מחאות בוועדת רמ"י: שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף נאלץ לרדת מהבמה

מחאות הנוכחים בוועדה מנעו משר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף לנאום, אולם במשרד הבינוי והשיכון מיהרו להדוף את הטענות שהשר הורד מהבמה • פרופ' אבי שמחון שהשתתף בוועדה: "הציבור מאמין לממשלה, ומחירי הדיור כבר יורדים"

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לא שקט בוועידת רמ"י. מחאות הנוכחים בוועדה מנעו משר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף לנאום, והוא נאלץ לרדת מהבמה לאחר כמה דקות. השר, שהספיק לדבר על "שורה של מהלכים" שקידם - נקטע מספר פעמים עד שוויתר.

במשרד הבינוי והשיכון מיהרו להדוף את הטענות שהשר הורד מהבמה, ולדבריהם "בניגוד לפרסומים הכוזבים, בשום שלב שר הבינוי לא ירד מהבמה בוועידת רמ״י אלא זז הצידה עד שהמפגינים עזבו את האולם. השר נאם כמתוכנן". אולם עד שיתברר מי צדק, משרדו שחרר הודעה לתקשורת בה צוטט השר אומר:

"התייצבנו השבוע, מנכ״ל המשרד יהודה מורגנשטרן ואנוכי בפני ועדת הפנים, והצגנו שורה של מהלכים שאנחנו מובילים במשרד" ציין גולדקנופף. לדבריו, המהלכים כוללים "השקעה של מאות מיליונים בהאצת נדל''ן, עדכון המודל של מחיר מטרה באופן כזה שיתעדף אזורים בעלי ביקוש נמוך, פתרונות בדמות שכירות ארוכת טווח, תוכנית לרכישת כ-2,400 יחידות דיור לדיור ציבורי לצד השקעה של 600 מיליון שקל עבור שיפוץ והשמשת דיור ציבורי קיים".

השר הוסיף "במדינת ישראל קיימות מאות אלפי יחידות דיור שאינן מאוכלסות רק בגלל חוסר בתשתיות; כיתות לימוד, כבישים ושבילי גישה, שירותי בריאות ותחבורה, ועוד. שילוב הידיים בין כלל הגורמים הוא המפתח ליצירת פתרונות לדיור בר-השגה".

"אחת ההחלטות שקיבלנו בכדי להתמודד עם האתגר של מצוקת הדיור היא להפנות משאבים לבנייה בפריפריה בה אנו רואים אזור בעל חשיבות לאומית אסטרטגית".

"חשוב מאוד שנזכיר לעצמנו לעתים קרובות שמבעד להחלטות שלנו ניצב אזרח שמשווע לקורת גג. ישנה אלמנה מבוגרת שמתגוררת בדיור ציבורי באזור שיושב על קו השבר הסורי - אפריקני וחוששת מכל רעש שמרעיד את ביתה. יש חייל צעיר שזה עתה סיים את שירותו הארוך למען מדינת ישראל, ויש אברך צעיר שמקים עכשיו בית. וכשהם עומדים לנגד עינינו, לא די בהפעלת תבונה ויצירתיות אלא גם הפעלה של הרגש היהודי".

"התחייבנו על הפחתת מחירי הדיור"

פרופ' אבי שמחון שהשתתף בוועדה ציין כי "אנשים לגלגו על אמירת ראש הממשלה כשאמר שנעצור את מחירי הדיור תוך שבועות ותוך חודשים אבל הנה זה קורה".

"הדבר השני שקורה הוא שהציבור מאמין לממשלה, אם אנשים מאמינים שהממשלה מסוגלת להשתלט על מחירי הדיור, לא נוכל להתחייב על יעד כמותי אבל כן התחייבנו על הפחתת מחירי הדיור וזה צריך להיות היעד של ממשלת ישראל".

שמחון הוסיף כי יש כוחות בקרב הממשלה שרואים במיסים דבר טוב, לדבריו, "הם רוצים להימנע ממשבר פיננסי", מצד שני לדבריו, "קובעי המדיניות מבינים שהציבור דורש מהם להתמודד עם מחירי הדירות, אפשר לעשות זאת מבלי להכניס את המדינה לקשיים פיסקליים ומבלי שתיפגע גביית המסים".

"אנחנו צריכים ללכת למקומות שיש בהם כסף בכדי לשחרר חסמים, אגף תקציבים רוצה לשחרר קרקעות בזול. לפעמים נדרש להוציא הרבה כסף בשביל לשחרר, השאלה אם זה שווה, הגישה שלי היא שבהחלט שווה את זה, יש לנו את המרחב הפיזיקלי, אפשר לבוא לא עם מקלות אלא עם גזרים שיאפשרו לשחרר קרקעות, הפחתה במחיר הקרקעות והוזלת מחירי הדירות".

"שמנו 8 מיליארד שקלים על המטרו" 

שרת התחבורה מירי רגב נאמה אף היא בוועדה. בדבריה, התייחסה לתשתיות התחבורה והתעבורה: "כשמאשרים תוכניות גג מבלי לתת מענה לתשתיות תחבורתיות אנחנו פוגעים באזרחים. ביכולתם של ראשי הערים להמשיך להוביל הסכמי גג. אחת הסוגיות שעולות היא מימון כבישים לשכונות חדשות, ואמרתי שאני לא יכולה לתת לזה מענה אלא שהתקציב צריך להגיע מרמ"י".

"כשנכנסתי לתפקדי הצגתי לראש הממשלה את פרויקט הדגל: חיבור מדינת ישראל מקרית שמונה עד אילת וחיבור המדינה לאורך ולרוחב, דבר שישנה את החברה הישראלית", אמרה. "כמובן שחיבור המדינה ברכבות לא מספיק, כי בסופו של דבר אדם צריך לצאת מהיישוב שלו למרכזים הגדולים", והוסיפה, "שאטל ימי, שגם את זה החזרתי לשולחן - אין שום סיבה שמדינת ישראל שוכנת ים ולא תשתמש בו, אין שום סיבה שתושבי נהריה עכו חיפה הרצליה לא ישתמשו בים ככלי תחבורתי".

בהתייחסה לפרויקט המטרו, אמרה "שמנו 8 מיליארד שקלים על המטרו ולא הפסקנו את תכנון המטרו, אבל אני לא אקדם את המטרו לפני שאקדם את הרכבת שמחברת את ישראל בין ק"ש לאילת. המטרו יקודם רק אם תקודם הרכבת כולל הקו למעבר שיח' חוסין המחבר למדינות המפרץ".

רגב: "מעולם לא הייתה לי בעיה עם הפגנות"

רגב התייחסה גם לרפורמה במערכת המשפט: "אנחנו נמצאים לפני ימים מורכבים, פסח, רמדאן, יום העצמאות ויום הזיכרון. מעולם לא הייתה לי בעיה עם הפגנות, חוויתי את זה כשרת התרבות". 

"הייתי חברה בוועדת השופטים, מינו 61 שופטים על הראש שלנו, בשעה שלוקח יותר זמן להכין מנה חמה מהזמן שלוקח למנות שופט בישראל. אנחנו רוצים שכולם יתחלקו שווה בעוגה, אל תזלזלו באינטליגנציה שלנו, הרפורמה רק מחזקת את החברה הישראלית, ומאפשרת לכולם להתחלק שווה בעוגה".