השקעות | בדיקת גלובס

מומחים מנתחים: איפה כדאי להשקיע היום 100 אלף שקל?

בימים האחרונים נעות הבורסות בתזזיתיות, על רקע הקשיים שאליהם נקלעו בנקים בארה"ב ובשווייץ • בלאומי ממליצים להקפיד על פיזור התיק, להתמקד בחברות ריאליות מבוססות ולהתרחק ממניות של חברות חלום • בפסגות מעדיפים מניות בנקים על חברות נדל"ן

השקעות. איפה להשקיע וממה להתרחק? / צילום: Shutterstock
השקעות. איפה להשקיע וממה להתרחק? / צילום: Shutterstock

בשבוע וחצי האחרון זינק מפלס החרדה בשווקים בכל הנוגע ליציבותם של בנקים בארה"ב ובאירופה לנוכח קריסת בנק סיליקון ואלי האמריקאי לצד מהלך החילוץ של בנק קרדיט סוויס בשווייץ. סיבה מרכזית לחששות הנוגעים ליציבות המערכת הבנקאית מעבר לים, היא סדרת העלאות הריבית החדות מצד הבנקים המרכזיים, בהובלת הבנק הפדרלי, ששחקה בהדרגה את צד הנכסים במאזנים.

קרנות ישראליות, אמריקאיות או בכלל איריות? כל הדרכים להשקעה במדדי מניות זרים
37 שנה לאחר ההנפקה: כמה הרוויח מי שהשקיע אלף דולר במיקרוסופט מהיום הראשון?
מנהלי השקעות ממליצים איפה לשים את הכסף כשהשווקים סוערים | בדיקת גלובס

הטלטלות בסקטורים הפיננסיים השתקפו גם בתנודתיות הרבה של מדדי המניות בוול סטריט. ביום שישי ירד ה-S&P 500 ב-1.1%, לאחר שיום קודם זינק ב-1.8%. גם בימים הקודמים נרשמה מגמה תנודתית, עם עליות וירידות חדות יחסית.

בבורסה המקומית ירד מדד ת"א-125 מתחילת חודש מרץ ב-1.3%, בעוד שמדד הבנקים המקומי דווקא עלה ב-1.7% על רקע רווחי שיא שהציגו הבנקים המקומיים בדוחות הכספיים לשנת 2022, לצד חיזוק משמעותי ביציבותם הפיננסית - שלימדה עד כמה הם רחוקים מהמשברים שחוו מוסדות דומים בחו"ל.

 

מתחילת השנה מסתמנת חלוקה ברורה בין הסקטורים שהפכו למועדפים על ציבור המשקיעים בת"א, ובין אלה שהם מתרחקים מהם. נראה כי הללו מעדיפים בימים אלו להתמקד במניות השורה הראשונה, ולהימנע מהרפתקאות.

מדד ת"א-35 ירד בכ-4% מתחילת השנה, בעוד שמדד ת"א-90, הכולל חברות קטנות יותר במונחי שווי שוק, צלל ב-10.5% בפרק הזמן המדובר. מדד SME150, שכולל את מניות השורה השנייה, נפל ב-12.5%.

נראה שהמשקיעים מעדיפים להחזיק מניות בחברות בעלות פעילות ענפה יותר, וגם בעלות פריסה בינלאומית רחבה יותר.

מדד הדואליות ירד 1.5% בלבד מתחילת השנה

בחלוקת הסקטורים השונים בולטות לחיוב המניות הדואליות, שנסחרות בת"א ובוול סטריט במקביל, כשבדרך כלל מדובר בחברות מוטות טכנולוגיה. מדד ת"א דואליות ירד ב-1.5% בלבד מתחילת השנה, מדד ת"א טכנולוגיה נחלש ב-1.6%. גם מדד ת"א ביטוח שירד ב-2% ומדד הבנקים שירד ב־2.6% סיפקו תשואה חלשה פחות.

בקרב המדדים הגרועים "מככבות" מניות הנדל"ן והקלינטק. מדד ת"א בנייה צלל ב-18% כמעט מתחילת השנה, ומדד הקלינטק, שכולל גם את חברות האנרגיה המתחדשת, ירד בקרוב ל-16% בפרק הזמן המדובר. שני המדדים מושפעים לשלילה מעליית הריבית, שפוגעת במכירת הדירות ומכבידה על מימון פרויקטים להקמת שדות סולאריים.

"באפיק המנייתי מומלצת הטיה לארה"ב"

מדד ת"א בנייה, הכולל את חברות הבנייה למגורים המובילות בישראל, צלל ב-5.9% מתחילת מרץ, והשלים קריסה של 44% בתוך שנה. החשש של המשקיעים הוא שהעלאות הריבית פוגעות מחד ביכולת הרוכשים לקנות דירות (מה שכבר בא לידי ביטוי בהאטה משמעותית של קצב המכירות) ומאידך מייקרות את עלויות המימון של חברות הבנייה.

מדד ת"א מניב ישראל, הכולל את ענקיות הקניונים והמשרדים עזריאלי ומליסרון, ירד ביותר מ-13% מתחילת השנה.

גם בגזרת המט"ח לא שקט. מהשפל שאליו צנח הדולר מול השקל בחודש פברואר התחזק המטבע האמריקאי בקרוב ל-9%, על רקע קידומה של הרפורמה המשפטית.

בהינתן אותן טלטלות מציעה מרינה לייבין פרוסקיה, ראש צוות יועצים באגף הייעוץ של בנק לאומי, כיצד לבנות תיק השקעות של 100 אלף שקל.

לדבריה, "באפיק המנייתי מומלץ על פיזור התיק בין ישראל לארה"ב, עם הטיה למניות בארה"ב. מדובר בחשיפה לכלכלה המובילה בעולם, כלכלה צומחת עם שוק עבודה חזק ותמחור נוח יחסית. ההתמתנות באינפלציה והצפי להאטה בקצב העלאת ריבית צפויות לתרום למגמה חיובית בשווקים".

מרינה לייבין פרוסקיה, ראש צוות יועצים בלאומי / צילום: יח''צ
 מרינה לייבין פרוסקיה, ראש צוות יועצים בלאומי / צילום: יח''צ

נוסף על כך, להערכתה, כדאי לבסס חלק מההשקעה גם בשוק המקומי, זאת לאור "תמחור נמוך יחסית לעולם. חשוב לזכור שהכלכלה שלנו יציבה, צומחת ועם יחס חוב-תוצר בין הטובים בעולם".

רכיב המניות בחו"ל זוכה ל-15% מכלל התיק של לאומי, ומניות בישראל ל-10%. כאמור, מעבר לפיזור גיאוגרפי, ישנה חשיבות לפי המומחית מבנק לאומי לבצע "פיזור סקטוריאלי ברכיב המנייתי, כך שיכלול חשיפה הולמת ומשמעותית הן לענפי צמיחה (למשל חברות טכנולוגיה מבוססות), והן לחברות בענפים בעלי מאפייני ערך, עם פעילות ריאלית מבוססת, חברות תזרימיות וכדומה".

בבנק ממליצים להתרחק מ"חברות חלום או מחברות המאופיינות במינוף גבוה".

"עליית תשואות ניכרת באפיק האג"ח"

לדברי לייבין פרוסקיה, גם מחירי האג"ח מתחילות לגלם הזדמנויות. מדד תל בונד 20, הכולל את האג"ח הקונצרניות הגדולות, מגלם תשואה של כ-3% כיום, בזמן שמדד תל בונד שקלי, ובו האג"ח השקליות בלבד, מגלם תשואה לפדיון שנתית של 6.2%, שכבר "ביקרה" ברמות תשואה שהתקרבו ל-6.5% בסוף פברואר.

בלאומי ערים לכך, ומציינים כי "באפיק האג"ח ראינו עליית תשואות ניכרת תוך עלייה במרווחי הסיכון, הן בישראל והן בעולם, כך שישנן לא מעט הזדמנויות השקעה באפיק זה".

בלאומי מציינים עוד כי בעת הנוכחית מתחזקת החשיבות של החשיפה לאג"ח בחו"ל, שזוכה לנתח של 15% מהתיק, "הן לשם פיזור הסיכון בתיק והן לצורך החשיפה המטבעית. לאורך זמן, המתאם השלילי המתקיים בין הדולר לשוק המניות צפוי להוסיף להוות גורם מאזן בתיקים".

בישראל ממליצים שם על חשיפה מאוזנת בין אג"ח שקליות ובין לצמודות מדד. האג"ח הממשלתיות מהוות 20% מסך התיק, ומתחלקות שווה בשווה בין האפיקים השקליים לצמודי המדד. בלאומי ציינו כי "בתקופה האחרונה מתרבים הסימנים ל'נחיתה רכה' של הכלכלה העולמית, בפרט לנוכח העוצמה בנתוני שוק התעסוקה ופתיחת הכלכלה בסין. בתוך כך, עולה ההסתברות כי ייקח זמן רב מכפי שסברו קודם לכן על מנת לבסס את סביבת האינפלציה בתוך יעדי יציבות המחירים".

נוסף על כך, באפיק הקונצרני, שמהווה 30% מהתיק המומלץ בלאומי, מומלץ להתמקד בדירוגים גבוהים במח"מ קצר-בינוני. גם אפיק זה מחולק למחצית באג"ח קונצרניות צמודות-מדד (15% מהתיק) ומחצית בשקליות. זאת, "על רקע האי-וודאות והצפי להמשך תנודתיות, שבגלל אפיק הנזילות מהווה עוגן בתיקי ההשקעות. האפיקים הסולידיים קצרי-הטווח, לראשונה זה שנים, מניבים תשואה ראויה".

בלאומי מותירים 10% מהתיק בצורה נזילה של פיקדון בנקאי או קרן כספית. לסיכום מציינים שם, כי "התיקים המומלצים ברמות הסיכון השונות נבנים לטווח ארוך, ולכן מותאמים למצבי שוק משתנים. בבסיסו של ניהול תיק השקעות, עומד העיקרון שלפיו ככל שהחשיפה לאפיקים השונים מאוזנת ומגוונת בצורה נכונה, היא צפויה להגן על התיק מפני אירועי קיצון".

"הריבית תישאר גבוהה למשך תקופה ארוכה"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, טוען כי "למרות ההאטה שמתחילים לראות בנתוני הכלכלה, אנו סבורים שייקח זמן עד שהאינפלציה בישראל תתמתן לכיוון היעד של בנק ישראל, ולכן סביר להניח שהריבית תישאר גבוהה למשך תקופה ארוכה, וכנראה שעד סוף השנה.

"במצב עולם כזה, סקטור הבנקאות המקומי, שנסחר כיום במכפילי הון נמוכים מ-1, נראה מעניין להשקעה. מצד שני, סקטור הנדל"ן המניב, ובעיקר המשרדים, צפוי להמשיך להניב להערכתנו תשואות חסר בעקבות ההאטה בכלל ובענף הטכנולוגיה בפרט, ועלויות המימון הגבוהות".