רשות שוק ההון נגד בר סימן טוב: "סבירות גבוהה לפגיעה במבוטחים הסיעודיים"

לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות קרא לקופות החולים לא להישמע להוראות רשות שוק ההון בעניין קיצוץ זכויות הביטוח הסיעודי, הממונה על הרשות השיב במכתב חריף • עמית גל למשה בר סימן טוב: "הצעתך שלא לנקוט אף צעד בטווח המיידי אינה מהווה פתרון ועלולה להביא לכך שהקרנות יגיעו למצב גרעוני בטווח הקצר"

מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ
מ''מ הממונה על שוק ההון, עמית גל / צילום: מארק ניימן, לע''מ

חילופי המכתבים בין רשות שוק ההון למשרד הבריאות סביב הקיצוצים בביטוחי הסיעוד לחברי קופות החולים מסלימים. אחרי שמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כתב למ"מ יו"ר הרשות, עמית גל, כי הוא קורא לקופות החולים שלא לשווק את הביטוחים שיעברו קיצוץ בזכויות, כפי שהורה גל, השיב הבוקר (א') האחרון למנכ"ל משרד הבריאות במכתב חריף, בו הוא מסביר מדוע הפעולות שנקט הכרחיות, וטוען כי התערבותו של בר סימן טוב אינה בסמכותו.

שאלות ותשובות | מי ייפגע מקיצוץ הקצבה הסיעודית של מבוטחים בקופות חולים, ומהי החלופה?
משרד הבריאות נגד רשות שוק ההון: הורה לקופות החולים להתעלם מההוראה לקצץ בתשלומי הביטוח הסיעודי
ההסתדרות לשרי האוצר והעבודה: מנעו את הקיצוצים המתוכננים בביטוח הסיעודי של קופות החולים

"רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון היא גוף עצמאי המוסמך על פי דין לפקח על תחום הביטוח, וזאת, בין היתר מתוך מטרה להגן ולשמור על עניינם של המבוטחים", כתב גל. "בכלל זה, הרשות היא הגוף האחראי לפיקוח על תנאי הכיסוי בביטוח סיעודי קבוצתי, על יציבותו וכן על נגישותו לציבור. במסגרת זו, לרשות סמכות לאשר את תנאי הפוליסה לביטוח סיעודי קבוצתי לחברי קופות החולים, אופן שיווקה ואת התעריפים בה וסמכות זו היא בגדר מושכלות יסוד ולה תכלית ברורה".

כזכור, לאחר שהתברר כי הקרנות הייעודיות שהקימו הקופות לטובת תשלום פיצויים למבוטחיהן הסיעודיים בדרך להתרוקן, בעיקר זו של כללית (הקרן הגדולה בישראל שאמורה לכסות כיסוי ל-2.5 מיליון מבוטחים), פרסמה רשות שוק ההון טיוטה שנועדה למנוע את השחיקה בסכומי הכסף שבקופות. על פי הטיוטה, התשלום החודשי למבוטחים שתביעתם אושרה ייקטן מ-6,100 שקלים ל-5,500 שקל, ותקופת ההמתנה לאישור מקרה סיעודי המזכה בפיצוי תוארך מחודשיים כיום לחצי שנה.

"בשנים האחרונות, חלה שחיקה מהירה ועקבית בחלק מקרנות המבוטחים בביטוח הסיעודי. שחיקה זו מחייבת נקיטת צעדים מצד הרשות בהקדם האפשרי, וזאת על מנת לאפשר את המשך קיומו של הביטוח ולמנוע את קריסתו. הפעולות המפורטות במסגרת טיוטת ההוראות שפורסמו על ידי הרשות לאחרונה להערות הציבור, נועדו לפעול לייצוב קרנות המבוטחים בביטוח הסיעודי, למנוע את אזילתן ולקדם מסגרת לחידוש הכיסוי הביטוחי עם סיום תקופות המכרז בחלק מהקופות בסוף השנה הנוכחית", הוסיף גל.

גל התייחס למכתב שנשלח אליו בשבוע שעבר ממנכ"ל משרד הבריאות, בו קריאה לקופות החולים שלא לשווק פוליסות ביטוח סיעודי הכוללות את הקיצוצים. "מכתבך שבסימוכין לא מציג כל פתרון לבעיה הדחופה של השחיקה המתוארת. הצעתך שלא לנקוט אף צעד בטווח המיידי אינה מהווה פתרון ותביא בסבירות גבוהה מאוד לפגיעה במבוטחים. המשך המצב הקיים, ללא נקיטת צעדים מידיים מצד הרשות, עלול להביא לכך שהקרנות יגיעו למצב גרעוני בטווח הזמן הקצר, לכל הפחות בחלק מקופות החולים. מעבר לכך, העלאת דמי ביטוח בחלק מקופות החולים שנדרשות לכך, על אף שיקולים מסחריים ומבניים מובנים, היא כלי לגיטימי לייצוב הקרנות ויש לעשות בה שימוש ככל שנדרש", כתב מ"מ הממונה על שוק ההון.

"אין מקום לקרוא לגופים כלשהם שלא לקיים את הוראות הדין" 

גל התייחס גם לכך שתקופת המכרזים של שתי הקופות הגדולות, כללית ומכבי, אל מול חברות הביטוח הנושאות ב-20% מהסיכון של מבוטחי הסיעוד בקופות החולים, עומדות להסתיים בסוף השנה. על־פי הערכה, חברות הביטוח לא צפויות לחדש את המכרזים בסכומים דומים לאלו הקיימים כיום, כך שנראה כי לא יהיה מנוס מהעלאת תעריפי הביטוח, צעד שקופות החולים נמנעו ממנו עד עכשיו.

"אי חידושם של מכרזי הביטוח הסיעודי לחברי קופות החולים בתום השנה הנוכחית צפוי להעביר מיליוני מבוטחים לפוליסות המשכיות, תוך פגיעה קשה הרבה יותר בכיסוי הביטוחי שלהם. פוליסות אלה ינוהלו על־ידי חברות הביטוח במודל הדדי, ללא צירוף מבוטחים חדשים. ככל שהכיסוי המוצע עבור מבוטחים של קופה מסויימת לא יהיה סביר, ייתכן שמבוטחים אלה יוותרו ללא כיסוי כלל. ברור שזהו מצב לא רצוי שעלינו לעשות כל שביכולתנו על מנת למנוע אותו", ציין גל.

הוא הוסיף כי ברור שמדובר בנושא מורכב הכולל שיקולים רבים, וכתב כי בימים אלה מקיימים ברשות שיח מקצועי עם משרד האוצר בנושא. "לאחר ששיח זה יבשיל, נשמח כמובן להתייעץ עמכם, והכל מתוך מטרה לשמור על כיסוי ביטוחי ראוי ונגיש לציבור. עם זאת, כאמור, המצב הנוכחי מחייב נקיטת פעולות דחופות בטווח הזמן המיידי. קיום דיון מסודר ומקיף למציאת פתרון בר קיימא לסוגיה מהותית זו אינו גורע מהצורך להשלים את הפעולות ההכרחיות למניעת פגיעה אפשרית גדולה יותר בציבור רחב".

הוא חתם את מכתבו בדברים עמם פתח: "בשולי הדברים, אך לא בשולי חשיבותם, אציין שאין מקום לקרוא לגופים כלשהם שלא לקיים את הוראות הדין החלות עליהם. על הדיון הפנים־ממשלתי והציבורי להתקיים כמקובל, אך הכל בכפוף לדין ולתפקידים - לסמכויות המוקנות למאסדרים השונים".

נזכיר כי ביום חמישי האחרון, הצטרפה ההסתדרות למאבק נגד הקיצוצים המתוכננים בביטוחי הסיעוד של קופות החולים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שלח מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולשר העבודה יואב בן צור, בקריאה למנוע את הוראת רשות שוק ההון. כמו כן, קורא יו"ר ההסתדרות למצוא פתרון אמיתי וארוך טווח לנושא הביטוח הסיעודי של אזרחי ישראל.

"השינוי יפגע מהותית ב-4.6 מיליון האזרחים המבוטחים בביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים לחברי קופות החולים. מעבר לכך, אין מי שיערוב שמדובר בסוף פסוק. כישלון אחרי תקופה כה קצרה אינו סימן מעודד לעתיד".