שטראוס מציגה: עלייה של 65% ברווח התפעולי מהרבעון המקביל

הרווח הנקי של שטראוס עמד על 85 מיליון שקל, עלייה של כ-21% בהשוואה לרבעון השני של 2022 • בחברה מייחסים את הגידול במכירות, בין היתר, לעליות מחירי מוצרי הקפה ולעלייה במכירת משקאות החלב ותחליפיו • נתוני מכירות של השבוע האחרון מגלים שהקריאות לחרם מצד ערוץ 14 לא השפיעו כלל

עפרה שטראוס, יו''ר קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר
עפרה שטראוס, יו''ר קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר

ברקע הצהרות החרם מצד ערוץ 14 לאחר שהודיעה כי היא מפסיקה לפרסם בערוץ, והקנס העצום שרשות התחרות שוקלת להטיל עליה בטענה כי החלה בתהליך המיזוג עם משק ויילר בניגוד לחוק התחרות הכלכלית - שטראוס, חברת המזון השלישית בגודלה במשק, מפרסמת היום (ג') את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2023 ומציגה עלייה בהכנסות וברווחים. ההכנסות, לפי הדוחות הניהוליים של שטראוס , הכוללים גם את חלקם של שותפיה בעולם, מסתכמות בכ-2.6 מיליארד שקל, צמיחה אורגנית של כ-12.5%.

מה קרה למוקד שירות הלקוחות של תמי 4 בעקבות הקרב עם ערוץ 14?
המחיר של שטראוס: רוב השיח סביבה שלילי
שטראוס מציגה: ממשבר הסלמונלה בחזרה לפסגה

הרווח הנקי של שטראוס עומד על 85 מיליון שקל, עלייה של למעלה מ-21% בהשוואה לרבעון השני של 2022; הרווח התפעולי עומד על 171 מיליון שקל, עלייה של 65% מהרבעון המקביל אשתקד.

בחברה מסבירים כי הגידול במכירות נבע בעיקר בשל עליות מחירים שבוצעו במוצרי הקפה והעלייה במכירת משקאות החלב ותחליפיו. כמו כן, צוינה החזרה ההדרגתית של חטיבת הממתקים מאירוע הריקול אשר השבית את מפעל עלית בנוף הגליל לתקופה של ארבעה חודשים בשנה הקודמת, אירוע שאת השלכותיו רואים עד היום. החזרה לפעילות עומדת על כ-90%, ושטראוס קרובה היום לנתח השוק שלה טרום הריקול.

נזכיר כי במאי האחרון ייקרה שטראוס בשיעור של עד 6% את מוצרי עלית, בהם קפה נמס, קפה מיובש בהקפאה, קפסולות, חטיפים מתוקים, צ'יטוס, תפוצ'יפס ושמן זית יד מרדכי. קדמה לכך התייקרות על מוצרי המחלבה בשיעור ממוצע של כ-2.33%, בעקבות עדכון תעריפי מוצרי החלב שבפיקוח.

עם זאת, קשה להגיד שהעלאות המחירים היחסית מינוריות האלה כיסו את ההעלאות במחירי הגלם, כמו חלב גולמי, סוכר, קקאו וחומרי אריזה. כך, עיקר ההשפעה נבעה מהעלאות המחירים המשמעותיות יותר שאירעו בשווקים מעבר לים וגידול במכירות, וכן בשל היחלשות השקל מול מטבעות אחרים כמו הריאל הברזילאי.

בסביבת תמי 4 אומרים שהשפעת החרם על החברה זניחה

נזכיר כי בשבועות האחרונים עומדת שטראוס, בראשות המנכ"ל שי באב"ד, במרכז סערה נוספת, לאחר שהודיעה כי היא מקפיאה את הפרסום בערוץ 14, בעקבות התבטאויות פוגעניות שנשמעו בו. בתגובה קראו בערוץ, ולא בפעם הראשונה, לחרם על שטראוס, בהתמקדות על תמי 4, ונשמעו טענות (בעיקר ברשת החברתית טוויטר) כי החברה ספגה פגיעה משמעותית בעקבות התנתקויות מהשירות.

לפי גורמים בסביבת תמי 4, השפעת החרם על החברה זניחה עד אפסית. נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי גלובס תומכים בכך: נתח השוק של שטראוס בשבוע האחרון עומד על 12.1%, 109 מיליון שקל, יציבות לעומת השבוע הקודם, אז הסתכמו המכירות ב-107 מיליון שקל.

בחודש האחרון נשמרה היציבות עם נתח שוק שלא ירד מ-12% ונע בין 12.1% ל-12.2% מהשוק, ומכירות שלא ירדו מ-107 מיליון שקל. לפי נתוני סטורנקסט מתחילת השנה, בעוד שנתח השוק של עשרת הספקים הגדולים ירד ב-0.7 נקודות נתח שוק ועומד על 49.9%, בעוד ושרוב הספקים הגדולים רשמו ירידה קלה או שמרו על יציבות, בשטראוס נרשמה עלייה של 0.4%.

שטראוס: הסיכויים להטלת הקנס במלואו נמוכים מ-50%

בדוחותיה הכספיים מתייחסת שטראוס לכוונת רשות התחרות להטיל קנס של 111 מיליון שקל על החברה, בעקבות טענתה כי שטראוס ומשק ויילר ביצעו מיזוג בפועל בניגוד לחוק התחרות הכלכלית. הרשות שוקלת להטיל עיצומים על שטראוס בסך כ-111 מיליון שקל, על משק ויילר קנס בסך כ-1.5 מיליון שקל, ועל נושאי משרה בכירים בהן בסכומים שנעים בין כ-170 אלף שקל לכ-800 אלף שקל.

בשטראוס ציינו כי לחברה ולנושאי המשרה עומדת הזכות להביע את עמדתם בפני הממונה עד ל-18 בנובמבר 2023, בהתאם לארכה שהתקבלה לאחר קבלת ההודעה. לפי הערכת היועצים המשפטיים החיצוניים של החברה בשלב מוקדם זה, יש לה טענות טובות, והסיכויים להטלת הקנס במלואו נמוכים מ-50%.