למרות עצירת החקיקה: הקואליציה הניחה על שולחן הכנסת את החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים

הקואליציה הניחה אתמול בשעה 18:10 את החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים על שולחן מליאת הכנסת, ובחרה שלא להודיע לחברי הכנסת על כך • מדובר אומנם באקט טכני, אך כעת הקואליציה יכולה להעלות את ההצעה מתי שתרצה ולאשר אותה בתוך יממה • ליברמן בתגובה: "נתניהו שיקר שוב" • מובילי המחאה: "מדובר בפייק הידברות"

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הקואליציה הניחה אתמול (ב') בשעה 18:10 את החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים על שולחן מליאת הכנסת, ובחרה שלא להודיע לחברי הכנסת על כך. מדובר אומנם באקט טכני, אך כעת הקואליציה יכולה להעלות את ההצעה מתי שתרצה ולאשר אותה בתוך יממה. 

רגע לפני עצירת החקיקה: למה לשמחה רוטמן היה דחוף כל כך לסיים את הדיונים בוועדה? 
ברכות מהבית הלבן: כך מגיבים בעולם על נאומו של נתניהו
השגיאות הגדולות של בנימין נתניהו | פרשנות 

באופוזיציה התרעמו על המהלך ועל כך שחברי הכנסת לא קיבלו הודעה כי הצעת החוק הונחה. מוועדת החוקה נמסר כי "מועד ההכרזה על ההנחה במליאה נתון לשיקול-דעת מזכירות הכנסת. יצוין כי מדובר בהליך רגיל, במסגרתו מרגע שהצעת חוק מאושרת בוועדה, היא מועברת לנסחות ומשם לדפוס ולאחר מכן למזכירות הכנסת לצורך הכרזה על הנחה".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, התעקש אתמול לסיים את ההצבעה על שני החוקים שיאפשרו לקואליציה למנות בעוד 7 חודשים שני שופטים לבית המשפט העליון, בהם את נשיא בית המשפט העליון הבא. בתום דיון סוער אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את החקיקה הנדרשת לשינוי - זאת כשברקע כבר נשמעו קולות מחברי הקואליציה לעצירת החקיקה, ולמרות ההבנה שנתניהו יעצור את השלמת החקיקה. הוועדה התכנסה שעות ספורות אחרי שהמונים יצאו לרחובות ברחבי הארץ באופן ספונטני בעקבות הכרזתו של ראש הממשלה כי יפטר את שר הביטחון יואב גלנט, שדרש לעצור את החקיקה ולדאוג בכך לביטחון המדינה.

לפי הצעת החוק, הוועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים, בהם שלושה שופטים, שלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה ושני חברי כנסת מהאופוזיציה. שני המינויים הראשונים לבית המשפטי העליון יהיו של הקואליציה ברוב של 6 חברי ועדה מתוך 11. המינוי השלישי ידרוש הסכמה של נציג האופוזיציה. המינוי הרביעי ידרוש הסכמה של נציג האופוזיציה ושופט. מינויים לערכאות הנמוכות יהיו ברוב של 7 מתוך 11. מאחר שהקואליציה בוחרת את נשיא העליון, תהיה לה שליטה בזהות חבר ועדה נוסף על השישה. 

"אקדח לרקה" 

שר האוצר לשעבר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הגיב: "כמו שהזהרתי, נתניהו שיקר שוב. במקום ללכת להידברות אמיתית אצל נשיא המדינה ולאחות את הקרע בעם, הקואליציה יורקת לציבור בפרצוף והניחה ברגעים אלה את חוק יסוד: השפיטה ובתי המשפט על שולחן הכנסת. המשמעות היא שבכל רגע נתון זה יכול לעלות להצבעה ולעבור למליאה. אקדח לרקה במלוא מובן המילה".

ח"כ גלעד קריב מהעבודה, יו"ר ועדת החוקה הקודם, מסר בתגובה: "הנחת חוקי ההשתלטות על בתי המשפט על שולחן מליאת הכנסת אחרי סיום דיון בוועדת החוקה היא עניין פרוצדורלי, אבל גם לפרוצדורה יש משמעות והשלכות. יש למשוך את הצעות החוק חזרה לוועדה לפני כל התחלה של הידברות".

ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד הוסיפה: "אין ספק שככה לא מנהלים הידברות אמיתית בנפש חפצה. ככה מתנהלים נוכלים". 

ח"כ נעמה לזימי מהעבודה פנתה במכתב ליו"ר ועדת החוקה רוטמן ודרשה למשוך מיידית את הנחת החוק בחזרה לוועדה. לדבריה, מדובר בהצמדת "אקדח לרקה", ומשיכת החוק לוועדה "תרחיק ולו במעט את האקדח מרקת הדמוקרטיה של עם ישראל". 

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו בתגובה הנחת החוק: "המזימה ברורה - מדובר בפייק הידברות לצורך העברת הדיקטטורה בתחילת המושב. לא ניתן לחוקי הדיקטטורה לעבור, לא מיליוני האזרחים שהפגינו עד היום ולא קיר הברזל שיתייצב מולם. ניפגש בשבת בקפלן".