אחרי שישראכרט נפלה ב-10% ביום: הפניקס הפכה לבעלת עניין

מניית ישראכרט ירדה בחדות בעקבות התנגדותה של רשות התחרות למכירתה להראל • הפניקס לא חיכתה הרבה, רכשה מניות והפכה לבעלת עניין בחברת כרטיסי האשראי • בנוסף משקיעה הפניקס גם בחברה הבת של ג'נריישן קפיטל, כנראה על רקע הרצון של ג'נריישן למחוק את סולגרין מהבורסה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

חברת הביטוח הגדולה בישראל, הפניקס  רכשה ביום שלישי האחרון מניות של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט  ב"הנחה" של 10%, בסכום של כ-15.3 מיליון שקל, מה שהעלה את ההחזקה של הפניקס בישראכרט ל-5.5% והפך אותה לבעלת עניין בחברת האשראי.  ההחזקה שלה בחברה מסתכמת בשווי של כ-137 מיליון שקל.

החששות של הראל וישראכרט התממשו: רשות התחרות מתנגדת לעסקה 
בניו יורק, ברגע האחרון: כך נסגרה העסקה עם המיליארדר ביל אקמן לרכישת 5% מבורסת תל אביב 

מניית ישראכרט, שנסחרת כעת לפי שווי שוק של 2.49 מיליארד שקל, נפלה כזכור השבוע אחרי שרשות התחרות הודיעה כי היא "שוקלת" להתנגד למכירת חברת כרטיסי האשראי להראל השקעות , המתחרה הגדולה של הפניקס.

הפניקס היא הנהנית הגדולה מההתנגדות של רשות התחרות, כיוון שכעת היא תוכל לנסות להציע מחיר משלה תמורת ישראכרט, או להחיות את חלום שיתוף הפעולה שלה עם ישראכרט מלפני שנה. החברות אף חתמו ביניהן על מזכר הבנות, אלא שהאחרונה החליטה בסופו של דבר להימכר להראל תמורת 3.3 מיליארד שקל, וזאת לאחר שגם מנורה מבטחים ניסתה את כוחה ברכישת 30% מישראכרט. התוצאה הייתה שהפניקס אף החליטה לתבוע את ישראכרט על התנהלות שלא בתחום לב והפרת חוזה.

אלא שהתנגדותה של רשות התחרות לרכישתה של ישראכרט ע"י הראל פותחת את הקלפים ולכאורה שיתוף הפעולה בין הפניקס וישראכרט יכול לחזור לשולחן.

חברות הביטוח מעוניינות ביצירת רגל יציבה יותר בדוחותיהן, שסובלות מתנודתיות גבוהה עקב התלות שלהן בריבית וביצועי שוק ההון. אבל הפניקס לא זיהתה בזמן את הפוטנציאל של חברות כרטיסי האשראי, וכך כלל ביטוח רכשה את החברה האחרת, מקס תמורת 2.45 מיליארד שקל. הראל כמעט רכשה את ישראכרט תמורת 3.3 מיליארד שקל, אחרי שניצחה את מנורה מבטחים, כשזו ניסתה את כוחה והציעה לרכוש 30% מישראכרט. 

גם נאוי חושף את ההשקעה שלו בישראכרט

במקביל לדיווח על הרכישה של הפניקס, גם חברת האשראי החוץ בנקאי אחים נאוי , של דורי נאוי, רכשה מניות בסכום של 300 אלף שקל, מה שהעלה גם אותה להחזקה של יותר מ-5% בישראכרט. מהבחינה הזו אין חידוש שכן נאוי כבר חשפה את החזקתה בישראכרט בדוחות. נאוי ניסתה את כוחה מול ישראכרט כבר ב-2019, ולפני שנה תכננה גם היא שת"פ עם ישראכרט, שנגנז גם הוא בעקבות הצעת הרכש של הראל. ייתכן כי גם נאוי ינסה להתניע מחדש את השת"פ הישן שלו עם ישראכרט.

הפניקס צפויה לאפשר לג'נריישן למחוק את סולגרין מהמסחר

 היום (ה') הודיעה הפניקס על השקעה של 260 מיליון שקל בפאוורג'ן, זרוע האנרגיה של קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל של ארז בלשה ויוסי זינגר. הפניקס תקבל בתמורה מניות בכורה שאינן מקנות זכויות הצבעה אך כן תקבל ריבית של 8.25% צמוד למדד וכן אופציות ל-3 שנים להשקעה של עוד 150 מיליון שקל.

למעשה, במהלך הזה רומזת הפניקס שהיא תסכים למכירת החלק שלה (8%) בחברת האנרגיה המתחדשת הכושלת סולגרין, שנמצאת בשליטתה של ג'נריישן, ואשר ג'נריישן הגישה השבוע הצעת הרכש מלאה במחיר של 7 שקלים למניה וזאת במטרה למחוק את סולגרין מהבורסה.

סולגרין התרסקה ביותר מ-80% מאז השיא שאליו הגיעה בתחילת שנת 2021. עם זאת, בשנה האחרונה השלימה מניית סולגרין זינוק של 156%. בסיכום הכולל, ג'נריישן מופסדת על השקעתה בסולגרין כ-240 מיליון שקל. סולגרין נסחרת כיום לפי שווי של כ-417 מיליון שקל, לעומת יותר ממיליארד שקל בשנת 2021.

ג'נריישן צפויה להשתמש בכספים שתקבל מהפניקס כדי לרכוש את יתר ה-50% בחברת האנרגיה רפק תמורת כ-370 מיליון שקל. רפק אנרגיה כבר מוחזקת היום ב-50% ע"י פאוורג'ן של ג'נריישן (את החלק ההוא רכשה כבר בשנת 2018), והיא מעוניינת להפוך לבעלת שליטה מלאה. רפק מחזיקה בין השאר בתחנת הכוח אלון תבור וכן ברמת גבריאל.