חשד: דיווחו על מכירת מגרש אך בפועל מכרו בית בשלבי סיום

רשות המסים עצרה שלושה חשודים בחשד לדיווח כוזב על עסקת מקרקעין במטרה להקטין את תשלום מס השבח ומס הרכישה • הרשות נעזרה בתצלומי אוויר שהוכיחו כי הייתה בנייה במגרש כבר בשנת 2020

כניסה לעיר כפר יונה / צילום: שלומי יוסף
כניסה לעיר כפר יונה / צילום: שלומי יוסף

בעל קרקע שדיווח לרשות המסים על מכירת מגרש בכפר יונה ב-1.7 מיליון שקל ב-2021, חשוד בהסתרת העובדה שהלכה למעשה מכר בית שנבנה על המגרש ונמצא בשלבי סיום הבנייה. רשות המסים נעזרה בתצלומי אוויר משנת 2020, שהוכיחו כי כבר אז נערכה בנייה במגרש.

החשודים - המוכר רועי חזן והרוכשים אברהם חלפון ובנו מוטי חלפון - נעצרו על-ידי רשות המסים ושוחררו בתנאים מגבילים על-ידי בית המשפט, בחשד להגשת הצהרות כוזבות למיסוי מקרקעין במטרה להקטין תשלום את מס השבח ומס הרכישה בעסקת מכירת מקרקעין. 

השינויים במיסוי מקרקעין שמתחבאים בחוק ההסדרים 
האם מותר למעסיק לעשות שימוש במצלמות במרחב הציבורי נגד העובד?

מבקשת המעצר, שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב על-ידי פקיד שומה חקירות מרכז, עולה כי רועי חזן הגיש לרשות המסים הצהרה על מכירת מגרש בכפר יונה לאברהם חלפון, בתמורה לסך של 1.7 מיליון שקל בנובמבר 2021. ביקורת שנערכה במשרד מיסוי מקרקעין נתניה אודות הצהרתו של חזן על המכירה, העלתה חשד כי השניים הגישו במסגרת העסקה מסמכים כוזבים ומזויפים לרשות המסים.

במסגרת הביקורת התבקשו השניים להגיש אסמכתאות לאישור מועד בניית המבנה במגרש. על-פי האישורים שהוגשו, בניית הבית החלה בשנת 2021, אך מבדיקה שנערכה במיסוי מקרקעין עולה כי מסמכים אלה הוזמנו בכלל עבור אדם אחר מכפר יונה, ולא עבור אברהם חלפון כפי שהוצג.

בדיקות הבטון שלא היו ותצלומי האוויר שמראים בנייה

בין היתר, התברר כי מסמכים שהוגשו למיסוי מקרקעין בנוגע לבדיקות בטון היו מזויפים. במהלך הדיונים בקשה מפקחת מיסוי מקרקעין נתניה קבלות על רכישות בטון על-מנת לאמת את מועד התחת הבנייה, אך במקום זאת קיבלה מסמך ערוך שעל-פיו הבנייה החלה ב-1 בדצמבר 2021. המפקחת לא התעצלה ופנתה לחברה המבצעת את בדיקות הבטון וביקשה לקבל את מסמכי הבדיקה, וכך התגלה כי מזמין הבדיקה היה אדם אחר, ולא הרוכש של הקרקע.

כמו כן, המפקחת פנתה לבדיקת תצלומי אוויר של המקום, שאיששו את החשד כי הדיווחים לרשות המסים כוזבים. מתצלומי אוויר של מועצת אבן יהודה במקום עלה כי כבר בשנת 2020 קיימת בנייה במגרש. לאור זאת, עלה החשד כי העסקה שדווחה למיסוי מקרקעין כמכירת מגרש היא בפועל מכירת בית בשלבי סיום, וכי השניים, בסיוע בנו של אברהם חלפון, מוטי, הגישו הצהרות כוזבות לרשות המסים.

לאור הממצאים נפתחה חקירה גלויה נגד שלושת החשודים, במסגרתה נערכו חיפושים בבתיהם, ונתפסו מסמכים, מחשבים וטלפונים.

בבקשה לשחרור החשודים ממעצר צוין כי אברהם חלפון הודה כי המסמך שהוגש על-ידי על-מנת לתמוך בטענת הבנייה המוקדמת, הוא מזויף. בנו, מוטי, מכחיש כל קשר לעסקה.

בדיון שהתקיים הכחישו באי-כוחם של החשודים, עו"ד ד"ר חיים גבאי ועו"ד דניאלה גבאי-בן זאב, את החשדות המיוחסים לחזן ולחלפון, וטענו כי "החקירה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. הם אנשים נורמטיביים", ו"הם לא הודו בשום שלב בחשדות שהוטחו נגדם".

השופטת עדי יעקובוביץ מבית משפט השלום בתל אביב שחרר את השלושה בתנאים מגבילים, ביניהם התחייבות עצמית בסך 300 אלף שקל כל אחד, ערבות צד ג' ואיסור יציאה מהארץ ל-180 יום. 

*** חזקת החפות: רועי חזן, אברהם חלפון ומוטי חלפון הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בעבירות המיוחסות להם בחקירה, ועומדת להם חזקת החפות.