ההלוואות האבודות והכסף שהוקפא: מה יקרה לחברות אחרי נפילת הבנק של ההייטק?

קריסת הבנק האמריקאי-הגלובלי הגדול ביותר מאז התמוטטות ליהמן ברדרס ב- 2008 תגרור גלי הדף שיגיעו עד לשוק המקומי, בדגש על תעשיית ההייטק • האם לקוחות הבנק שאינם מבוטחים - מעל ל-90% מהם - יזכו לקבל את כספיהם בחזרה?

מטה בנק סיליקון ואלי בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Sundry Photography
מטה בנק סיליקון ואלי בסנטה קלרה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Sundry Photography

בתוך יממה עשה הבנק האמריקאי סיליקון ואלי היסטוריה, כאשר הפך לבנק האמריקאי-הגלובלי הגדול ביותר שמתפרק מאז התמוטטות ליהמן ברדרס ב-2008. סיליקון ואלי בנק (SVB) הפך בארבעים שנות קיומו לנותן השירותים הבנקאיים של חברות ההייטק, משלב הסטארט-אפ ועד ההנפקה, תוך אספקה של אינספור שירותים פיננסיים, החל מחשבונות עו״ש, דרך פקדונות מט״ח, חשבונות מסחר, הלוואות ואשראי בנקאי ועד בנקאות אישית. הוא שירת אלפי חברות בעולם ומאות בישראל, ולמרות הסוף העגום, הייתה לו תרומה רבה למימון התעשייה עתירת הסיכון שבנקאים רבים סירבו לממן - עד שגם הם הצטרפו לחגיגה בשנים האחרונות, גם בישראל באמצעות גופים כמו לאומיטק, פועלים הייטק ודיסקונטק.

כל מה שכדאי לדעת על קריסת הבנק שמטלטלת את תעשיות ההייטק והפיננסים בישראל | שאלות ותשובות
מנכ"ל בנק SVB ללקוחותיו: "תמכו בנו כפי שאנחנו תמכנו בכם בזמנים הקשים" 

הבנק התמוטט לאחר שצבר הפסדים מעליות הריבית על אגרות חוב שרכש ולאחר שהיקף הפקדונות של חברות ההייטק - שהיו עיקר לקוחותיו - הלך וקטן עם התייבשות הגיוסים בהייטק. הבנק ביקש להציג תוכנית שיקום באמצעות הנפקה של מניות בסכום של 2.25 מיליארד דולר, כולל מכירת מניות בשווי של חצי מיליארד דולר לקרן ג'נרל אטלנטיק, אלא שהמכירה נכשלה.

סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את דירוג הבנק ביום רביעי, ובחמישי קרסה מניית הבנק בכ-60%, ולאחר סגירת המסחר ב-20% נוספים. ביום שישי לא נפתח המסחר במניה. אווירת הפאניקה סביב מניית הבנק, בעידוד המשקיעים, הובילה את יזמי ההייטק ל"ריצה אל הבנק" - משיכת כל כספיהם בבת אחת, מה שהוביל בסופו של דבר לקריסתו. ניסיונות למכור את הבנק או לגייס משקיע עלו בתוהו ובשישי אחר הצהריים, שעון ישראל, הולאם SVB באמצעות FIDC, התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (Federal Deposit Insurance Corporation).

פחות מ-3% מחשבונות הבנק מבוטחים

תאגיד FIDC הקפיא למשך סוף השבוע את הגישה לחשבונות, וזו צפויה להתחדש לפי תוכנית הביטוח שרכש הלקוח על חשבונותיו: לקוחות מבוטחים יקבלו גישה לכלל חשבונותיהם החל מיום שני ולכיסוי של עד 250 אלף דולר. לקוחות שאינם מבוטחים ייאלצו להמתין עד שהרשות תצליח לממש כמה נכסים כדי לגשת אל כספם. על פי גורמים הקשורים ברשות, היא תחלק עבור הלקוחות הלא-מבוטחים חלק מסכום הפיקדון כדיבידנד כבר בשבוע הבא, ככל הנראה כדי למנוע מצב שבו תשלומי משכורת מעוכבים.

הלקוחות הלא מבוטחים יקבלו גם תעודה המעידה על סך הכסף המצוי בחשבונותיהם המוקפאים. על פי דיווחי הבנק לרבעון הרביעי בשנה שעברה, רק 2.7% מחשבונות SVB מבוטחים. בעלי חשבונות בבנק המעוניינים לבדוק את מסלול הביטוח שלהם יכולים לעשות זאת באמצעות הלינק הזה.  

כדי לשלם דיבידנדים עבור הלקוחות הלא מבוטחים, ינסה FIDC למכור נכסים כמו אגרות חוב, ובמקביל יפתח בתהליך של איתור רוכש לבנק כיחידה אחת או בחלקים, תוך דילול בעלי המניות הקיימים. בינתיים, האפקט שיצרה התמוטטות הבנק משפיע גם על בנקים נוספים, ועל יכולתם לגייס הון כדי לבצע רכישה שכזו. עלויות האשראי גדלו בשל עליית הריבית, ונכון להיום, בנקים מסתפקים בהסטת לקוחות אליהם באמצעות הקמת חמ"לים מיוחדים המטפלים בפניות יזמים.

היקף הדיבידנדים שישולמו לחברות וההצלחה של היזמים לפדות את כספם בתחילת השבוע יכריעו כיצד ייראו השבועות הקרובים בענף ההייטק בעולם. לא מן הנמנע כי חברות יגלו שההון הנזיל העומד לרשותן נמוך משחשבו וייצאו לגל פיטורים נוסף.

משרדי SVB - כולל הסניף בהרצליה - צפויים להיפתח בשני בבוקר שעון ארה"ב תחת ניהולה של זרוע של FIDC המתמחה בביטוח פקדונות (Deposit Insurance National Bank of Santa Clara). לפי הבטחתה, אלה יהיו זמינים גם לשירות אונליין בשעות העסקים הרגילות.

מאות יזמים בישראל יצטרכו לתכנן מחדש את מימון החברות שלהם

גם נוטלי ההלוואות מבנק SVB צפויים להיתקל בקשיים. עורך הדין יאיר גבע, ראש מחלקת ההייטק במשרד הרצוג, מעריך כי "לא תהיה גישה להלוואות מהבנק בשלב זה. עם זאת, לווים יוכלו ככל הנראה לקזז חובות ריבית מול כספים בחשבון. הדבר תלוי בהתייעצות ספציפית ובבחינת מסמכי ההלוואה. ההמלצה היא לאסוף את כל המסמכים שמעידים על הסכומים האחרונים שנמשכו מהתוכנית כדי לחשב את המחויבות שנותרה ל-SVB ולהמתין ליום שני". ההלוואות קשורות לסכום הפיקדון שעל החברות הלקוחות להחזיק בבנק, מה שעלול לקרר במעט את המוטיבציה שלהן למשוך את כל הונן מהבנק.

חברות רבות נעזרות ב-SVB להחזקת כספים למשמורת ("קסטודי") בבנקים אחרים, דוגמת ג'יי.פי מורגן או סיטי. ההמלצה היא לפנות לאותם בנקים ולבקש לייצר עמם יחסים ישירים. עם זאת, מעריך עו"ד גבע, קיים סיכוי גבוה שה-FIDC לא יאשר את המהלך, אך הדבר שווה את הניסיון לדבריו.

גם אם יצליחו בסופו של דבר לפדות את כל כספם, תהליך ההלאמה של בנק SVB הכניס מאות יזמים בישראל למעגל אי ודאות שבו עליהם לתכנן מחדש את מימון החברות שלהם תוך ניסיון לחלץ את כספם מרשות פדרלית לא מוכרת. אלה שהצליחו למשוך את כספם בזמן, או שפיזרו את הסיכונים וביזרו את חשבונותיהם גם בבנקים אחרים, נחשבים בני מזל. אלה שבחרו להביע נאמנות לבנק ולמנהליו, נמנעו מלשבור את תוכניות החיסכון שלהם או חששו לפרוע את חובותיהם לתוכניות ההלוואה שלהם - משלמים כעת את המחיר.