סנטימנט חדש בשוק המט"ח? הדולר נחלש לעומת השקל

אחרי מספר ימים של פיחות בשקל, המטבע המקומי מתחזק היום מול הדולר והאירו • מזרחי טפחות: "הדוח של חברת הדירוג פיץ' מוסיף אלמנט חיובי לכלכלה הישראלית"

הדולר נחלש /. צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
הדולר נחלש /. צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר פיחות חזק של המטבע הישראלי בשבוע שעבר, תפנית בשוק המט"ח - החל משעות הבוקר (ג') השקל מתחזק לעומת המטבעות הזרים.

נכון לכתיבת שורות אלו הדולר נחלש בכ-0.6% לשער של 3.70 שקלים, האירו יורד ב-0.5%, ושער החליפין הנוכחי שלו עומד על 3.98 שקלים למטבע. הליש"ט, שגם רשמה ירידות מוקדם יותר, התייצבה, ושערה כעת עדיין 4.60 שקלים, בדומה לשער היציג שנקבע אתמול. 

התחזיות של האנליסטים: עד לאן הדולר יכול להגיע 
לידיעת גיא זהר: מי אחראי לזינוק בשער הדולר בשבוע שעבר? 

מדוע זה קורה? נראה שיש לכך כמה גורמים אפשריים. ראשית, מעריך רונן מנחם, כלכלן השווקים הראשי בבנק מזרחי טפחות, "הדוח של חברת הדירוג פיץ' מוסיף אלמנט חיובי לכלכלה הישראלית".

סוכנות דירוג האשראי פיץ' פרסמה היום סקירה עדכנית על כלכלת ישראל תחת הכותרת המעודדת "צמיחה כלכלית חזקה היא מפתח למסלול החוב של ישראל". על פי הדוח מצבה הכלכלי של ישראל בדרך הנכונה להתחזקות עתידית של דירוג האשראי, זאת אם חוסר הוודאות הפוליטי ישכך.

פיץ' הצביעה על כך שאישור התקציב בשבוע שעבר מסייע לוודאות הפוליטית וכי יחס החוב של ממשלת ישראל לעומת התמ"ג צפוי לרדת בשנים הקרובות.

מלבד זאת, דברי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה מעלים את האפשרות לעליית ריבית נוספת. ירון ציין כי "ככל שמגמת הפיחות בשקל תימשך, ייתכן ותידרש מדיניות מוניטרית מרסנת עוד יותר".

דבריו בדבר האפשרות שפיחות השקל יביא לעליות ריבית נוספת, מבהיר מנחם ממזרחי טפחות, יכולים לחזק את רגשות השוק ולפיכך לגרום להתחזקות השקל אל מול המטבעות הזרים.