עובדים ברחבי העולם מביעים תמיכה בחמאס, ומציבים את החברות בדילמה

מאז הטבח שביצע חמאס, חברות הביג טק מתמודדות עם אתגר לא פשוט: כיצד להתייחס לעובדים המביעים תמיכה במעשים, ולו בעקיפין, ולמנוע עימותים ביניהם • במקרים מסוימים, ענקיות הטק מצידן לא מהססות לפטר עובדים מסיתים וכאלו שמפרסמים מסרים אנטישמיים

מימין, בכיוון השעון: עובדת גוגל קוראת להצטרף למאבק הפלסטיני, עובד מיקרוסופט טוען שישראל מקדמת אפרטהייד ועובד אפל מבקר את יחסי ארה''ב־ישראל / צילומים:  מתוך לינקדאין
מימין, בכיוון השעון: עובדת גוגל קוראת להצטרף למאבק הפלסטיני, עובד מיקרוסופט טוען שישראל מקדמת אפרטהייד ועובד אפל מבקר את יחסי ארה''ב־ישראל / צילומים: מתוך לינקדאין

רובי חאתם היא מהנדסת ממשק־משתמש מסן פרנסיסקו אשר עובדת בגוגל, עם רזומה מרשים למדי. בימים האחרונים היא העלתה לעמוד הלינקדאין שלה סרטון שבו היא שרה ופורטת על עוּד. למי שאיננו דובר ערבית, הסרטון שהעלתה חאתם נשמע כשיר אהבה תמים או כקינה עצובה. אלא שמהתרגום בסרטון עולה שמדובר בשיר הסתה למרד כלל־ערבי במדינת ישראל ו"שחרורן" של יפו וירושלים. "הכריזו על מהפכה שתבער", זימרה עובדת גוגל, "תנו לבשרכם להפוך לגשר שיביא את השיבה (שיבת הפלסטינים - א"ג)".

רשות החדשנות: 70% מחברות ההייטק מדווחות על פגיעה בתפקוד
כך פעל ההייטק בארץ להתפטרות המיליונר האירי האנטי ישראלי
כך התקפלה התקשורת בעולם בנוגע ל"הפצצה ישראלית" בבית החולים

חאתם איננה עובדת גוגל היחידה שיצאה בהתבטאויות קיצוניות נגד ישראל מאז מתקפת החמאס בשבת השחורה. מוחמד סלאח, חוקר בתחום השיווק מניו ג'רזי, שיתף בימים האחרונים פוסטים בו כינה את מעשי ישראל כ"רצח עם" (Genocide) ומציגים את ישראל באור של שלילי למדי. ריינר טכמן, מהנדס תוכנה גרמני מדיסלדורף, אף התייחס לישראל כמדינת "כיבוש אפרטהייד ציונית".

אלה לא עובדי גוגל היחידים שמציגים ברשתות החברתיות מסרים בוטים שיכולים להתפרש כתמיכה מרומזת בחמאס. ענקית החיפוש עצמה לא נותרה חייבת. בסוף השבוע שעבר היא פיטרה מספר עובדים שיצרו ממים אנטישמיים במערכות התקשורת הפנימיות בחברה, לאחר דיווח שהתקבל עליהם ממספר עובדים יהודים. מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, אף יצא במסר תקיף נגד הטבח שביצע החמאס והכריז כי החברה תתרום 8 מיליון דולר לזק"א, מגן דוד אדום ועוד.

מסרים אנטישמיים ואנטי־ישראליים אינם רק נחלתה של עובדים בגוגל. גם עובדים בענקיות טק בינלאומיות אחרות כמו אפל ואמזון, מנסים לסחוף את חבריהם לעבודה באמצעות לינקדאין ומערכות התקשורת הפנימיות אחרי עמדותיהם נגד ישראל.

עובד מיקרוסופט טוען שישראל מקדמת אפרטהייד / צילום: מתוך לינקדאין
 עובד מיקרוסופט טוען שישראל מקדמת אפרטהייד / צילום: מתוך לינקדאין

נמנעים משיח פנימי שעלול להצית עימות

חברות אלה עומדת בפני אתגר בעקבות ההתבטאויות של העובדים נגד ישראל, תוך שהן מנסות להימנע מוויכוח בין העובדים שיכול לגלוש לעימות של ממש.

כך קרה בימים האחרונים במיקרוסופט העולמית. החברה החליטה לעצור דיון שנערך ברשתות הפנימיות, כשעובד הביע אכזבה מכך שהנרטיב הפלסטיני איננו מקבל ביטוי מספיק, לדבריו, כך לפי תכתובות שנחשפו בביזנס אינסיידר. בפוסט שזכה ל־90 אלף צפיות, כתב העובד כי הוא מתוסכל מהעמדה החד־צדדית של בכירי החברה כלפי ישראל: "מעציב אותי לראות כיצד מיקרוסופט, שכל כך תומכת בגיוון והכלה, מתנהגת בצורה כל כך מפלה ומקצה. זה נראה כאילו בחברה אדישים לסבל הלא־פרופורציונלי של העם הפלסטיני". הפוסט זכה ל־60 תגובות והצית דיון סוער ברשת הפנימית לפני שנסגר.

עובד אפל מבקר את יחסי ארה''ב־ישראל / צילום: מתוך לינקדאין
 עובד אפל מבקר את יחסי ארה''ב־ישראל / צילום: מתוך לינקדאין

הפוסט של העובד נכתב לאחר הודעת גינוי חריפה למתקפת חמאס ששלחה סמנכ"לית משאבי האנוש בחברה לכל העובדים, ולאחר שעובד שפעיל בקבוצת עובדים יהודים גדולה שיתף במערכות החברה כי "יהיו כאלה שיטענו שמדובר בעימות בין שני צדדים שקולים. אלא שיצירת השוואות מוטעות בשל המתקפה הקטסטרופלית שהתקיימה ללא כל פרובוקציה רק מפחיתה מעוצמת הטרגדיה ובאופן מרומז שולחת מסר שהמעשים האלה מוצדקים. הם לא: מטרת חמאס היא להשמיד את הנוכחות היהודית בישראל".

"ישראלים בחו"ל מפחדים להביע את דעתם"

שרון ישראל, מנכ"לית אקסטרה מייל, מלווה חברות בינלאומיות רבות בתהליכים הקשורים בניהול העובדים ובתרבות הארגונית. לדבריה, חברות רבות מנסות להימנע מלעודד שיח פנימי בין העובדים כדי לא לגלוש למחלוקות.

שרון ישראל, מנכ''לית ומייסדת משותפת של סוכנות השיווק אקסטרה מייל / צילום: מיכל בנדק
 שרון ישראל, מנכ''לית ומייסדת משותפת של סוכנות השיווק אקסטרה מייל / צילום: מיכל בנדק

אלא שלטענתה, מעגלי שיח לגבי משברים ובוודאי בזמני מלחמה, הם דבר בלתי נמנע בחברות בינלאומיות. "יש מקום לדעות מגוונות, צריך לתת לכל אחד את הזמן לפרוס את הטיעונים שלו", אומרת ישראל. "אבל חייבים להגדיר לעובדים גבולות ברורים: הדיון צריך להיות מכבד, אסור להתפרץ איש לדברי רעהו, ואסור להתלהם או לגלוש לאנטישמיות או לתמיכה בטרור. הדיון צריך להיות מנוהל על ידי מנחה ועדיף שהוא יתבסס על עובדות ולא על דעות.

"בנוסף, חברות בינלאומיות צריכות לקחת בחשבון את תחושת הביטחון האישי והפסיכולוגי של העובדים שלהן, ובימים כאלה אנחנו שומעים מהרבה עובדים יהודים וישראלים שעובדים בחו"ל שהם מפחדים להביע את דעתם וחוששים באופן כללי. חברות צריכות לשים לב לתחושות האלה ולסייע בהחזרת תחושת הביטחון של אותם עובדים".

עם זאת, מדגישה ישראל כי על החברות להגדיר קו אדום שממנו והלאה יש לפעול בתקיפות: "לחברות הבינלאומיות ישנה אחריות לא רק לשיח שמתנהל בתוך רשתות המשתמשים שלהן, אלא גם כלפי העובדים שלהן ולערכים שהן משדרות לעולם. עליהן למתוח קו אדום ולהצהיר שיש לפעול באופן חד־משמעי נגד אלה שמביעים עמדות אנטישמיות או התומכות בטרור. יש קו דק שמפריד בין הבעת זעזוע מההרס בעזה לבין הצגתה של ישראל כמדינה העורכת רצח עם, שיש להכחיד מהעולם".

"יש לנו ערכים המהווים תשית להתנהלות"

ואכן, כפי שקרה בגוגל, חברות אינן מהססות לנקוט בצעדים חריגים ולפטר את עובדיהם המסיתים. קורטני קרי, מנהלת תמיכת לקוחות המתגוררות בדאבלין, הועסקה עד לאחרונה בוויקס הישראלית. לאחר האירועים הקשים בדרום, היא פרסמה פוסטים המוקיעים את הציונות ומכנים את מדינת ישראל כשלטון אפרטהייד ומדינת טרור. בתגובה, היא נתבקשה על ידי מנהלה להסיר את הפוסטים הללו, וכשסירבה - פוטרה ממשרתה.

"המנהל ביקש ממנה להתחשב בחבריה לעבודה, אך במקום זאת היא פרסמה פוסט נוסף והפנתה אצבע מאשימה לקורבנות הטרור הנורא הזה", כתב ניר זוהר, נשיא וויקס. "לעולם לא נגביל את הדעות הפוליטיות של איש. אבל יש לנו ערכים בסיסיים שמהווים את התשתית של התנהלות שלנו אחד כלפי השני בחברה וכלפי השותפים שלנו. ההאשמות האלה, בזמנים כל כך קשים, לא רק מזיקות לרוח של הצוות הישראלי, הם גם מאיימים על הקשר שלו עם המשרד בדאבלין".

עו"ד גיל לברון, העוסק בין השאר בדיני עבודה, מציין שחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אמנם מעניק הגנה לעובדים הישראלים, בין היתר מפגיעה בהם בשל לאומיותם או השקפתם, אך ההגנה אינה מוחלטת כאשר ההתבטאות חורגת לכדי הסתה. "ניתן לפטר עובד בשל כך, אלא שבמקרה שכזה הייתי ממליץ לפנות קודם בתלונה למשטרה אם הדברים מגיעים לכדי הסתה לאלימות. אם קיימת פגיעה במוניטין של המעסיק, ניתן יהיה לערוך לעובד שימוע ולפטרו, אך במקרה כזה רצוי לאפשר לו לתקן את המעוות ככל שניתן, כפי שראינו במקרה של וויקס".