מציינים חודשיים לפרוץ המלחמה: אלפים יצאו להתנדב ברחבי הארץ

יוזמה של ארגון הסיוע האזרחי "לב אחד", בשיתוף אחים לנשק והשומר החדש וחברות הייטק, הכריזה על "יום ההתנדבות הלאומי" • תומר דרור, מנכ"ל "לב אחד": "אנחנו מקווים שאנשים ימשיכו לתרום מעצמם" • ישראל מתגייסת

מתנדבים בחקלאות במסגרת יום ההתנדבות הלאומי / צילום: ארגון הסיוע האזרחי ''לב אחד''
מתנדבים בחקלאות במסגרת יום ההתנדבות הלאומי / צילום: ארגון הסיוע האזרחי ''לב אחד''

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לציון חודשיים לפרוץ המלחמה יזם ארגון הסיוע האזרחי "לב אחד", בשיתוף "אחים לנשק" ו"השומר החדש" וחברות הייטק כמו WIX, פייבר ומיקרוסופט, את יום ההתנדבות הלאומי. אלפי מתנדבים יצאו למשימות ברחבי הארץ, מקטיף ושתילה, דרך סיוע בבתי חולים ובתי אבות, ועד סיוע למשפחות מפונים ולמשפחות חיילי מילואים וקבע. 

ישראל מתייסת | המתנדבים שמתקינים מצלמות רכב אזרחיות על טנקים
ישראל מתגייסת | דואגים ליום שאחרי: המיזם שמקדם עסקים קטנים בעוטף
ישראל מתגייסת | קרן משפחת שעשוע מתגייסת למען העסקים הקטנים מהדרום ומהצפון
ישראל מתגייסת | למצוא עבודה ל-12 אלף מפונים: כך נולד מיזם התעסוקה "710 מערב"

"יזמנו את היום הזה כדי לחזור לרוח שאפיינה אותנו ב־8 באוקטובר, ולא ב־6 באוקטובר כשהיינו מופרדים ומחולקים על דברים שנראים היום הרבה פחות משמעותיים", מספר תומר דרור, מנכ"ל לב אחד. "ההתגייסות העצומה התאפשרה באמצעות עשרות מוקדי גיוס ברחבי הארץ, לצד שיתופי־פעולה עם ארגונים במשק".

לב מספר כי לאורך השנים צבר ניסיון רב בסיוע במשברים לאומיים. "הארגון הוקם כדי לסייע למפוני ההתנתקות, אחר כך המשיך לסייע במבצעים צבאיים וגם בקורונה", הוא מציין. העשייה של הארגון לא נשארה רק בתחומי ישראל. "ארבעה ימים אחרי שפרצה המלחמה באוקראינה, נסענו לשם כדי לסייע.

"המצב היה דומה במידה מסוימת למה שקורה עכשיו בישראל. עד המלחמה הזאת, לא ראיתי אנשים שהוכרחו לעזוב את ביתם בנסיבות כאלה. כשראינו אנשים במלונות, הבנו שיש אזורי פוקוס שצריך לעזור להם".

"לבנות את מה שנהרס"

לתאריך יום ההתנדבות משמעות כפולה, מאחר שהוא מתקיים הן חודשיים לאחר השבת השחורה, והן ביום הראשון לחג החנוכה, הידוע כחג של אור. "אתם האור האמיתי של המדינה והחברה שלנו", בירך הנשיא יצחק הרצוג את המתנדבים.

דרור מוסיף כי המטרה המרכזית של היום היא לייצר רציפות והמשכיות להתנדבות. "אנחנו מקווים שמי שבא ביום הזה ייקח על עצמו משהו קטן, אפילו כמה שעות בודדות בשבוע, בכדי לחזק את החברה".

במהלך היום התקיים טקס הנפת דגלים בהשתתפות גיבורי כיתות הכוננות שלחמו בשבת השחורה ומשפחות החטופים. "כולנו צריכים להניף את הדגל בגאווה ובכל מקום", מסכם דרור, "ולשוב לבנות את מה שנהרס בכל העוצמות האפשריות".

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מרכז שלוה בירושלים

ארגון שלוה, שביומיום עוסק בטיפול וליווי אלפי ילדים ובוגרים עם מוגבלויות, קלט קבוצת נערות בסיכון שפונו מפנימייה בעוטף עזה, ונותרו ללא קורת גג. הנערות שוהות כיום במרכז של הארגון בירושלים, שם דואגים לכל צרכיהן, כולל מגורים בתנאים מלאים, ומספקים להן מעטפת חברתית. המהלך מתאפשר בסיוע בנק יהב, שמלווה את שלוה לאורך השנים.

לפרטים נוספים: info@shalva.org

שמיר אופטיקה

החברה, שנמצאת בבעלות הקונצרן העולמי אסילור לוקסוטיקה וממוקמת בקיבוץ שמיר בצפון, נרתמה למען כוחות הביטחון והעורף ותרמה משקפיים לחיילים ולתושבי העוטף. במסגרת התרומה, הגיעו עובדים ואופטומטריסטים של החברה למרכזים אליהם פונו תושבי העוטף, בהם ים המלח, אילת ועין גדי, וכן לנקודות כינוס של צה"ל, שם ערכו בדיקות ראייה ואבחנו את הצרכים. בהמשך סיפקו משקפיים מותאמות לחיילים ולאזרחים.

morning

חברת הפינטק הקימה את מיזם המרקט לעסקים קטנים, שמרכז את דפי המכירה וחנויות האונליין של עסקים קטנים בישראל ללא עלות. החברה מלווה את העסקים בהקמת תשתית המכירה באונליין, ומנגישה לעצמאיות ועצמאים את הכלים והמידע שיוכלו להניע את עסקיהם.

אתר היוזמה: https://www.greeninvoice.co.il/marketplace/south-and-north/

ננו דיימנשן

עובדי חברת הדפסות התלת-ממד הקימו חמ"ל שבמסגרתו התחלקו לצוותים, ותרמו את כלל תקציב הרווחה שלהם לטובת תרומה לחיילי צה"ל, כיתות הכוננות והתושבים המפונים. העובדים רכשו ותרמו ציוד חימום, מטענים ניידים, פנסי ראש, 10,000 סוללות, תנורי נפט ומזון ושתייה לחיילים ולכיתות הכוננות, והפעילו מיזם שבמסגרתו הסיעו חיילים לבסיסיהם. חלק מהעובדים אף אירחו בבתיהם משפחות מפונים מהדרום ומהצפון.

לננו דיימנשן סניפי פעילות במדינות רבות בעולם בהם שוויץ, ארה"ב ואוסטרליה, ועובדי החברה מקיימים פעילויות להעלאת המודעות לאירועי ה-7.10 ולהשבת החטופים. בנוסף העבירה החברה תרומה למטה משפחות החטופים והנעדרים.

לאתר החברה: https://www.nano-di.com/

JNF הולנד

נשיא ארגון קק"ל הולנד, דיויד קורנמל, והמנכ"לית ויויאן רינת, הגיעו לערבה התיכונה לביקור תמיכה בפרויקטים של חינוך ורווחה שסייעו בהקמתם, למען 2,200 תושבי העוטף שפונו לערבה התיכונה. בין היתר מדובר בבית הספר החדש "אשכול בערבה", שהוקם במבנה ציבורי ששופץ בעין יהב ובו לומדים כ-180 תלמידים, ובמערך הטיפולי שמעניק תמיכה רגשית וחברתית למפונים.

מנכ''לית קק''ל הולנד ויויאן רינת (שנייה מימין) ונשיא הארגון דיויד קורנמל (במרכז), בביקור בערבה / צילום: אוסי ניר
 מנכ''לית קק''ל הולנד ויויאן רינת (שנייה מימין) ונשיא הארגון דיויד קורנמל (במרכז), בביקור בערבה / צילום: אוסי ניר

מכון התבונה

צוותי המכון, המתמחה בהכשרות מקצועיות ובקורסים להתפתחות בתקופות חיים מאוחרות, מקיימים קורסי הכשרה לבני 65 פלוס אשר ישמשו כמקדמי חוסן בקהילתם בשעת מלחמה. התוכנית מיועדת לאנשים בעלי רקע בהנחיית קבוצות, קואוצ'ינג, הוראה, עבודה סוציאלית, הסמכה טיפולית וכו'. בכל קורס עד 30 משתתפים, והוא כולל ארבעה מפגשים (חלקם בזום) , 15 שעות לימוד ועבודה עם ערכה מובנית להנחיית מפגשי תמיכה.

עיריות ורשויות המעוניינות להצטרף לתוכנית "תבונה בחירום ומלחמה" יכולות לפנות לעירית תמיר בנייד: 052-3457690