נת"ע | בלעדי

עבודות הקו הירוק מסתבכות: נת"ע ננזפת לאחר שעצים לשימור נכרתו

מנהל התכנון התריע בפני נת"ע על חריגות בנייה במסגרת הקמת הקו הירוק בגוש דן לאחר כריתה של 60 עצים ותיקים לשימור • התנהלות החברה תובא בפני היחידה הארצית לאכיפה • נת"ע תדרש להעביר תכנון מחודש לרצועת הדרך, על מנת לאשר מחדש את התכנית

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בכיכר רבין תל אביב / צילום: כדיה לוי
עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בכיכר רבין תל אביב / צילום: כדיה לוי

רון רקח, מנהל רשות הרישוי במינהל התכנון, שלח היום (ב') מכתב לחיים גליק מנכ"ל נת"ע וליו"ר החברה מיה ליקוורניק בו הוא מתריע מפני חריגות בניה משמעותיות במסגרת הקמת הקו הירוק בגוש דן.

בלעדי | לאחר יותר משנה ללא רשם קבלנים קבוע: ממונה חוק המכר עמית גריידי נבחר לתפקיד
בלעדי | כ־70 מהנדסי ג'נרל אלקטריק עזבו את ישראל ופרויקט ענק של אנרגיות מתחדשות תקוע

רקח כתב כי "לצערנו בשנה החולפת נתגלו מספר רב של מקרים בהם עבודות הקמת הקו הירוק התבצעו שלא בהתאם לתוכניות המאושרות ולא בהתאם לנהלים. אלו באו לידי ביטוי, בין היתר, על ידי ביצוע תחילת עבודות ללא ישיבות כנדרש, הימנעות מהעברת דוחות פיקוח ואף בחלק מהמקרים עבודות תוך פגיעה בסביבה, לרבות פגיעה שלא לצורך בעצים לשימור, העולים אף לכדי חריגות בנייה משמעותיות".

עוד הוסיף רקח כי "למרות מספר ישיבות שנערכו מול הגורמים האחראים בנת"ע וישיבות מול הקבלנים במטרה לחדד נהלים ולסכם על נהלי עבודה תקינים, לא חל שינוי באופן ניהול העבודות להקמת הקו הירוק ואנו עדים לעבודות בניגוד לתוכניות מאושרות ולפגיעה מסיבית בעצים לשימור".

"לא מקבלים מענה המניח את הדעת"

רקח גם הלין על כך שהחברה לא לוקחת ברצינות את הליכי הבקרה שמבצעת רשות הרישוי. "אנחנו לא מקבלים מענה המניח את הדעת, ישיבות בנושאים הדורשים מענה מיידי נקבעות חודש קדימה ואין מענה סדור ומחויב בנוגע לפערים שעליהם דובר". על כן, הודיע רקח לחברת נת"ע כי הוא מעביר את הטיפול ליחידה הארצית לאכיפה.

כלומר, היחידה תדרש לשאלה האם נת"ע עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את הפגיעה ב-50 העצים לרבות פיקוח על הקבלנים בשטח. בנוסף היחידה תבדוק את פעילותם של הקבלנים המבצעים את העבודות - שכן עצים לשימור מחייבים עבודות ביצוע עדינות וייעוץ של אגרונום במהלכן, כשעקירת עצים לשימור היא עבירה פלילית, וליחידה הארצית לאכיפה יכולת להחיל סנקציות על קבלנים. בכל אופן, קבלן שמוכרז עם תיק פלילי מנוע מלגשת למכרזים. לכן, לגרירת הרגליים ולאי המענה של נת"ע בנושאים האלו, עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת גם על הקבלנים שעובדים מולה.

לשמירה על העצים חשיבות כפולה: גם מכך שאלו עצים ותיקים לשימור, וגם מכך שהם חשובים להבטחת צל למשתמשי התחבורה הציבורית. המכתב מגיע על רקע ביקורת שנשמעת כלפי נת"ע ביחס לכריתות עצים - כשרק מאבק ציבורי עיקש הביא לכך שבשדרות ירושלים ביפו, בה עובר הקו האדום של הרכבת הקלה, לא יכרתו עצי פיקוס ותיקים כפי שנת"ע דרשה תחילה. הביקורת נוגעת גם לאיכות ביצוע ירודה של החברה כשברשויות חלשות היא מקבלת אישורי מסירה מבלי להשלים חוסרים ולעמוד בסטנדרטים.

נת"ע תדרש להעביר תכנון מחודש לרצועת הדרך

כעת, נת"ע תדרש להעביר גם תכנון מחודש לרצועת הדרך, על מנת לאשר מחדש את תוכנית, לאחר שחלק מהעצים נכרתו באופן שעלול לגרום לעיכובים נוספים בפרויקט.

נזכיר כי הקו הירוק מתעכב מזה שנים ארוכות. תחילה, הבטיחו במשרדי הממשלה שיפעל בשנת 2025, מאז תחילת העבודות התאריך הרשמי זז ל-2027, בעקבות העיכובים בפתיחת מעטפות המכרז הוא הוזז לשנת 2028, ולאחרונה חברת אלקטרה הצהירה לבורסה לאחר שבוצעה סגירה פיננסית להקמת השלב השני ("אינפרא 2") בעבודות, כי הקו יימסר רק בדצמבר אותה שנה.

הקו הירוק יחבר את ראשון לציון בדרום דרך חולון, תל אביב ועד להרצליה בצפון. מדובר בקו עילי (שעובר מעל פני הקרקע), למעט ארבע תחנות תת־קרקעיות בתחומי העיר תל אביב, שעלותו היא כ־19 מיליארד שקל. העבודות שמבוצעות כעת מכונות שלב "אינפרא 1" וכוללות את פינוי הקרקע ותיאומי התשתיות. השלב השני מכונה "אינפרא 2", והוא כולל את הנחת המסילות, חיבור המערכות והנעת הקרונות - זה יבוצע על ידי חברת טי.אמ.טי שזכתה במכרז לתכנון, מימון, הקמה ותחזוקה של הקו וכוללת את החברות דן ואלקטרה הישראליות ואלסטום הצרפתית.

תגובת נת"ע: "נת"ע חברה ממשלתית הפועלת בהתאם לחוק ולאישורים הניתנים מכלל גורמי התכנון, תוך תאום מלא עם כלל גופי הביקורת והאכיפה. כחלק ממדיניות החברה המייחסת חשיבות גובהה לערכי סביבה, טופלו במהלך הקמת קווי הרק"ל מאות עצים לשימור, תחת פיקוח הדוק של אנשי מקצוע, ובעלויות גבוהות.

יש לזכור כי לאורך כ-70 קילומטרים של עבודות תשתית מאסיביות בקווים הירוק והסגול, נושקים לתוואי אלפי עצים בוגרים, ובעצימות כזו, עלולות להתרחש תקלות נקודתיות, וזאת למרות הפיקוח ההדוק שמפעילה החברה. באירועים הבודדים בהם אכן נפגעו 5 עצים בשוגג, בצעה נת"ע תחקיר, מנהל העבודה פוטר והפיקוח בנושא זה תוגבר והודק.