיץ", מסביר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "הישראלים רוכשים אופנה מאתרים בינ"ל, מזמינים תחפושות וקובעים חופשות בארץ ובחו"ל".

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. 

הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על-פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

בילויים בהנחה

בדירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, מוביל הקטגוריה עלי אקספרס מתחזק עוד יותר ורושם כ־67% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה, לעומת 62% בדצמבר. בין המוצרים הבולטים שהישראלים הזמינו בינואר נמנים בגדי חורף, מוצרים לקישוט הבית, אריזות מתנה וקישוטים למסיבות, מוצרי ניקיון, חומרי עזר ללימודים וציוד משרדי ועוד.

רשות התחרות: ספקים גדולים לא יוכלו לסדר מוצרים על המדפים ברשתות המזון 
הצליח איפה שהגדולים נכשלו: מלך הסופרים של המגזר הערבי מסמן את גוש דן | ראיון

אתר אמזון נותר במקום השני אך רושם ירידה, מ־13% בדצמבר ל־9% בינואר, ואילו אצר SHEIN הסיני שומר על כוחו עם 6%. הישראלים מזמינים מאתר זה בעיקר ביגוד חורפי, בגדי ספורט, בגדי הריון ושטיחים לבית.

במקום הרביעי היציב נמצא אתר החופשות בוקינג. החודש בלטו הזמנות לחופשת הפסח באילת, ירושלים, קפריסין וארה"ב. בנוסף, לא מעט ישראלים מקדימים להתכונן לחופשות הקיץ, ונרשמו הזמנות רבות לחודש יולי, בעיקר למגוון יעדים באירופה. במקביל בלטו גם הזמנות לדובאי ומצרים עבור החודשים פברואר ומרץ.

נציין כי בעקבות ההיערכות לחופשות הפסח והקיץ, במקום ה־11 ברשימה מתמקם לראשונה אתר רשת מלונות פתאל. בנוסף נרשמו הזמנות לינואר־פברואר, וזאת בעקבות מבצעים ששווקו לרגל ציון 8 שנים להשקת האפליקציה של הרשת, אשר מציעה חופשות של הרגע האחרון.

בהתאמה, במקום ה־12, ממוקם (שוב) אתר Airalo, המאפשר רכישת חבילות גלישה לחו"ל במחירים נוחים, וזאת באמצעות הורדת האפליקציה למכשיר סלולרי התומך בשירות ה־eSim. "נתוני ההזמנות ב־Airalo הם בשורה רעה לחברות הסלולר, שמאבדות הכנסות מחבילות חו"ל", מציין יעקובי.

 

נחזור לעשירייה, שאותה סוגרים אתרי השוברים BUYME ו־GROO, שבחודשים האחרונים מתברגים באופן קבוע בדירוג. זאת, בין היתר, בזכות המחירים הנמוכים שהם מציעים, אשר הופכים אטרקטיביים יותר בעידן יוקר המחיה. בין היתר נרכשו החודש שוברים לספא, ארוחות במסעדות, הדרכה וליווי אישי בהוצאת ויזה לארה"ב, שטיפת רכב ועוד.

4 קמעונאיות מזון

בדירוג אתרי אונליין של רשתות אופליין נכנסות לראשונה מאז אוקטובר ארבע קמעונאיות מזון: שופרסל (מובילת הקטגוריה באופן קבוע), רמי לוי, מחסני השוק וחצי חינם, שנכנסת לראשונה למדד. לעומת זאת, יינות ביתן וטיב טעם, שחקניות ותיקות בתחום משלוחי האונליין, נותרות החודש בחוץ.

נתי יעקובי / צילום: יח''צ
 נתי יעקובי / צילום: יח''צ

המרקטפלייס של KSP רושם ירידה קלה לעומת החודש הקודם, מ־16% ל־14%. הרכישות הבולטות באתר בינואר הן של מחשב ומוצרים נלווים, סלולר ומוצרים נלווים, מוצרי ניקיון, מוצרי היגיינה וטיפוח, ערכות לגו, פאזלים, בשמים ועוד.

האתר של חברת דלתא, שלאחרונה דווח כי היא במגעים לרכישת המתחרה גולף תמורת כ־425 אלף שקל, עולה החודש מהמקום השביעי למקום החמישי, עם 5% מההזמנות. זאת, בין היתר, בזכות העובדה שהאתר מציע הנחות על פריטי חורף ובהם פיג'מות, ביגוד בייסיק ופוטרים.

מכירות האונליין של אתר "פעמית סטור" רשמו עלייה החודש, אם כי לא מספיק כדי להיכנס לעשירייה המובילה. זאת ניתן לייחס לכך שבינואר פורסם כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו לביטול המס על הכלים החד־פעמיים.

וולט נחלשת

בינואר דיווחנו בגלובס כי אפליקציית המשלוחים וולט יוצאת בשיתוף־פעולה עם שופרסל, והחלה בפיילוט במספר סניפים בהוד השרון, בתל אביב, בראשון לציון וברמת גן. בסך־הכול ייקחו חלק במהלך כ־80 סניפי שופרסל שלי הממוקמים במרכזי השכונות, וכ־85 סניפי שופרסל אקספרס שממוקמים במרכזי ערים. בשלב הראשון נכנסו למשלוחים כ־2,000 מוצרים, ובהמשך יגדל המגוון לכ־3,000 פריטים.

נראה כי מאחורי המהלך עומד הרצון של וולט לשמור על הנתח הגבוה שלה בתחום המשלוחים, ואף לחזק אותו. השפעות המהלך עדיין אינן ניכרות: החודש מרכזת וולט 70% מסך ההזמנות בקטגוריית המסעדות, וזאת לעומת 76% בחודש הקודם.

במקביל, המתחרה תן ביס מגדילה את כוחה מ־6% בדצמבר ל־10% בינואר. גידול זה ניתן לייחס לעובדה שעיקר פעילותה הוא מול מקומות עבודה, ומאחר שבדצמבר רבים יצאו לחופש בחג החנוכה, בינואר חל "תיקון" ונרשמה עלייה במספר ההזמנות.

במקומות הרביעי והחמישי נמצאות שתי רשתות הפיצה, דומינו'ס ופיצה האט (שהחודש יצאה בשיתוף־פעולה חדש עם רשת yellow, שיהיה מעניין לעקוב אחר תוצאותיו). לשם השוואה, פאפא ג'ונס, הרשת השלישית בגודלה מבחינת הזמנות, רושמת החודש כרבע מכמות ההזמנות של דומינו'ס וכשליש מהכמות של פיצה האט.