היועמ"שית: אין מקום להיעתר לבקשת ביזיון ביהמ"ש נגד נתניהו

התנועה לאיכות השלטון ביקשה לקבוע כי רה"מ נתניהו ביזה את ביהמ"ש כשהצהיר כי יתערב בנושא הרפורמה המשפטית, חרף הסכם ניגוד העניינים עליו חתם • היועמ"שית בהרב-מיארה לבג"ץ: "הגם שהדברים שנשא רה"מ מהווים פעולה הנגועה בניגוד עניינים, אין מקום להיעתר לבקשה. כדי לבסס טענת ביזיון יש לעמוד בתנאים מוגדרים, שאינם מתקיימים במצב הנוכחי"

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הגיבה היום (ב') לעתירת התנועה לאיכות השלטון לקבוע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביזה את בית המשפט. עמדתה היא שאין מקום להיעתר לבקשה. 

בקשת התנועה הוגשה בעקבות הצהרת נתניהו כי "הוא נכנס לאירוע" ויתערב בחקיקה לשינוי מערכת המשפט, זאת חרף הסכם ניגוד העניינים עליו חתם ואושר בבג"ץ. בבקשת איכות השלטון נכתב כי "ממעשיו של נתניהו עולה תמונה מבהילה, לפיה ראש הממשלה בישראל עושה דין לעצמו, תוך שהוא מפר את הסדר ניגוד העניינים שנערך לו. חמור מכך - הוא מפר בזדון וביודעין את פסק דינו החלוט של בית המשפט".

התנועה ביקשה לקבוע כי נתניהו ביזה בהצהרתו את בית המשפט ולהטיל עליו קנס, מאסר או סנקציה אחרת, בהתאם לפקודת ביזיון בית המשפט. 

ה-OECD: מערכת משפט עצמאית בישראל חשובה לעידוד השקעות 
"טיפש, דרעק, סמרטוט רצפה": כך נשמעו בכירי המשק בקבוצה הפרטית שהוקמה כדי להילחם ברפורמה המשפטית 

לפני כשבוע הורתה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לראש הממשלה נתניהו וליועמ"שית בהרב-מיארה להגיב לעתירת התנועה לאיכות השלטון, והיום כאמור מסרה היועמ"שית לבג"ץ את תגובתה לבקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט. 

"אין מקום להיעתר לבקשה" 

על-פי תגובתה של בהרב-מיארה, "הגם שהדברים שנשא ראש הממשלה ביום 23.3.23, ובתוך כך כוונתו המוצהרת לעסוק כעת באופן ישיר ביוזמות הנוגעות למערכת המשפט, מהווים פעולה הנגועה בניגוד עניינים, אין מקום להיעתר לבקשה. כדי לבסס מבחינה משפטית טענת ביזיון, יש לעמוד בתנאים מוגדרים, שאינם מתקיימים במצב הדברים הנוכחי".

עם זאת, בתגובה צוין כי עמדת היועמ"שית לעניין הבקשה אינה משנה מחובתו של ראש הממשלה לקיים את הדין ולהימנע מפעולה בניגוד עניינים.

בהרב-מיארה מזכירה כי "בית המשפט כבר קבע כי ניגוד העניינים שבו מצוי ראש הממשלה הוא חריג בטיבו ובעוצמתו. במצב חריג זה, על ראש הממשלה להקפיד הקפדה יתרה על הכלל שאוסר על פעולה במצב של ניגוד עניינים".

עוד צוין בתגובת היועמ"שית כי "הקואליציה בראשותו של ראש הממשלה קידמה יוזמות לשינויים מהותיים במערכת המשפט, אשר אם ימומשו, צפויות גם להיטיב עמו לעומת המצב הקיים, בכל הנוגע למשפטו. 

"על היועצת המשפטית לממשלה מוטלת החובה, המתחייבת מהדין ומפסיקתו של בית המשפט, להבהיר מהן ההגבלות הרלוונטיות מתחום ניגוד העניינים החלות במצב דברים זה. בלא קביעת מגבלות רלוונטיות והקפדה עליהן, עשוי ראש הממשלה להימצא בהפרת דין שיטתית ומוצהרת. 

"ככל שראש הממשלה חולק על אופן יישום המגבלות שנקבעו, באפשרותו להעלות את טענותיו בפני בית המשפט במסגרת הליך מתאים".

היועמ"שית לנתניהו: הפרת את פסיקת העליון 

נזכיר כי ביום חמישי לפני שבוע וחצי אמר נתניהו בנאומו: "עד היום ידיי היו כבולות. הגענו למצב אבסורדי שאם הייתי נכנס לאירוע הזה, דבר שהתפקיד שלי מחייב, איימו להוציא אותי כראש הממשלה לנבצרות - דבר שהיה מבטל את תוצאות הבחירות ואת רצונם של מיליוני אזרחים. זה דבר אבסורדי שלא ייתכן בדמוקרטיה מתוקנת. לכן אני מודיע לכם, ידידיי אזרחי ישראל - עד כאן. אני נכנס לאירוע. אני שם בצד כל שיקול אחר. למען העם שלנו והמדינה שלנו, אני אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפתרון".

יום למחרת הודיעה היועמ"שית בהרב-מיארה לנתניהו כי הצהרתו, לפיה הוא "נכנס" לטפל בשינויים במערכת המשפט, אינה חוקית ונגועה בניגוד עניינים; וכי העובדה שלא ניתן להוציא את נתניהו לנבצרות לא פוטרת אותו מהסכם ניגוד העניינים.

עו"ד בהרב-מיארה כתבה לנתניהו: "הפרת את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה בהיותך ראש ממשלה הנאשם בפלילים, עליך להימנע מנקיטת פעולות אשר מעוררות חשש סביר לקיומו של ניגוד עניינים בין האינטרסים האישים שלך הנוגעים להליך הפלילי לבין תפקידך כראש ממשלה".

היועמ"שית הוסיפה במכתב כי בפברואר היא הנחתה את נתניהו להימנע מעיסוק ישיר או עקיף בשינוי מערכת המשפט. "האמור במכתבי מחייב אותך, ותיקון החקיקה בעניין הנבצרות אינו פוטר אותך מחובה זו".

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, מסר בשבוע שעבר לאחר הגשת בקשת ביזיון בית המשפט: "שלטון החוק שולט גם בשלטון, וראש הממשלה ייאלץ להרכין את ראשו בפני החוק ולקיים את הוראות החוק כלשונן וככתבן. 'כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן. מִשְׁפַּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם'. גם לראש הממשלה".