ביג מסכמת שנה עם שיא ברווח הנקי וגידול בהכנסות

ביג הגיעה אשתקד לרווח נקי של כ-1.2 מיליארד שקל • במהלך השנה גדלו הפדיונות בארץ בכ-10%, לעומת 2021, שאופיינה בסגרים ובמגבלות • אסף נגר, משנה למנכ"ל ביג: "המשך העלייה בפדיונות מספק לחברה נקודת פתיחה מצוינת להתמודדות עם האטה/מיתון, ככל שיגיע"

קניון האופנה של ביג בסרביה / צילום: אתר החברה
קניון האופנה של ביג בסרביה / צילום: אתר החברה

ההספדים על הקניונים ומרכזי הקניות, פתיחת השמיים והקניות ברשת לא השפיעו על ביג : החברה מסכמת את 2022 עם שיא ברווח הנקי של כ-1.2 מיליארד שקל, עלייה של כ-15% לעומת כ-1 מיליארד שקל בשנת 2021. בשנת 2020 נרשם הפסד נקי של כ-9 מיליון שקל.

דוחות החברה שמגלים מחיר ממוצע של 6 מיליון שקל לדירה בתל אביב 
התפשרה על שליש מהשווי הרצוי: איטורו גייסה לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר 

הכנסות ביג, בניהולו של חי גאליס, גדלו בכ-18% ב-2022 לכ-1.6 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-1.34 מיליארד שקל בשנה הקודמת. בחברה מסבירים את עיקר הגידול בהשפעת הקורונה שהובילה לירידה בהכנסות הקבוצה בתקופה המקבילה אשתקד, המשך הרחבת הפעילות (פתיחת ביג יהוד ובנין המשרדים NCR ורכישת נכסים בסרביה, במונטנגרו ובפולין), עליית שכ"ד ריאלי וכן העלייה במדד המחירים לצרכן. יתרת הגידול מיוחס לעלייה בשיעור האחזקה בחברת הבת אפי נכסים.

ה- NOI (הכנסות תפעוליות נטו) צמח בכ-14% וחצה לראשונה את רף המיליארד שקל, וה-FFO הריאלי עלה בכ-27.5% לכ-717 מיליון שקל, לעומת כ-562.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2021.

במהלך השנה גדלו הפדיונות בארץ בכ-10% לעומת 2021 שאופיינה בסגרים ובמגבלות. לעומת 2019, טרום הקורונה, נרשם גידול של כ-16% בפדיונות. בסרביה נרשם גידול של כ-15% לעומת 2021, ו-29% לעומת 2019.

מכירת נכסים בארה"ב בהיקף 1.3 מיליארד דולר 

בתחום הנדל"ן המניב, אחד משני תחומי הפעילות העיקריים שלה, פועלת ביג בכמה אזורים גאוגרפיים עיקריים - ישראל, מזרח אירופה ומדינות הבלקן וארה"ב. שיעור התפוסה בנכסים בישראל עומד על 100% בקירוב, בסרביה ובמדינות הבלקן על כ-98% ובארה"ב על כ-97%. כחלק מהתוכנית האסטרטגית להפסקת הפעילות בארה"ב, ביג השלימה מכירת 24 נכסים מתוך 28 בהיקף 1.3 מיליארד דולר, המהווים כ-76% משווי הנכסים שהחזיקה בארה"ב, ובחברה מציינים כי בכוונתה להפנות את המקורות הכספיים שינבעו ממימוש הפעילות בארה"ב, בין היתר, להרחבת הפעילות ביתר השווקים הגאוגרפיים בהם פועלת החברה כיום.

ביג מרחיבה פעילותה גם בתחום ייצור האנרגיה, כשבנובמבר האחרון התקשרה חברת הבת Big Energia Holdings בהסכם להשכרת קרקע במקדוניה המיועדת לבנייה של חווה סולארית לתקופה ארוכת טווח, לשם הקמת פרויקט סולארי בהיקף של 80 מגה וואט. בנוסף, הושלמה רכישת חטיבת קרקע נוספת בצמידות לפרויקט במטרה שתוספת קרקע זו תאפשר בניה של 35 מגה וואט נוספים, בכפוף לאישור רשות התחרות המקדונית, כך שהיקף הפרויקט יגדל ל-110 מגה וואט סה"כ. בנוסף, באוקטובר 2022 חברת הבת ההונגרית Big Energia Holdings, זכתה במכרז בינלאומי להקמת פרויקט רוח וסולאר משולב על קרקע ממשלתית במחוז פלאנק בבוסניה באמצעות חברה בוסנית המוחזקת על ידה ב-95% (לאחר שלב RBT תוחזק ב-100%). עלות הפיתוח וההקמה הצפויות של כלל הפרויקט צפויה להסתכם בכ-108 מיליון אירו.

ביג הרחיבה בשנה האחרונה את פעילותה בתחום המשרדים עם רכישת השליטה באפי נכסים באוגוסט האחרון, אחד משני תחומי הפעילויות העיקריים שלה. באוגוסט 2022 הגדילה את שיעור החזקתה במניות אפי נכסים מכ-66.4% לכ-85.26% וביצעה הנפקת הון בהיקף של כ-1.24 מיליארד שקל, בהשקעה שנועדה להרחיב את חשיפתה לשני תחומים נוספים ומשלימים מבחינתה - משרדים בישראל ותחום הנדל"ן המניב והיזמי במזרח אירופה. במזרח אירופה פועלת אפי נכסים בתחומי קניונים, משרדים, דיור להשכרה ודירות למכירה, בעיקר ברומניה, פולין, צ'כיה וסרביה, בעוד שהיא פועלת בתחום הקניונים והלוגיסטיקה בסרביה ובמונטנגרו.

"ביג מסיימת את שנת 2022 עם תוצאות שיא ב-NOI, ב-FFO וברווח נקי. תוצאות אלו הן המשך ישיר למגמה בשנים האחרונות של ביצועים עדיפים של מרכזי הקניות הפתוחים בכלל, ומרכזי ביג בפרט", אמר אסף נגר, משנה למנכ"ל ביג. "המשך העלייה בפדיונות, לצד העובדה שמלכתחילה העומס במרכזי החברה נמוך משמעותית מהמקובל בענף, מספק לחברה נקודת פתיחה מצוינת להתמודדות עם האטה/מיתון, ככל שיגיע ומנגד יכולת להמשיך ולהעלות את שכ"ד.

"החברה נמצאת בשלבי בנייה שונים בהיקפים שלא ידענו כמותם"

"מרכזי ביג, בכל אזורי הפעילות, נהנים מביקוש גבוה ושיעורי תפוסה המתקרבים ל-100%. הביקוש העודף מתבטא בשיעורי שיווק גבוהים מאוד של המרכזים בפיתוח כבר בשלבים הראשונים של ההקמה ולעיתים אף טרם העליה על הקרקע. למעשה החברה נמצאת בשלבי בנייה שונים בהיקפים שלא ידענו כמותם בעבר, כאשר ביג גלילות צפוי להיפתח בסוף השנה הנוכחית, החל הביצוע של ביג פ"ת, שיהיה מרכז הקניות הגדול ביותר בישראל ובמהלך השנה אנו אף צופים להתחיל בביצוע של הפרויקט בנס ציונה שיכלול שטחי מסחר, משרדים, דיור ודיור מוגן. השלמת הפרויקטים צפויה להגדיל את התזרים התפעולי של החברה בהיקפים משמעותיים וזאת לצד היקפי הפיתוח המשמעותיים, אף הם, של חברת הבת אפי נכסים.

"לצד המודל העסקי הדפנסיבי של החברה אשר נותן מענה, בין היתר, לעליה באינפלציה היות וכל חוזי השכירות של החברה הן בארץ והן במזרח אירופה צמודים למדד, ברמה הפיננסית סיימנו את השנה עם מזומנים בקופה של 1.2 מיליארד שקל (ללא אפי נכסים) כאשר במקביל לחברה מסגרות אשראי פנויות של כ-733 מיליון שקל בנוסף להלוואות ליווי סגורות בגין הפרויקטים בהקמה ונכסים פנויים משעבוד בהיקף של 3.5 מיליארד שקל (לא כולל מניות אפי). הנזילות הגבוהה, המינוף הנמוך ופריסת החוב המיטבית מאפשרת לחברה, בהתאם לתוכנית העבודה, שלא לגייס חוב כלל בשוק ההון במהלך 2023".