הנתון המפתיע שעשוי לגרום לפדרל ריזרב למתן את העלאות הריבית

מכון מחקר בארה"ב פרסם כי מדד הביטחון הצרכני בארה"ב ירד במפתיע בפברואר - מה שעשוי לאותת כי העלאות הריבית החדות עובדות ומצננות את המשק שם • מנגד, צפי להעלאות שכר, ושורת נתוני מאקרו שהתפרסמו לאחרונה, מלמדים כי האינפלציה בארה"ב עדיין חמה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jess Rapfogel

האם הבנק המרכזי בארה"ב יסיים את מהלך העלאות הריבית בקרוב? השוק מצפה שבהחלטת הפדרל ריזרב (פד) הבאה בסוף מרץ תעלה הריבית ב-0.25% נוספים, מהרמה הנוכחית של 4.5%-4.75%. אולם נתון חדש מהשבוע יכול להשפיע על החלטת הפד הצפויה בעוד שלושה שבועות.

צניחה בתיאבון לסיכון: נעלמו ההנפקות של חברות ללא דירוג
●  החגיגה נגמרה: איך השפיעו הירידות בפברואר על קרנות הפנסיה וקופות הגמל?
מכה לשוכרים: קצב העלייה החודשי של שכר הדירה הוא הגבוה מאז 2010  | ניתוח

מכון המחקר ברוד קונפרנס (BROAD CONFERENCE) הציג השבוע את נתוני מדד אמון הצרכנים שלו, ואת מדדי הציפיות הנוכחי והעתידי (בטווח של השנה הקרובה), המספקים אינדיקציה מקדימה בדבר הוצאות משקי הבית והציפיות בארה"ב.

 

ירידה במדד אמון הצרכנים עשויה לבשר על היחלשות של הוצאות הצרכנים הפרטיים בחודשים הבאים, על רקע צפי לקשיים כלכליים בעתיד הקרוב. קיטון בהוצאות יביא גם להתמתנות באינפלציה.

נתוני המכון הציגו ירידה מפתיעה שנייה ברציפות במדד אמון הצרכנים לחודש פברואר, המעידה כאמור על גישה פסימית של הצרכנים לגבי מצב השוק והצפי האינפלציוני. כך, ציפיות האינפלציה בקרב הצרכנים לטווח הזמן הקרוב ירדו מ-6.7% ל-6.3%. זהו עדיין שיעור גבוה, אך עצם הירידה בנתון זה מעידה שהציבור כנראה שוקל להקטין את הוצאותיו. ניתן להסיק מכך גם על חשש בשוק ועל ההשלכות המרסנות של העלאות הריבית עד כה.

"ירידת מדרגה אפשרית בצריכה הפרטית"

אטאמן אוזילדירים (Ataman Ozyildirim), דירקטור בכיר בברוד קונפרנס, מנתח כי "בעוד שהשקפת הצרכנים לגבי התנאים העסקיים הנוכחיים החמירה בפברואר, התחזית לטווח הקרוב הרבה יותר פסימית, עם ירידה חדה בנתוני הציפיות באשר למקומות העבודה, ההכנסות והתנאים העסקיים במהלך ששת החודשים הקרובים".

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, רואה באופטימיות את הנתונים הללו ואת השפעתם על מדיניות הריבית בארה"ב. "הפד מעלה את הריבית על מנת לרסן את הביקוש המקומי, שנהנה עדיין מתעסוקה גבוהה ומתשלומים שהתקבלו בתקופת הקורונה", הוא אומר. "הנתון שפרסם כעת המכון עשוי להיות סנונית ראשונה לשינוי כיוון ולירידת מדרגה אפשרית בצריכה הפרטית".

מאחר שמדובר לדבריו "באיתות להתקררות שהפד מעוניין בה", מנחם מעריך כי "נתונים אלו עשויים לגרום לנגיד ג'רום פאוול למתן את הצהרותיו לגבי גובה הריבית, וזו תהיה התפתחות חיובית מבחינת השוק".

גל של העלאות שכר עלול להעיב על המגמה

אך לא הכול חיובי בהסתכלות על המשק האמריקאי בעתיד הקרוב, שכן קיים חשש שהאינפלציה תרים ראש מכיוון אחר. בעיתון פייננשל טיימס הבריטי נכתב, כי האינפלציה בארה"ב מונעת בעיקר מגידול בביקוש הצרכני, לאחר היציאה מהסגרים שכפתה הקורונה. על פי הניתוח בעיתון, השווקים מעריכים עליות שכר במשק האמריקאי לנוכח חוזי עבודה המגלמים את העלאת שכר המינימום. וולמארט, לדוגמה, המעסיקה הגדולה ביותר בשוק הפרטי בארה"ב, מעלה את שכר המינימום בחברה ל-14 דולר לשעה, החל מתלוש המשכורת לחודש מרץ.

בפייננשל טיימס מעריכים כי אפילו שינוי מינורי יחסית בהסכמי השכר יוכל להקשות על האינפלציה לרדת לטווח היעד של הפד, העומד על 2%, ויאלץ את הבנק להעלות שוב את הריבית.

ואכן, תחזיות השוק עדיין רואות עלייה נמשכת בריבית הפדרל ריזרב בשנת 2023, וקיימים גם תרחישים פסימיים יותר להתנהלות המשק האמריקאי. כך, בבנק השוויצרי לומברד אודייר צופים כי הריבית בארה"ב רק תמשיך לעלות ב-2023.

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק, אומר כי "תחילת השנה התאפיינה בשווקים שעלו מתוך אמונה שהפד יאט את קצב העלאות הריבית, עקב היחלשות הצמיחה הכלכלית בארה"ב. אולם זו נותרה עמידה, גם בעת שהאינפלציה התגברה. החוזים העתידיים על קרנות הפד מרמזים על צפי לריבית שיא של 5.5% בחודש יוני השנה, מה שעולה בקנה אחד עם דברי הפד הניציים, כך שלהערכתנו שיח על הורדת ריבית לא יהיה רלוונטי לפני 2024".