ספינה מתקופת הטיטאניק קדחה חור של כ-10 מיליון שקל בדוחות חברת סקייליין

חברת הנדל"ן שנסחרת בת"א ופועלת בצפון אמריקה תרמה למוזיאון בקנדה ספינה "היסטורית", אחרונה מסוגה, ונאלצה להפריש את ערכה בספרים • סקייליין תקבל הכרה בגין תרומה בסכום שייקבע ע"י הרשויות בקנדה, ותזכה בגינה בהטבת מס נדחית • החברה עלולה להידרש להזרמת סכום תרומה נוסף במזומן עד סוף השנה הנוכחית

הספינה ההיסטורית Keewatin / צילום: Shutterstock
הספינה ההיסטורית Keewatin / צילום: Shutterstock

איך השפיעה ספינה מתקופתו של המלך האנגלי אדוארד על השורה התחתונה של חברת נדל"ן הפועלת בקנדה, ושמניותיה נסחרות בבורסה בתל אביב?

ההימורים נגד ה-S&P 500 מתרבים למרות החיבה למניות ההייטק
המס בנורבגיה עלה, ומספר שיא של מיליונרים ברחו
הממשלה רוצה להגדיל היתרי בנייה, אך ועדות התכנון לא עומדות בעומס

חברת סקייליין, העוסקת ברכישה, החזקה וניהול של אתרי נופש בצפון אמריקה, עדכנה בדוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה על תרומה של הספינה שהייתה בבעלותה למוזיאון ימי בקנדה. התרומה, שבוצעה במסגרת תוכנית תרומות מיוחדת של הממשל הפדרלי בקנדה, תאפשר לסקייליין להכיר בתרומה בסכום שייקבע על ידי הממשל הקנדי ותספק לה הטבת מס נדחית.

גריעת הספינה מדוחותיה של סקייליין גרמה לה להפסד הון חד-פעמי שאינו במזומן, שבו הכירה בדוחות הרבעון שפורסמו בחודש שעבר. סכום הנכסים שנגרעו עמד על 3.9 מיליון דולר קנדי (כ-10 מיליון שקל), והחברה ציינה גם כי היא עלולה להידרש להעמיד עוד סכום של עד מיליון דולר קנדי כתרומה במזומן עד סוף השנה הנוכחית, בהתאם לתנאי העסקה. זאת ככל שלא יהיה תורם נוסף.

החברה, בראשותו של המנכ"ל בלייק לאיין, סיימה את הרבעון הראשון עם הכנסות של 90 מיליון שקל, רובן ממלונות ואתרי נופש, עלייה של 10.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2022. בשורה התחתונה עברה סקייליין להפסד רבעוני של 14.3 מיליון שקל, לעומת רווח של 2.5 מיליון שקל ברבעון המקביל (והפסד של 4 מיליון שקל בשנת 2022 כולה).

ניצלה מגריטה ושימשה כמוזיאון

איך התגלגלה הספינה ההיסטורית לדוחות החברה? מדובר בספינה ששמה Keewatin, שנחשבת כיום לספינה האחרונה ששרדה מתקופתה (אגב, הספינה המפורסמת ביותר של תקופתה הייתה הטיטאניק). קיוואטין נבנתה בסקוטלנד בשנת 1907, ויחד עם ספינות נוספות, הובילה נוסעים ומשא באגמים הגדולים בצפון אמריקה עד לשנת 1965.

כשהפסיקה את פעילותה, היא "ניצלה" מגריטה כשזוג ממישיגן רכש אותה, העביר אותה לאגם אחר ושם הפעיל בה מעין מוזיאון ימי במשך 45 שנה. כשקיוואטין שטה באגמים, היא עגנה בין היתר בנמל Port McNicoll. סקייליין נכנסה לתמונה בשנת 2012 כשבעליה העביר אותה בחזרה לנמל הבית, למתחם בבעלות סקייליין.

הספינה ההיסטורית, Keewatin / צילום: Shutterstock
 הספינה ההיסטורית, Keewatin / צילום: Shutterstock

לפי דיווחים באתר נדל"ן קנדי, סקייליין רכשה את המתחם ב-2006 ותכננה לבנות בו בתים, חנויות ומרינה, אך התכנון נשאר על הנייר בלבד. ב-2017 היא מכרה אותו ב-42 מיליון דולר קנדי, אך הרוכשים שילמו רק את המקדמה ולא את שאר הסכום שעליו סוכם, ונכון לדוחות 2022 הקרקע עדיין רשומה בדוחות סקייליין. עסקה נוספת למכירת הקרקע בוצעה בסוף 2021 תמורת 32.5 מיליון דולר קנדי, כאשר בסוף 2022 יתרת התשלום לסקייליין עמדה על 27.8 מיליון דולר קנדי, והיא משולמת בתשלומים חודשיים.

לפי פרסומים באתרים קנדיים, סקייליין חיפשה בשנים האחרונות למי להעביר את הספינה, שדורשת מאמצי שימור בהתאם לקריטריונים קפדניים של המחלקה למורשת קנדית. עוד דווח כי מ-2012 עד 2020, הספינה שימשה אטרקציה היסטורית בנמל מקניקול ותופעלה על ידי מתנדבים.

אולם מאז פרוץ מגפת הקורונה ב-2020, סקייליין חסמה את האפשרות להגיע לספינה, והמתנדבים שסייעו בשימור שלה נאלצו להפסיק את פעילותם. תושבי האזור ומתנדבים ביקשו לערב את הרשויות הקנדיות בנושא באמצעות עצומה והפגנה, אך סורבו משום שמדובר ברכוש פרטי.

הכרה בתרומה תזכה בהטבת מס

בסופו של דבר, בעזרת מעורבות של אזרחים נוצר הקשר עם המוזיאון הימי (the Marine Museum of Great Lakes), שקיבל לבסוף את הספינה בחורף האחרון והבטיח להציג אותה למבקרים מ-2024. לפי פרסומים בקנדה, חלק מהאזרחים המעורבים מודאגים מהעברת הספינה למוזיאון ומבקשים להשאיר אותה בנמל. כאמור, סקייליין תקבל הכרה בגין תרומה בסכום שייקבע על ידי הרשויות בקנדה, ותזכה בגינה בהטבת מס נדחית.

סקייליין עוסקת בעיקר ברכישה, החזקה וניהול של מלונות ואתרי נופש בארה"ב ובקנדה. החברה נסחרת בשווי של 288 מיליון שקל אחרי עלייה של 12% במניה מתחילת השנה. בעלת השליטה בסקייליין היא חברת הנדל"ן הציבורית מישורים (52.7%) שבשליטת אלכס שניידר.

בחודש שעבר, הגדילה מישורים את החזקותיה בסקייליין בהשקעה של 10 מיליון שקל. בעלת מניות מרכזית נוספת בסקייליין היא חברת הכשרת היישוב של עופר נמרודי, שהגדילה אף היא את החזקותיה בחודש שעבר, ל-25.7% מההון, לאחר שרכשה מניות מידי קבוצת הביטוח הפניקס תמורת כ-14 מיליון שקל.