פחות מחצי שנה אחרי ההשקה: מנכ"ל קרפור ישראל התפטר

אורי קילשטיין יסיים את התפקיד בענקית הקמעונאות הצרפתית שנה וחצי אחרי שנכנס אליו, ואת מקומו ימלא מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר • הרשת, שהושקה בארץ בהשקעה של 250 מיליון שקל, רשמה במחצית הראשונה של השנה הפסדים כבדים

אורי קילשטיין, מנכ''ל קרפור ישראל / צילום: ענבל מרמרי
אורי קילשטיין, מנכ''ל קרפור ישראל / צילום: ענבל מרמרי

השבוע, בזמן שישראל נמצאת במצב מלחמה והמשק כולו נמצא בטלטלה, נפל דבר באחת מקבוצות הקמעונאות החזקות במשק: מנכ"ל קרפור ישראל, אורי קילשטיין, הודיע על סיום תפקידו אחרי שנה וחצי. את מקומו ימלא מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה צביקה שווימר, עד למינוי מחליף קבוע. לגלובס נודע כי קילשטיין מסר הודעה להנהלת קרפור, שבה ציין כי בקשתו לסיים את התפקיד נובעת מסיבות אישיות.

ביג בשורת הקלות לשוכרים: אל תשלמו שכר דירה מראש
רשות התחרות בודקת אם הרשתות תיאמו את הוצאת עובדיהן לחל"ת
ניתוח | המהפכה צרפתית, ההפסדים ישראליים: מה יעלה בגורל קרפור? 

נזכיר כי המהלך בא חודשיים בלבד לאחר שאבינועם בן מוחה, מנכ"ל סבן אילבן שגם בזיכיון שלה מחזיקה אלקטרה צריכה, הודיע על פרישה לאחר שנה בתפקיד.

קרפור היא ענקית הקמעונאות הבינלאומית הראשונה שנכנסה לישראל. לפני חמישה חודשים, במאי, הושקו בבת אחת 50 סניפים בהשקעה של 250 מיליון שקל. עד היום שופצו כבר כ-80 סניפים, כשכל 150 הסניפים צפויים לעבור שיפוץ והסבה.

קילשטיין ניצח על הפעילות טרם ההשקה ועל הפתיחה עצמה, החל מהמאבקים על יבוא המוצרים וכלה בראיונות בהם הדגיש את מהפכת המחירים שצפויה קרפור לחולל בישראל. זו לא באה עדיין לידי ביטוי בדוחות, למרות שיש לזכור שהפעילות בארץ, שהחליפה את הסניפים הכושלים של יינות ביתן, התקיימה רק בחלק מהרבעון.

הוצאות גבוהות מהצפוי

קילשטיין ביסס את הקריירה הניהולית שלו כמשנה למנכ"ל ומנהל אגף הסחר ושיווק של שופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל והמתחרה הגדולה של קרפור. הוא היה אחד מהקרובים ביותר למנכ"ל דאז איציק אברכהן, ויועד לפני כשנה וחצי לעמוד בראש הרשת, לצד אברכהן שחזר לכס היו"ר. אלא שאז הוא בחר לחצות את הקווים ועבר למתחרה הצרפתית.

ביום ההשקה, הבטיח קילשטיין כי "קרפור תהיה זולה באופן יחסי למתחרים בעיר, וזולה מחוץ לעיר במתחמי הדיסקאונט... נבנה כאן חברה חזקה ויציבה שתיתן את הטון בשוק קמעונאות המזון". עד כה, קרפור לא תרמה להורדת מחיר סל הקניות, למעט במוצרים מסוימים של המותג שבהם כבשה את נתח השוק, כמו קורנפלקס, קפסולות קפה ושוקולד, כמו גם במוצרי טואלטיקה שמחירם לעיתים נמוך בעשרות אחוזים מהמותגים המוכרים.

ההוצאות שנלוו להשקת קרפור ישראל היו גבוהות מהצפוי, ולמהלך של הסבת הסניפים והרה-ארגון ברשת (כמו סגירת סניפים או הפעלתם של אחרים באופן חלקי) הייתה השפעה שלילית חריפה על תוצאות הרשת. הדבר גרם לכך שאלקטרה עברה להפסד ברבעון השני, ובדוחות אלקטרה צריכה צוין כי פעילות הרשת הסבה לה הפסדים כבדים של 138 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה של השנה (מתוך זה עמד ההבפסד ברבעון השני על 63 מיליון שקל).

למרות שעד לאחרונה דובר על הנפקה של הרשת, באמצעות בעלת השליטה קבוצת אלקו של האחים זלקינד, כעת נראה כי המהלך צפוי להידחות.

עם זאת, בחודשים האחרונים נרשמת עלייה חדה במכירות בסניפים, בהשוואה למכירות של רשת יינות ביתן בשנה הקודמת, כך שמעניין יהיה לראות האם אלו יבואו לידי ביטוי בדוחות הרבעון השלישי, שצפויים להתפרסם בחודש הבא.

המתחרים זלזלו

ההתפטרות של קילשטיין כעת מפתיעה אולי במובן הזה שהיא נעשתה בזמן מלחמה, אך עבור מי שעקב מקרוב אחרי הדברים - כמו המתחרים - מדובר היה במהלך כמעט צפוי. אם אחרי ההודעה על כניסת הענקית לישראל רבים בענף שידרו לחץ, הרי שתוך זמן קצר הם החלו להביע זלזול.

כך, רמי לוי, שבעצמו ניהל מגעים עם ענקית קמעונאות בינלאומית אחרת, אושן, אמר ל"גלובס" עוד טרם השקת קרפור: "הם בעצמם נכנסו? לא, הם נתנו זיכיון. כשרשת בינלאומית באה, היא נכנסת בעצמה. היא מוכרת לזכיין סחורה, ומרוויחה כסף עליו. יש הבדל לעומת רשת שבאה, משקיעה כסף ונכנסת לארץ. בכל מקום בעולם הם נכנסים בעצמם".

גם אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל, אמר ביולי האחרון לגלובס כי "קרפור לא באמת נכנסה לשוק בישראל. זו יינות ביתן שמתחפשת לקרפור. היא נתנה את השם שלה והזיכיון שלה ליינות ביתן, רשת הפסדית בעייתית, שהרבה שנים מנסה לבנות את עצמה מחדש.

"אני מכבד את כל המתחרים, אבל קרפור היא עוד רשת שיש לה הרבה מאוד מה להוכיח. אם מנכ"ל החברה העולמית היה באמת רוצה להיכנס לישראל, הוא היה משקיע פה כסף, לוקח סיכון. קרפור לא השקיעה אירו אחד כאן, יש לה רק אפשרות להרוויח מהעמלה שהיא גובה על המחזור ומהמכירות של המותג הפרטי. הזכיינות שהיא נתנה ראויה, נחמדה, בעולם זו רשת טובה ומעניינת, יש עוד הרבה כאלה".

בלי מנכ"ל מחליף

נזכיר כי בשנה האחרונה דובר על כניסת שחקנית בינלאומית נוספת לישראל, וגם במקרה הזה היה מדובר בחציית קווים. מנכ"ל יינות ביתן הקודם, עמית זאב, שחתום יחד עם צביקה שווימר על המהלך להבאת קרפור לישראל, עזב את התפקיד טרם ההשקה (קילשטיין מונה במקומו). לאחר מכן חתם זאב על עסקה להשקת ספאר ההולנדית בארץ (יחד עם שופרסל שלפני חודש פרשה מההסכם), והסניף הראשון אמור להיפתח בכפר סבא בתחילת 2024 (לפי הודעת הרשת טרום המלחמה).

כעת, שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, יכהן גם כמנכ"ל חלק הארי של זרוע קמעונאות המזון שהקים, לצד סבן אילבן. לזכותו תעמוד לו היכרותו עם מגזרים נוספים, כמו מגזר החשמל והאופנה - הוא כיהן בעבר כמנכ"ל דלתא, מנכ"ל ללין ומנהל פוקס ישראל - והיכולת להבין שקבוצה חזקה צריכה לשלוח זרועות למספר תחומים. זו הסיבה שהוביל את הכניסה למגזר המזון, שהן בקורונה והן כעת במלחמה, הוא מהמגזרים היחידים שהכנסותיו נמצאות בעלייה.

אולם בניגוד לחילופים המהירים שהיו בין זאב לקילשטיין, נראה כי הפעם הדברים יתנהלו אחרת. בתקופה של מלחמה, לא בטוח שהאחים זלקינד, בעלי השליטה באלקו, ירצו להעביר את הרשת כל כך הרבה טלטלות בזמן כה קצר, כשהם יכולים לעבוד עם איש אמונם, שווימר.

משווימר נמסר בתגובה כי הוא "מודה לאורי על פעילותו ותרומתו להשקת קרפור בישראל. אני מאחל לו המון הצלחה בהמשך דרכו".

לדברי קילשטיין, "אני מודה לצביקה על ההזדמנות להוביל את ההשקה של הקמעונאית הבינלאומית הראשונה בישראל. אני משוכנע שהזרעים שנטענו יהפכו את החברה למובילה בתחומה. אני מודה לחברי ההנהלה שלי, ליו"ר הוועד ולאלפי העובדים שתרמו לשינוי הענק שחוללנו השנה".