הכלכלנים מסבירים: איך תשפיע התקררות האינפלציה בארה"ב על הריבית?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב הפתיע את הצפי המוקדם כאשר ירד לקצב של 3.0% • גם נתוני אינפלציית הליבה הפתיעו לטובה • כיצד ישפיעו נתוני האינפלציה על החלטת הריבית הקרובה של הפד שתערך בסוף החודש

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)
ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: Associated Press, Andrew Harnik)

חדשות מעודדות למשק האמריקאי: האינפלציה השנתית בארה"ב הפתיעה לחיוב בחודש יוני כאשר ירדה לשפל של שנתיים מרמה של 4.0% ל-3.0%. התחזיות המוקדמות ציפו כי הקצב השנתי יירד ל-3.1%.

איפה להשקיע וממה להתרחק: "פוטנציאל לעליות של 20% במדד הדגל של ת"א" 
האם הדולר הוא עדיין סיסמוגרף פוליטי, ולמה השוק אדיש למחאה 

בהסתכלות חודשית, מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-0.2% ביוני כאשר הצפי המוקדם ציפה כי יעלה בקצב של 0.3%.

מדד הליבה, שלא כולל את מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים במיוחד, עלה ב-0.2%, והקצב השנתי ירד מ-5.3% ל-4.8%, כאשר התחזיות ציפו לעלייה חודשית של 0.3% ועלייה שנתית של 5%.

נתוני האינפלציה בארה"ב מאותתים על כך שמתווה העלאות הריבית של הפדרל ריזרב אכן מצליח לקרר את הביקושים במשק האמריקאי, כאשר קצב האינפלציה מתחיל להתקרב אל עבר יעד האינפלציה של הפד שעומד על כ-2%.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי מנתח את סעיפי המדד בארה"ב ומסביר: "סעיף הדיור היה התורם הגדול ביותר לעליית המדד בחודש יוני, עם תרומה של למעלה מ-70% מהעלייה, כאשר גם המדד לביטוח כלי רכב מנועי תרם גם הוא לעלייה. סעיף המזון עלה ב-0.1% ביוני לאחר עלייה של 0.2% בחודש הקודם. מדד הליבה - המדד ללא מזון ואנרגיה -- עלה ב-0.2% ביוני, המדד הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2021. מדד הליבה עלה ב-4.8% ב-12 החודשים האחרונים. מדד האנרגיה ירד ב-16.7% עבור ה-12 חודשים שהסתיימו ביוני, וסעיף המזון עלה ב-5.7% בשנה אחרונה".

עוד מוסיף בפמן כי "במבט כולל, לא נראה שההאטה בקצב השנתי של המדד ימנע העלאת ריבית בסוף חודש יולי, אך במידה וגם מדד יולי יהיה מתון, כ-0.1% בלבד להערכתנו, הדבר עשוי לתרום לכך שההעלאה בסוף יולי תהיה האחרונה".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק פועלים מצטרף לדברי בפמן ומחדד: "ההפתעה כלפי מטה בנתון האינפלציה מובילה להיחלשות הדולר בעולם, לירידה (אם כי מתונה יחסית) בתשואות ה- Treasuries לאורך העקום ולעליית מדדי המניות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי ההסתברות הגלומה בשוק להעלאת ריבית הפד ביולי נותרה כמעט לל"ש ברמה של 90%, והשוק עדיין מתמחר עוד כ- 1.3 במצטבר עד סוף השנה".

"שווקי הריביות צופים העלאת ריבית נוספת לאור שוק העבודה ההדוק"

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות, מרחיב: "ירידת מחירי האנרגיה במהלך השנה האחרונה דוחפת את האינפלציה בארה"ב כלפי מטה, לשפל של יותר משנתיים. ללא אלה, וללא תרומת מחירי המזון החיוביים, אינפלציית הליבה נותרת גבוהה משמעותית, אבל מפתיעה מטה אף ברמה ניכרת יותר, ברמת 4.8%. גם פה, ניכרת התמתנות של מחירי המוצרים הסחירים, ובפרט, מחירי המכוניות המשומשות, אשר מאבדות כ-0.5% במהלך החודש, לאחר שני חודשי עליות".

"למרות התמתנות האינפלציה, בשלב הנוכחי, שווקי הריביות בארה"ב ממשיכים לתמחר הסתברות של כ-85% להעלאת ריבית על ידי הפד, בעוד שבועיים. אנו רואים את התוצאה הזו כנתמכת בעיקר על ידי שוק התעסוקה בארה"ב, אשר נתפס כהדוק, לאור שיעור האבטלה הנמוך, והמספר הגבוה של המשרות הפנויות".

עוד מוסיף פנינג כי "מנגד, אם מסתכלים על הרכב האינפלציה עצמה, ראוי להתמקד במחירי השכירות, אשר ממשיכים לבסס את עצמם בתור הרכיב העיקרי באינפלציה, כולל בסעיפי הליבה, ונתמכים כמובן דווקא על ידי הריביות הגבוהות. עד כה, עקב המצב ההדוק בשוק התעסוקה, זה לא התפתח לכדי דיון ציבורי נרחב בארה"ב, בדבר הצורך בהמשך העלאות הריבית, במצב כזה, ולראייה ציפיות הריבית בשוק. היום מתוכננים נאומים על ידי כמה מחברי מועצת הנגידים של הפד. ונעריך כי נזכה לחידוד השאלה בדבר הצורך בהעלאה כאמור".