במרכז מסחרי אפרורי בכרמל מסתתר כריך שהוא יצירת מופת

אוצרות של פחמימות, אמן שוקולד, "גיק" של קפה, יצרנית נזמים וגם טבילה מרעננת • יצאנו לגלות את הסודות של תושבי קריית טבעון • חגית אברון תופרת יום

מאפים אצל אווה ובתיה / צילום: מעיין ישראל
מאפים אצל אווה ובתיה / צילום: מעיין ישראל

אז למה שלא תעשו יום בטבעון, היישוב הכי מוצל בארץ, שנדמה כאילו יד שווייצרית עיצבה אותו. קחו את הזמן לאכול את הכריך הכי אוממי בעולם, לטעום שוקולד שאפילו בבלגיה אין כמותו, ולעשות סיבוב בין שלטים מיוחדים שמספרים את סיפורה של קהילה.

במנזר מסתורי חצי שעה מתל אביב יש יינן פלסטיני שמכין סוביניון בלאן חלומי
בשביל מסעדת הפועלים הזאת שווה לנסוע דרומה
השוק הכי מפתיע שתבקרו בו נמצא פחות מחצי שעה מתל אביב
המסעדן הירושלמי שמגיש אוכל אסלי בפוד טראק בעמק יזרעאל

10:00 | הביס המושלם

בקריית טבעון מצניעים עסקים ומקומות בתוככי מרכזים מסחריים משעממים למראה. התובנה הבליחה במוחנו עת שוטטנו ביישוב, תחילה ללא מטרה מוגדרת, ובהמשך חמושות בטיפים של מקומיים. למשל, המרכז בו שוכן בית הקפה "אווה ובתיה". מדובר באסופת בניינים אפרורית למראה, שספרנו בהם לא פחות מחמישה מקומות מעניינים.

מאפים אצל אווה ובתיה / צילום: מעיין ישראל
 מאפים אצל אווה ובתיה / צילום: מעיין ישראל

נתחיל בראשון, כשלעצמו סיבה טובה להגיע לטבעון. "אווה ובתיה" הוא בית הקפה של מעיין ישראל, קונדיטורית בחסד עליון ואישה שמבינה לעומק איך בונים ביס מושלם. כמנהג ה"טבעונים" (להלן תושבי טבעון), המעדיפים שלווה ואיכות חיים על פני מרוץ העכברים, "אווה ובתיה" פתוח רק בימי רביעי-שישי ומקפיד הקפדת יתר על שעות המנוחה של הייקים: פתוח עד 13:30 ותו לא. את השם העניקה ישראל כמחווה לשתי הסבתות "אווה ובתיה" - "האחת כורדייה והשנייה פולנייה", היא מחייכת בעודה מפקחת על העמסת הוויטרינה בפעם הרביעית באותו בוקר.

לאחר לבטי עלות־תועלת קלורית, והידיעה המדכאת שלא נשוב בקרוב, אנחנו בוחרות באחד מהכריכים המוטרפים שבונה ישראל. מלאכת מחשבת החובקת את השם "מריטוצי כרובית" כמחווה לאותו מאפה איטלקי מושחת. נגיסה מבהירה לנו שמדובר ביצירת מופת ממזרית, אסופת טעמים חריפים, מתוקים, מלוחים וחמצמצים המתערבלים בפה למה שאפשר לכנות "הביס המושלם".
אווה ובתיה. רביעי - שישי עד 13:30

11:00 | חולם בשוקולדה

לא מעט עסקי מזון התמקמו להם בטבעון בשנים האחרונות. אחד הוותיקים והמוערכים שבהם הוא בוטיק השוקולד של מישי, מראשוני השוקלטיירים בארץ. ידענו שהבוטיק ממוקם ממול לבית הקפה, ועל כן קיבלנו החלטה הרואית, לעצום עין נוכח שלל המאפים המוגזמים שבדלפק של אווה ובתיה, ולחצות את הכיכר לממלכת הפרלינים, המוגזמים אף הם, של מישי. הלה בינתיים פרש לגמלאות, ומסר את סודות המקצוע לגיסו דקל בלאיש, במקור בכלל בנקאי, שמכר את תיק ההשקעות כדי להגשים חלום בשוקולד.

פרלינים בבוטיק השוקולד מישי / צילום: מיטל בלעיש
 פרלינים בבוטיק השוקולד מישי / צילום: מיטל בלעיש

לאחר שחלקנו לפחות עשרה ריבועי ועיגולי פרלינים, אחד יותר הר געש מתפרץ של טעמים ממשנהו, הבליחה בנו התובנה בפעם השנייה: הטבעונים אינם צריכים לצאת את פתח יישובם. הם יצרו לעצמם משק אוטרקי המספק את כל צורכיהם.
MISHI BY DEKEL - יש גם סדנאות שוקולד בזוג

12:00 | פולי קפה ששווים נסיעה

דקל מהשוקולד, הפציר בנו למהר לבית הקלייה "אנין", לפני שיסגור את דלתו לתנומת הצוהריים הקדושה. החשנו צעדינו לעבר בית הקלייה הזערורי, שהדיף ניחוחות שהטריפו ממרחק את ארובות האף. שוב מרכז מסחרי נטול הוד והדר, ושוב המקומיים עם חיוך של שלווה, כאילו פיצחו את סוד החיים הטובים.

בית הקלייה ''אנין''. כמיהה להביא לתושבים את כוס הקפה הראויה להם / צילום: באדיבות אנין
 בית הקלייה ''אנין''. כמיהה להביא לתושבים את כוס הקפה הראויה להם / צילום: באדיבות אנין

לאחר שפילסנו דרך בין השקים, מכונות הקלייה והשולחנות הקטנים, זכינו ללגום את אחת מטיפות הקפאין המשובחות שבנמצא. מקצועיות ללא פשרות הן בבחירת הפולים והן בבחירת מכונות הקפה, היא המנחה את אורי גבאי הבעלים, שפתח את המקום הפצפון מתוך כמיהה להביא לתושבים את כוס הקפה הראויה להם. לצד הקפה המעולה הם גם זוכים לפרוסת עוגה טעימה שאופה אורי בתנור ביתו, במחיר מצחיק.
אנין, פתוח עד 13:00

13:00 | על שלטים ונזמים

ובזמן שהתושבים נמו את שנתם, המשכנו לביקור לא רשמי בסטודיו של הצורפת מירב ניב, שעל נזמיה הנמכרים ברחבי העולם, שמענו במקרה. בדרך שמנו לב לכתב יד עגול ילדותי על שלטי עץ המעטרים את הברושים. באחד מספרים אודות פסטיבל קיץ, אחרים על טקסים משמחים.

Studio Meme / צילום: ליאת אלבלינג
 Studio Meme / צילום: ליאת אלבלינג

כשהגענו למירב, ושאלנו אודות השלטים, היא סיפרה בגאווה ש"הם אחד הדברים האהובים עלי בטבעון, בשבילי הם סמל לחוסן קהילתי ולעומק תרבותי". כמי שהגיעה מירושלים לטבעון, יש לה מה לספר אודות חוסנה של הקהילה. היא עושה זאת תוך כדי ערימת קופסאות פלסטיק ובהן שלל נזמי זהב עדינים ועגילים יפהפיים. ניב היא צורפת שלאחר טיול ארוך בהודו, החליטה להתמקד בעשיית נזמים, שהסתברו כשוק בינלאומי מניב, שמגיב בהתלהבות לתכשיטיה.
Studio Meme - 052-3441935. בתיאום מראש

14:00 | שכשוכית בטבע

לסיכום, מובאת בזאת המלצה שלצידה אזהרת מסע. שכן ייתכן שתזכו לטבילה בגן עדן, או לכזאת שמזכירה גיהנום. תלוי מתי תגיעו. "עין חזין -עין אורן" הוא המעיין "הסודי" של תושבי האזור. היה לוהט וכמהנו לטבול רגלינו במים. נספר ש"עין חזין" הוא מקווה מים, בריכה טבעית המתמלאת במי גשמים. בשל עומקה יש הסוברים כי מדובר במעיין, אך היא נעדרת נביעה המזינה אותה. הבריכה עצמה מוצלת ויפה, מימיה עמוקים וטובים לטבילה ואילו בצידה השני שוחים באין מפריע דגי זהב עצומים. בסופי שבוע בוודאות אין מה להתקרב לכאן ובבקשה אל תאכילו את הדגים.
עין חזין, עין אורן