ההגרלה החוזרת של מחיר למשתכן מכה גלים: עשרות אלפים נרשמו

בנתניה נרשמו יותר מ־33 אלף משקי בית, ובטבריה נרשמו כמעט 20 אלף איש, בתקווה לזכות בדירות גדולות במיוחד • בראשון לציון צפויות הנחות של 1.8 מיליון שקל

בנייה בראשון לציון / צילום: Shutterstock
בנייה בראשון לציון / צילום: Shutterstock

עשרות אלפי נרשמים מקווים שחלומות בני רסיסי אחוזים יתגשמו, והם יזכו מחר (ג') בהגרלת דירות שכוללת ככל הנראה את ההנחות הגדולות ביותר שנרשמו עד כה במסגרת כל התוכניות המרכיבות את תוכנית הדיור הממשלתית "דירה בהנחה". לפי חישובי גלובס, במקרים מסוימים ההנחה על מחירי הדירות תגיע ליותר ממיליון שקל, ולא פעם הן חותכות את מחירי השוק ב-50% ויותר. ואולם כגובה ההנחה - פוחת הסיכוי לזכות בדירת החלומות, וזאת עקב ריבוי המשתתפים והמספר הקטן של הדירות שמשתתפות בהגרלות.

מדובר בהגרלת המשך במסגרת "מחיר למשתכן", שנפתחה בשבוע שעבר ותיסגר ביום שלישי בחצות. 

החלופה התל אביבית לתמ"א 38: זכויות הבנייה יגדלו 
המועצה הארצית ממשיכה לקדם את המטרו: מה הפוטנציאל הנדל"ני, ומה יקרה אם התוכנית תיעצר? 

מכיוון שרוב ההגרלות הן המשך להגרלות שבוצעו במקור לפני למעלה משלוש שנים, הכללים לפיהן מיטיבים בהרבה מאשר אלה שמנחים את הדור החדש של ההגרלות, שמבוצע לפי תוכניות "דיור מופחת" ו"מחיר מטרה".

יש שני כללים שגורמים במישרין לגובה ההנחות שניתנות במסגרת מחיר למשתכן: הראשון הוא מחירי הבסיס המחושבים, שהוצמדו במסגרת התוכנית ליולי 2015, בעוד שבתוכניות החדשות הם מוצמדים בחלקם לסוף 2020, ובחלקם לתקופה הנוכחית; השני הוא, שאין בתוכנית הישנה מגבלה לגבי גובה ההנחות שמתקבלות, בעוד שבתוכניות החדשות מדובר בהנחות של 300 אלף שקל בלבד. 

כל זה משך תשומת-לב מיוחדת להגרלה של ימים אלה. היא כוללת 28 דירות בשדרות (הגרלות שמוגבלות רק לבני המקום), 26 דירות במגדל העמק, חמש בטבריה, שתיים באופקים (מוגבלות לבני המקום), אחת בעכו (לבני המקום בלבד) וגולות הכותרת: 58 דירות בראשון לציון (שמוגבלות רק לנרשמי סדרות א' וב' של "מחיר למשתכן", כלומר כאלה שנרשמו עד 24 בספטמבר 2017) ו-2 דירות בנתניה. 

 

ההנחות הגדולות ביותר

הדירות בנתניה ובראשון לציון צופנות את ההנחות הגדולות ביותר: בנתניה מוגרלת דירת 4 חדרים, 115 מ"ר, בקומה 11ב-1.295 מיליון שקל (לפני הצמדה למדד תשומות הבנייה) בפרויקט של פרץ לוזון בשכונת אגם; דירות חדשות בגודל דומה נמכרו בשכונה במחירים של 2.65 מיליון שקל, כך שההנחה במקרה זה עולה על 1.3 מיליון שקל. 

הדירה השנייה המוגרלת בנתניה היא דירת גן 4 חדרים, 106 מ"ר עם כמעט 400 מ"ר חצר צמודה, והיא תימכר ב-2.3 מיליון שקל. לא נמכרו בעת האחרונה דירות דומות בשוק החופשי בנתניה, אך ניתן להעריך שגם כאן ההנחה שוות-ערך ליותר ממיליון שקל.

לא פלא שעם הנחות כאלה, הסתערו על הפרויקט למעלה מ-30 אלף נרשמים, שמתפללים לזכות בהגרלות, בהן גם סיכוי הזכייה שלהם מגיע למאית האחוז (0.01%), נכון ליממה לפני סגירת ההגרלה.

לוותיקי הנרשמים ב"מחיר למשתכן", בוגרי סדרות א' וב', שהסתיימו ב-24 בספטמבר 2017, ושטרם זכו בדירה, יש הגרלת חובה בשכונת נוריות בראשון לציון, שם מוגרלות 58 דירות של חברת שבירו. היצע הדירות כולל דירות 3 חדרים, כ-80 מ"ר, במחירים של כ-900 אלף שקל, דירות 5 חדרים כ-130 מ"ר ב-1.5 מיליון שקל ודירות 6 חדרים 155 מ"ר במחירים של כ-1.8 מיליון שקל.

מעבר לזה שהמחירים צמודים למדד תשומות הבנייה, בחברה מדגישים כי הגישו עתירה נגד שיטת ההצמדה החדשה שנכפתה עליהם, ואם יזכו בעתירה - המחירים יעלו בעשרות אלפי שקלים. עדיין מדובר כמובן במחירים אטרקטיביים ביותר שמגלמים הנחות של כ-1.8 מיליון שקל לדירות 5 ו-6 חדרים, יחסית למחירי השוק.

מכיוון שהרישום להגרלה זו מוגבל, מספר הנרשמים להגרלה בראשון לציון הוא הנמוך ביותר, וסיכוייהם לזכות בדירה מוזלת מגיעים לקצת פחות מ-2%, נכון ליממה לפני סגירת ההגרלה.

גם במקומות האחרים (למעט עכו) ההנחות שמציעה ההגרלה הנוכחית חריגות בנוף ההגרלות הרגיל. כך, דירות 3 חדרים באופקים שפרויקט של י.ח. דמרי מוצעות במחירים של כ-650 אלף שקל, בעוד שמחיר שוק של דירות 3 חדרים במקום עולה כפליים בערך; דירות 5 חדרים במגדל העמק בפרויקט של תופיק זיאד מוצעות למכירה ב-700-800 אלף שקל, בעוד שמחיר דירות 5 חדרים חדשות בעיר מגיעים ל-1.4 מיליון שקל ומעלה.

ולבסוף, מי שמחפשים דירת חלומות מבחינת גודל, ופחות משנה להם היכן, כדאי להצפין עד לטבריה, שם מוגרלות דירות גן 3 ו-4 חדרים עם גינות של 50-160 מ"ר במחירים של 630-890 אלף שקל, דירות 4 חדרים עם מרפסות של 39-64 מ"ר ב-710-735 אלף שקל ודירת 5 חדרים 150 מ"ר עם מרפסת של 90 מ"ר בכ-990 אלף שקל. לפי מספר הנרשמים להגרלה, כ-18 אלף עד כה, נראה כי מפרטי הדירות קוסמים לרבים.