מגמה חיובית מתחילת השנה: מה עשו קופות הגמל וקרנות הפנסיה באפריל?

שוקי המניות ואיגרות החוב בישראל ובעולם נהנו מעליות שערים בחודש החולף, וכתוצאה מכך קופות הגמל נהנו מתשואות חיובית • גם קרנות הפנסיה נהנו מהמגמה החיובית בשווקים, ועל פי תחזית מיטב מציגות תשואה ממוצעת של 3.4% מתחילת השנה במסלול עד גיל 50

הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הבורסה בתל אביב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חודש אפריל הסתיים עם מגמה חיובית בשווקים בישראל ומעבר לים, מה שצפוי לבוא לידי ביטוי גם בביצועי קופות הגמל וקרנות הפנסיה. בין היתר, נרשמו עליות שערים בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, ובאיגרות החוב הקונצרניות בארץ. בבית ההשקעות מיטב מסבירים כי גם פיחות השקל, מול הדולר ובעיקר מול האירו, תרמו לאחזקות המט"חיות וגם הן אחראיות לתשואה החיובית של הקופות.

משקיעים מתלהבים מתחום החוב הפרטי, ומפספסים את הסיכונים | המשקיע האינטליגנט, WSJ
בגלל האינפלציה העיקשת: הפד צפוי להעלות את הריבית גם השבוע
"למכור את המניות בחודש מאי ולצאת?": השאלה שמסעירה את המשקיעים 

בבורסה המקומית, מדד ת"א 35 ומדד ת"א 125 עלו ב-1.6% כל אחד. בארה"ב המדדים המובילים עלו בעד 1.5% וגם באירופה נרשמה מגמה חיובית. על פי תחזית מיטב, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הגדולות ייהנו בממוצע מתשואות חיוביות של 1.6% בממוצע במסלול הכללי, ושל 2.7% במסלול המנייתי. 

חודש אפריל למעשה ממשיך את המגמה החיובית שמלווה את החוסכים מתחילת השנה. בארבעת החודשים החודשים של ינואר-אפריל, השיגו החוסכים במסלול המנייתי בממוצע תשואה של 4.5%. במיטב מעריכים כי הקופות בעלות הביצועים הטובים ביותר יציגו תשואה של כ-6%, ואלו שבטווח התחתון כ-3%. החוסכים במסלול הכללי נהנו מתשואה ממוצעת של 2.5%, כאשר הטווח בין הקופות השונות עומד על 2%-3%.

גם קרנות הפנסיה הציגו תשואה חיובית בחודש האחרון, ומתחילת השנה בכלל. התשואה הממוצעת במסלול עד גיל 50 עומדת על 1.7% באפריל, ועל 3.4% בסך-הכול בחודשים ינואר-אפריל.

הביצועים החיוביים הללו מגיעים לאחר שנה מאתגרת במיוחד לחוסכים. ב-2022, רשמו קופות הגמל תשואה ממוצעת שלילית ממוצעת של כ-8% במסלול הכללי, ותשואה שלילית כפולה במסלולי המניות - 15.5%.

זאת, לאחר רצף חיובי במיוחד של שנים שבהן המשקיעים השיגו תשואות נאות. בחמש השנים האחרונות שלפני 2022 (2017-2021) ובעשר השנים האחרונות (2012-2021) קופות הגמל הכלליות הציגו תשואה שנתית ממוצעת חיובית של 7.3% ו-6.7% בהתאמה.