הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסה; מדד הבנקים קפץ ב-2.9%, השקל מתחזק

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.9%, ומדד ת"א 90 עלה בכ-0.5% • הדולר נחלש מול השקל ונסחר סביב 3.807 שקלים על רקע הדיווחים על מאמצים לחידוש הפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית • ומתי הפדרל ריזרב יתחיל לשקול הפחתות ריבית?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:27

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.9%, ומדד ת"א 90 עלה בכ-0.5%.  מדד הבנקים בלט עם קפיצה של כ-2.9% בין השאר על רקע הדיווחים על מאמצים לחידוש הפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר מגה אור , נכסים ובנין , לאומי , אלקטריאון , שיכון ובינוי , דיסקונט , טבע , כלל ביטוח ופוקס.

בזירת המט"ח, הדולר נחלש מול השקל ונסחר סביב 3.807 שקלים על רקע הדיווחים על מאמצים לחידוש הפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית. גם האירו נחלש בכ-0.8% ונסחר סביב 4.09 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של כ-0.1%. בשוק האג"ח הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + עלה בכ-0.7%.

16:10

מתחזקות העליות בבורסה: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.9% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.7%. את המגמה החיובית מוביל מדד ת"א בנקים 5 שמזנק בכ-2%.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-1% מול השקל ונסחר סביב 3.81 שקלים. זאת לאחר שפורסמו דיווחים כי חודשו מאמצי התיווך של בית הנשיא בין ראש הממשלה נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי גנץ. מחר צפוי בית המשפט העליון לדון בעתירות שהוגשו נגד צמצום עילת הסבירות. גם האירו נחלש מול השקל ב-0.7% ונסחר סביב 4.08 שקלים.

14:52

מניית ביוליין  מזנקת בכ-20%. זאת לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח תרופות למגוון מחלות, דיווחה כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר את הניסוי שערכה החברה כטיפול בניוד תאי גזע המטופויטיים למחזור הדם ואיסופם עבור חולי מחלת מיאלומה נפוצה, המיועדים להשתלה אוטולוגית. 

חברת טאואר  ו-Fortsense הודיעו לפני זמן קצר על פיתוח משותף של חיישן חדשני להדמיית תלת מימד המותאם לשימוש במגוון יישומי LiDAR . החיישן החדש, מבוסס על פלטפורמת ה-65 ננומטר של טאואר בתחום החיישנים עם BSI stacking , המאפשרת חיבור ברמת הפיקסל בין שתי פרוסות סיליקון. זהו המוצר הראשון בסדרה של מוצרים המיועדים לתת מענה בתחום מדידת עומק למגוון רחב של יישומי קצה בשוק הצרכני, הרכב, והתעשייה. על פי Yole Group, חברת מחקר שוק מובילה, שוק חיישני התלת מימד צפוי לגדול בקצב שנתי של 13% ולהגיע ל-17 מיליארד דולר עד 2028. 

13:20

המגמה החיובית בבורסה נמשכת: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

חברת מליסרון  השלימה את השלב המוסדי של הנפקת אגרות חוב, בדרך של הרחבת שתי סדרות אג"ח (סדרה י"ז וסדרה ט"ז). במסגרת השלב המוסדי של ההנפקה, זכתה החברה לביקושים של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל, ובחרה לגייס מתוכם כ-650 מיליון שקל - היקף הגבוה משמעותית מתוכניתה המקורית של החברה. בעקבות הביקושים הגבוהים החליטה החברה להגדיל את היקף הגיוס בכפוף לקבלת אישור חברת הדירוג מעלות.

חברת אלקטרה נדלן , עדכנה היום על מימוש של נכס בארה"ב על ידי קרן מקבצי הדיור השנייה שבניהול החברה. הקרן השנייה, יחד עם שותף מוגבל מארה"ב, חתמו על הסכם למכירת זכויותיה במקבץ דיור בעיר אירווינג שבמדינת טקסס, וזאת תמורת כ-58 מיליון דולר. 

12:11

מגמה חיובית בבורסה: מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.5%. בקרב המדדים הענפיים בולט לחיוב מדד ת"א ביומד שעולה בכ-0.9%.

בולטות לחיוב מניות ארגו פרופרטיז , פז נפט , נכסים ובניין  ואפריקה מגורים .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. בשוק האג"ח הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-0.2%.

10:54

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%. 

אנרג'יאן, טבע  ואנלייט אנרגיה  מטפסות ביותר מ-1%. האחרונה דיווחה הבוקר כי השלימה את ההפעלה המסחרית של פרויקט בקעת ערד 1, בהספק 17 מגוואט סולארי ויכולת אגירה של 31 מגוואט שעה אגירה. פרויקט בקעת ערד 1, בשיתוף עם אגודת מכבי של החקלאים המקומיים, הוא הפרויקט השני בצבר "סולארי משולב אגירה" שמתחבר לרשת החשמל הארצית, וזאת לאחר שבחודש שעבר הודיעה אנלייט על חיבורו של פרויקט שדה ניצן, וכעת השלימה החברה במצטבר בשני הפרויקטים חיבור לרשת של 40 מגוואט סולארי ו-71 מגוואט שעה אגירה.

לדברי החברה שני הפרויקטים הם חלק מצבר מתקני "סולארי משולב אגירה", בעל הספק כולל של 248 מגוואט סולארי ו-474 מגוואט שעה אגירה. שאר הצבר צפוי להיות מחובר באופן הדרגתי לרשת החשמל עד לסוף החציון הראשון של 2024. סך ההכנסות מצבר זה צפויות להסתכם ב-35-36 מיליון דולר בשנת הפעילות הראשונה, וה- EBITDA לשנת הפעילות הראשונה צפוי לעמוד על 25-26 מיליון דולר.

10:01

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

עליות בולטות רושמות בין השאר אנרג'יאן , שפיר הנדסה  וישראל קנדה .

08:14

שבוע המט"ח המקומי נפתח ביציבות. הדולר נסחר סביב 3.84 שקלים, והאירו נסחר סביב 4.12 שקלים.

07:37

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בעליות קלות. אמש, הבורסה בת"א ננעלה במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 עלה בסיום המסחר ב-0.1%, ואילו מדד ת"א 90 סגר בירידה של 0.1%. זאת לאחר שביום שישי רשמו מדדי המניות באירופה ובארה"ב עליות קלות.

מניית אלקטריאון , הפועלת בתחום של כביש חשמלי חכם לטעינת רכבים, ריכזה מחזור גבוה ורשמה עלייה של כ-3.5% לאחר שהחברה דיווחה על מזכר הבנות מחייב שנחתם לשיתוף-פעולה עם חברת SITEC הסינית. בשלב הראשון יוקם כביש חשמלי חכם בפארק תעשייה בעיר ג'ינאן במחוז שאנדונג, שיכלול גם מתחם של טעינה סטטית, וישמש עבור תחבורה ציבורית בפארק. בהמשך מתוכננים שימוש, הפצה והטמעה של הטכנולוגיה של אלקטריאון בסין למטרות מסחריות.

בארה"ב, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר בעליות קלות.

הציבור המשיך לנהור למדדי חו"ל: אלה המסלולים המובילים 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת: הניקיי משיל מערכו 0.4%, ההנג סנג צולל ב-1.7%, בורסת שנחאי עולה ב-0.7%, ומדד הקוספי מוסיף לערכו כ-0.1%.

2. שוקי האג"ח

בשוק המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו ביום א' ירידות של כ-0.1%. גם אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות קלות.

כלכלני לידר שוקי הון מציינים בסקירתם השבועית כי תמחור נמוך מדי של ציפיות האינפלציה מקנה עדיפות להשקעה באפיקים הצמודים. לדעתם, "הסיכוי לרווח הון בהארכת המח"מ באפיק השקלי לא מפצה על הסיכון להפסד הון".

בשוק האמריקאי, הבוקר, אגרות החוב הממשלתיות נסחרות בעליות קלות. תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על כ-4.29% ובאג"ח לשנתיים על כ-5%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, לאחר שהדולר שבר שיא מול שקל ונסחר ב-3.85 שקלים בשבוע החולף, ביום שישי האחרון שער הדולר - שקל עמד על 3.844. האירו עמד על רמה של 4.12 שקלים.

"הולכת להיות עליית מדרגה באי-ודאות": מה צפוי השבוע לשקל 

מחירי הנפט נסחרים הבוקר בירידות קלות: מחירה של חבית מסוג WTI עומד על 87 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 90.5 דולר.

4. מאקרו

היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים. בהמשך השבוע צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אוגוסט. צפי הכלכלנים עומד על עלייה של 0.6% במדד הכללי בחודש שעבר, ו־0.2% במדד הליבה. ביום חמישי תפורסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי באירופה.

עוד נתונים שצפויים במהלך השבוע: מדדי המחירים לצרכן בספרד ובברזיל, שיעור האבטלה והצמיחה בתמ"ג בבריטניה והייצור התעשייתי באיחוד האירופי. בישראל תפרסם הלמ"ס ביום שישי את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט.

5. תחזית

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מציין בסקירה שפרסם כי "לאחר ההחלטה האחרונה של הבנק המרכזי של ארה"ב, ונתוני התעסוקה האחרונים שם, נדמה שצריך לקרות משהו יוצא דופן כדי שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות. כעת, השאלה היא מתי הפדרל ריזרב יתחיל לשקול הפחתות ריבית, מה שלהערכתנו יקרה רק בתחילת 2024, לאחר ששוק העבודה האמריקאי יראה בבירור שהלחצים האינפלציוניים בו נרגעו".

באשר לישראל, לעומת זאת, גרינפלד כותב כי "השווקים יתנהלו על רקע האירועים המקומיים. לא רק ששער החליפין כבר לא מתואם עם השווקים הפיננסיים בעולם, אלא שגם מדיניות בנק ישראל כבר לא מתואמת עם זו של הפד. הפיחות בשקל משאיר את האפשרות להעלאת ריבית נוספת על השולחן ומשפיע גם על שוקי האג"ח ושוקי המניות. מעבר לכך, גם אם הפיחות לא יימשך, התנודתיות הגבוהה בשוק המט"ח מהווה גורם סיכון מבחינת בנק ישראל".

לדבריו, "ניהול הציפיות בישראל הפך להיות כמעט בלתי אפשרי. גם אם שוק העבודה יתקרר והלחצים האינפלציוניים יירגעו, בנק ישראל לא ירצה לשים את עצמו בין הפטיש לסדן ולאותת על הפחתת ריבית כשבכל רגע נתון השקל עלול לעבור שוב פיחות משמעותי. לכן, סביר שיעדיף לשמור את הקלפים קרוב לחזה בסוגיית הריבית".