החלטה דרמטית במתווה המטרו: המוסך של הקו הראשי יוקם בשרון למרות התנגדויות התושבים

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה את הקמת מוסך הרכבות במקטע הצפוני של קו המטרו, בהתאם למתכונתו המקורית • ההחלטה התקבלה בניגוד להמלצת מומחית שדנה בעניין, לפיה יש להעביר את המיקום המוסך לטירה º המשמעות: תכנון הקו לא צפוי להתעכב כפי שצפו גורמים בענף

המוסך של M1 יוקם בשרון למרות התנגדויות התושבים / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend
המוסך של M1 יוקם בשרון למרות התנגדויות התושבים / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

בתום בחינת ההתנגדויות באשר למיקום מוסך הרכבות (הדיפו) במקטע הצפוני של קו המטרו, הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון (הוות"ל) אישרה את הקמתו בהתאם למתכונת המקורית. בכך דחתה הוועדה את המלצות החוקרת שמונתה לבחינת ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית, אשר קראה לבחון את העברת הדיפו לאזור טירה, כפי שפורסם לראשונה בגלובס. המשמעות: תכנון הקו לא צפוי להתעכב בשל כך.

רשות המטרו שאחראית על 150 מיליארד שקל מתפרקת, מחצית מהעובדים עזבו
המפגע יישאר עד 2035: רגב מעכבת את פינוי התחנה המרכזית בת"א

הוועדה: השיקולים אינם מצדיקים את הזזת הדיפו

מערכת המטרו עתידה לקום בגוש דן מתחת ל־24 רשויות מקומיות. במסגרת התוכנית יוקמו שלושה קווים שמקודמים במסגרת חמש תוכניות במוסדות התכנון. בניגוד לשני הקווים האחרים, קו M1 שיוקם מצפון המטרופולין לדרומו, פוצל בשל אורכו. לפני כשנה וחצי החליטו במשרד התחבורה להגיש בנפרד את המקטע הצפוני של קו M1, שינוע מגלילות צפונה בשתי שלוחות: האחת להוד השרון וכפר סבא, והשנייה להרצליה ורעננה. הפיצול נעשה לנוכח התנגדויות משמעותיות ולחצים על המתכננים, מצד רשויות מקומיות ומחלק מהתושבים באזור.

בשבועות האחרונים דנה הוות"ל בהתנגדויות שהוגשו באשר להקמת מוסך הרכבות. בין ההתנגדויות שהוגשו לוועדה נכללה השגה של תושבים ובעלי קרקע בכפר סבא ודרום השרון, שטענו שמיקומו של הדיפו שגוי וכי יש לבטלו. לטענות אלו הצטרפו עיריית כפר סבא, הוועדה המקומית דרום השרון, עיריות טירה, טייבה, קלנסווה והמועצה המקומית כוכב יאיר צור יגאל, שביקשו לבטל את הדיפו המוצע ולהעבירו לשטח בין מחלף אייל לעיר טירה.

חוקרת התוכנית, תלמה דוכן, המליצה לקבל באופן חלקי את ההתנגדויות ולהעביר את מיקום הדיפו מדרום לטירה, תוך הארכת התוואי בכ־4 ק"מ נוספים. עוד המליצה דוכן להעביר את ההחלטה לבחינה הוות"ל, במטרה שתכריע בין החלופות.

 

לדברי החוקרת, העברת הדיפו לטירה תייצר הזדמנות להרחבת השירות התחבורתי ליישובים שבהם אין תחבורה ציבורית מפותחת כיום, תוך יצירת חיבור עם המסילה המזרחית וכביש 6. המהלך, לטענתה, יסייע לתושבי הצפון והמזרח להגיע במהירות למרכזי התעסוקה, למרכזים הרפואיים, למוקדי השכלה גבוהה ועוד, ותייצר הזדמנות לאוכלוסייה הערבית במשולש להשתלב בפעילויות במטרופולין.

אלא שכאמור, הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון החליטה שלא לקבל את המלצת החוקרת בעניין העברת הדיפו ולהותירו במקומו. הוועדה ציינה בהחלטתה כי השיקול של חלוקה שוויונית של משאבים ציבוריים הינו ראוי, אך לא מצדיק בעת הזו את הזזת הדיפו. לטענת הוועדה, מדובר בשינוי מורכב שעשוי לארוך מספר שנים ולעכב משמעותית את אישור התוכנית ואת יכולת מימושה. עוד ציינה הוועדה כי הארכת זמן התכנון תשליך באופן ישיר על היכולת להקים את פרויקט המטרו במקטע הצפוני של הקו, ובכך תוביל לפגיעה בשירותי התחבורה הציבורית עבור כלל תושבי המטרופולין.

באשר לנימוקים של החוקרת, ציינה הוועדה כי הם ברי השגה גם ללא הזזת הדיפו ממיקומו המקורי. לפיכך, הוועדה הנחתה את משרד התחבורה לבחון אפשרות ליצירת תחנה נוספת אשר תשרת את כל יישובי הסביבה.

לצד זאת, הוועדה החליטה על שינויים מסוימים בתוכנית בעקבות השגות נוספות שהוגשו, בהם שינוי מיקום תחנות, פתחי יציאה, אתרי התארגנות ומתקני תשתית. בהמשך, צפוי להתקיים הליך של פרסום נוסף שבמהלכו ישמעו התנגדויות.

אלא שלא כולם מרוצים מההחלטה לדחות את המלצות החוקרת. "בלתי סביר כי הוות"ל דחה על הסף מסקנות עבודה מקצועית שהכנתה ארכה כמעט שלוש שנים, והכל בדיון סגור, רחוק מעיניי הציבור והרשויות המעורבות שהקו יעבור בשטחן", אומרת אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון. "נוסיף להיאבק באמצעים שלרשותנו כדי לקדם את החלופה שהצענו ושזכתה לתמיכת כל הרשויות המקומיות בשרון ובשומרון ואף החוקרת שמונתה המליצה לוות"ל לקבל אותה. מן הראוי שהמדינה שמינתה את החוקרת תבחן את טענותיה המקצועיות באופן יסודי ועמוק".

האתגרים הנוספים שעל הפרק

מערכת קווי המטרו עתידה לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקוה במזרח. המערכת תהווה מענה עיקרי להקלת הגודש בכבישים, תאפשר הגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית ותקצר את מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין. עלותה של המערכת כולה עומד על 150 מיליארד שקל.

החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות היא אבן דרך חשובה בקידום פרויקט המטרו וסיום אישורם התכנוני של הקווים. לאחרונה נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) חתמה על הסכמים בעלות 8 מיליארד שקל עם החברות שינהלו ויתכננו את הפרויקט. אולם בפני הפרויקט צפויים אתגרים רבים, בהם הקמת רשות המטרו ומינוי מנהל והעברת חוק המטרו בכנסת.